Wat zijn de kenmerken van een sprookje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor jullie reacties!

Het beste antwoord

Een sprookje is een prozaverhaal, behorende tot de epische (vertellende) volkskunst, waarin fantastische wezens, sprekende dieren en dingen, naast mensen optreden Het is verwant met de mythe, het godenverhaal

* Het is verzonnen.
* Het is een verhaal met personen en dingen die in het echte leven niet bestaan.
* Het is een fantasy verhaal vaak met een moraal.
Fantasy is dat de dieren kunnen praten bijvoorbeeld en dat een dode kan worden levend gekust.
* Moraliserend.
Die moraal is vaak dat het goede het altijd wint van het slechte. Zoals in Roodkapje en Hans en Grietje.

Het is dus een verzonnen verhaal waarin wonderen
( kunnen ) gebeuren, goed en kwaad scherp tegen elkaar worden gezet en waar vaak een les aan ten grondslag ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (7)

Beginnen met er was een , dan een verhaal wat leuk is maar nooit echt kan gebeuren en dan ze leefden nog lang en gelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een sprookje is een fictief verhaal, maar in tegenstelling tot gewone verhalen komen er meestal personages in voor met onmenselijke of onnatuurlijke eigenschappen.
Ook voorwerpen kunnen de rol van een personage aannemen; een waterput kan b.v. iemand gevangen houden of zelfs eisen stellen en argumenteren, een eigen wil hebben.
Sprookjes hebben vaak een moraliserend karakter; als je dat doet loopt het verkeerd met je af of andersom. Andere sprookjes kunnen dan juist weer meer een noodlottig karakter hebben; het maakt niet uit wat de hoofdpersoon doet, het gebeurt toch.
In het algemeen bevat een sprookje een levensles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vladimir Propp heeft in "de morfologie van het toversprookje" aangetoond dat er een vast aantal functies zijn in een sprookje (nl. 31). Hij heeft hiervoor meer dan honderd russische sprookjes geanalyseerd, maar zijn analyse is ook toepasbaar op sprookjes uit andere landen.

Voorbeelden van narratemen zijn:
- Transfiguratie: De held verandert (wordt bijvoorbeeld beter gemaakt door een goede heks)
- Begeleiding: De held wordt geholpen om bij zijn doel te komen
- Merken: De held wordt op een of andere manier gemerkt, bijvoorbeeld door een litteken of een sieraad

Ook heeft hij geconstateerd dat er in sprookjes een vast aantal rollen zijn. Dit zijn:

- De held
- De onechte held
- De slechterik
- De gezochte (Bijvoorbeeld de prinses)
- De helper
- De opdrachtgever (Bijvoorbeeld de koning)
(- soms wordt de vader als een aparte rol genoemd)
- De schenker (vaak van een object dat de held nodig heeft om zijn taak tot een goed einde te brengen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste nicolle, het begin en eind van een sprookje zijn algemeen bekend; nl. Er was eens en ze leefden nog lang en gelukkig. Het verhaal zelf wordt gekenmerkt door verschillende karakters. Zo spelen prinsen, prinsessen, heksen en tovenaars vaak een belangrijke rol. Je hebt echter sprookjes uit verschillende culturen en landen. Deze hebben ieder ook aparte kenmerken. Mvg. Loes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een sprookje moeten vaak drie opdrachten uitgevoerd en tot een goed einde gebracht worden om de "prijs" in ontvangst te kunnen nemen. De opdrachten vergen een nobel en onbaatzuchtig karakter. Is men lui, egoïstisch of materialistisch ingesteld dan heeft men geen kans van slagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op deze site
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een sprookje is een verzonnen verhaal tussen goed een kwaad meestal wint het goeie