Ik weet niet zeker of dit ook de naam van het schilderij is, maar de vrouw op het schilderij is heilige Maria Magdalena.
En is volgens mijn bron geschilderd door Rogier van der Weyden, een schilder van de 15e eeuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan ;)

Andere antwoorden (1)

'Maria Magdalena leest' heet het en het is een van de drie resterende fragmenten van een groot schilderij, olie op eik, in de vorm van een altaarstuk door de Vlaamse primitief Rogier van der Weyden.

Van der Weyden volgde een opleiding in het atelier van Robert Campin, samen met onder meer Jacques Daret. Naast Jan van Eyck wordt Van der Weyden als de belangrijkste Nederlandse schilder van de 15e eeuw beschouwd. In zijn eigen tijd was Van der Weyden in heel Europa bekend, en hij kan wellicht als de invloedrijkste schilder van zijn eeuw worden beschouwd. Hij voegde het nieuwe element 'emotie' toe aan de Vlaamse schilderkunst. In de tweede helft van de 16e eeuw begon Rogiers roem langzaam te tanen. Sinds zijn "herontdekking" in de 19e eeuw bleef Rogier van der Weyden bij het publiek in de schaduw staan van schilders als Jan van Eyck en Hans Memling.

Grote delen van het doek 'Maria Magdalena leest' zijn verdwenen. Het is niet zeker wanneer Van der Weyden het doek heeft geschilderd alhoewel wordt aangenomen dat het vóór 1438 tot stand kwam. Het schilderij is gekend via een laat-vijftiende-eeuwse tekening van een deel ervan: Maagd en Kind met een heilige bisschop, Johannes de Doper en Johannes de Evangelist. Ergens vóór 1811 werd het origineel in meer dan drie stukken gesneden om waarschijnlijk zo ieder deel voor meer geld te kunnen verkopen dan het geheel.