Wat moet ik gebruiken bij olieverf schildering 'terpentine of schildermedium'?

Ik heb eens gehoord dat de terpentine kan voor barsten zorgen in de toekomst als een schilderij in een laag is gemaakt of niet veel lagen, ik werk meer met een laag of soms misschien twee afhankelijk van het soort werk, maar meerdere lagen is bij mij ook niet van toepassing, moet ik nou een schildermedium gebruiken i.p.v terpentine? en welke?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik kan je niet zeggen wat je MOET gebruiken maar schilder zelf ook en kan je wel mijn eigen ervaring vertellen. Ik gebruik zelf het liefst een verdunner als (reukloze) terpentine of gewone verfverdunner (tóch goed ventileren hoor!). Dit zorgt dan wel voor een grijzige waas over de kleuren, maar zodra je als laatste een laag retoucheervernis hebt aangebracht, komen de kleuren weer fris en helder terug. Het verft gewoon makkelijker en precieser met terpentine, en de verf op het palet droogt niet zo snel als wél het geval is bij mediumgebruik. Gebruik je medium als verdunner, dan blijven de kleuren mooi maar de verf begint snel op te drogen en wordt plakkerig. Ik haat het als er losse haren uit de penselen achter blijven op het doek! Dit gebeurt dus wél bij medium en ook de verf op je palet kan je de volgende dag al niet meer gebruiken...die is echt droog en hard geworden. Ik werk zelf altijd in transparente lagen die opgebouwd worden van donker naar licht, de lichte accenten gebruik ik op het laatst. Meestal laat ik de lagen tussendoor drogen en glaceer ze dun (ik gebruik daarom graag acrylverf) en als het dan relatief donker geworden is, kan je het geweldig doen oplichten met titaan of Napels geel en zo kan je naar het licht toewerken en in het donkere deel laten verlopen. Soms is de verf te doog geworden en dan glaceer ik het wat zodat ik nat -in- nat kan werken of nevel er een heel klein beetje terpentine over dat ik met een waaierpenseel 'uitwaaier' over de verf. Door er lichtje overheen te gaan, komen de mengkleuren weer volop terug. Wel voorzichtig doen en uitblazen zodat het niet gaat zakken! Zo heb ik altijd geschilderd en als kind ooit voor mjn moeder een schilderijtje van Anton Piek nageschilderd omdat ze dit zo leuk vond. Het schilderijtje hangt daar na inmiddels 50 jaar nog steeds en er zitten nog steeds geen barsten in. Ik heb het wel gevernisd toen het klaar was, dus wellicht kan dit ook helpen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100