Wat is eigenlijk (een) 'Amineko' ?

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het haken van wat katten die in handwerkkringen (niet zo breed trouwens) blijkbaar bekend zijn / staan onder de naam 'Amineko'.
Gek genoeg kan ik nergens de oorsprong van die naam / dat woord vinden, en schijnt niemand het te weten.

Is het een Japans woord gewoon (voor Kat ofzo)? Of een tekenfilmfiguur of iets dergelijks ala Nijntje ? Een naam voor de techniek ?(Dat denk ik niet trouwens, volgens mij is het gewoon Amigurumi). De naam van een ontwerper ? Ik slaag er niet in de juiste info te vinden.....hellep !

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een leukert!! verkoop je die ook?
Rieneke1
14 jaar geleden
wauwie wat leuk!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is te koop ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind deze eerste nog niet eens zo heel goed gelukt trouwens - had niet het beste patroon geloof ik. Maar de tweede is bijna klaar (althans, lijf en kop).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je nog meer voorbeelden? ik vind m erg leuk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Naatje ; nog niet van mezelf,. de tweede staat net op de naald, deze heb ik gisteren gehaakt (tijdens de algemene beschouwingen :lol: )
Maar als je googelt op afbeeldingen Amineko krijg je echt hele pagina's vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ze de verkoop ingaan hoor ik het wel ;-)

Het beste antwoord

Het Japanse woord voor kat is "neko", naar ami zoek ik nog even.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Ami" is een veelvoorkomende naam in het Japans, blijkbaar. Misschien dat de eerste die zo'n katje haakte "Ami" heette?

Toegevoegd na 10 minuten:
Maar nee, "amu" is inderdaad "haken". In de samentrekking verandert de u in een i. Zie bron 2 ;)

Dus de eerder genoemde "gehaakte kat" is helemaal ok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ameniko (means Crochet Cat)

Crochet = gehaakte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt bij het googelen op crotchet amineko slechts "gehaakte kat', maar wel veel pagina's met Chinese of Japanse tekens, dus dat zal er vast wel mee te maken hebben.

Uberleuk trouwens die katten, heb je daar een nederlandse beschrijving van?

Ben al meer dan een jaar aan het haken met een plaid, almaar in de rondte omdat ik verder eigenlijk niet (meer) weet wat ik nog moet haken. En toevallig (ècht waar!) had ik hem gisteravond net even weergepakt. Maar zo'n kat vindt ik echt super!

Toegevoegd na 1 minuut:
Opes, ik was alweer te laat, en het moet googlen zijn trouwens ;-) Maar als je een Nederlandse beschrijving daarvan hebt (of een link) dan houdt ik mij aanbevolen!

Toegevoegd na 2 minuten:
Of is 'Ami" anders niet slapen ofzo? Of is dit toevallig een slapende "Amineko'?