Hoe/waar kan ik een beeld (van een kunstenaar) verkopen, als particulier?

Ik bezit een beeld van Bep Miltenburg, en wil dit verkopen.
Hoe/waar kan ik dit doen?

Toegevoegd na 8 minuten:
Liefst niet via internet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
bamibal
10 jaar geleden
Marktplaats, eBay
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kunstveiling in jouw omgeving.

Het beste antwoord

Je kunt naar een veilinghuis gaan. Je vindt ze op internet. Dan kun je er het beste eerst even een paar bellen of mailen, om na te gaan of jouw beeld bij hun soort handel past. Sommige veilinghuizen zijn gespecialiseerd, bijvoorbeeld in meubels of in kunst.
Vraag ook meteen wat hun provisie is, want ze houden natuurlijk wel een deel van de opbrengst. Als je een veilinghuis gevonden hebt waar je een goed gevoel bij hebt, kun je er langs gaan om je beeld te laten taxeren. Als je dan nog stééds een goed gevoel hebt, kun je het laten veilen.

Misschien vind je het leuk om eerst een paar veilingen bij te wonen, zodat je een beetje een idee krijgt van hoe zoiets in zijn werk gaat.

Het voordeel van een veiling is, dat het ook in het voordeel van het veilinghuis is om de spullen zo duur mogelijk te verkopen. Je bent dus wel een deel van je opbrengst kwijt, maar je loopt veel minder kans om genept te worden door een slimme kunsthandelaar... Waar je bij een veiling altijd op moet hopen, is dat er minstens twéé (al dan niet slimme) kunsthandelaars of (nog beter) echte verzamelaars in de zaal zitten, zodat ze tegen elkaar op gaan bieden.

Als je vindt dat je beeld minstens voor een bepaald bedrag verkocht moet worden, kun je een ondergrens vaststellen. Die kan 'vast' zijn, of een beetje variabel.
Als je bijvoorbeeld een vaste ondergrens van 200 euro hebt afgesproken, dan mag de veilingmeester je beeld niet voor minder verkopen (let op: als hij/zij het voor 200 euro verkoopt, houd je dus wel iets minder dan 200 euro over vanwege de provisie).
Als je een ondergrens 'met discretie' hebt afgesproken, dan zou de veilingmeester het beeld bijvoorbeeld toch voor een IETS lager bedrag kunnen verkopen, als hij/zij denkt dat dat een redelijk bod is.

Veel plezier en succes!