Hoe kan ik een schilderij schoonmaken?

Na verloop van tijd zit er wat aanslag (nicotine, vliegenpoep etc.) op het doek. Hoe kan ik het schoonmaken. Ik weet niet waarmee het geverfd is, in ieder geval geen olieverf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Een schilderij kun je het beste vakkundig laten reinigen. Zelf aan de slag met allerlei middelen is niet aan te raden, ook omdat je niet weet welke verf er gebruikt is.

Op onderstaande site zie je wat voor schade het kan aanrichten als je zelf aan de slag gaat.

http://www.schilderijenrestaurator.nl/indexschischo.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als ik naar kunst en kitsch kijk, daar hoor ik altijd dat je het schoonmaken aan een restaurateur moet overlaten.

Ik hoop dat er eendergelijke deskundige bij GV zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut niet zelf doen, helemaal niet als het waardevol is. Gewoon laten doen door een professional
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ervaren mensen vragen dit in jouw plaats te doen.