Hoe schilder je een mooie egale achtergrond achter een licht onderwerp?

Als je eerst het onderwerp schildert en dan de achtergrond eromheen, krijg je lelijke boogjes/strepen. Maak je eerst de achtergrond dan kun je er niet altijd meer overheen schilderen, zeker niet met een licht onderwerp en een donkere achtergrond. Hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Omdat er niet zo veel tijd meer is, ga ik toch maar vast antwoorden, al weet ik niet over welke schildertechniek je het hebt.

Ik heb met olieverf schilderijen gemaakt van lichtgekleurde bloemen op een donkere ondergrond. Ik heb eerst het gehele doek met verdunde ('magere') verf in de donkere kleur geschilderd. Daarop heb ik de lichte tinten in lagen opgebouwd. Dus de plaatsen die uiteindelijk echt wit werden kregen meerdere lagen wit. De andere tinten kregen een laag verdund wit en verdere lagen in de gewenste tint. Dat was een heel werk, het heeft me weken gekost (inclusief het drogen van de verf tussendoor), maar het gaf een heel goed effect.

Volgens mij is deze 'laagjestechniek' ook mogelijk met acrylverf.

Nog wat: je krijgt een effect van boogjes of streepjes in je verf. Gebruik jij de verf misschien onverdund? Het maakt ook uit welke penselen je gebruikt. Misschien moet je nog wat meer oefenen op je techniek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dus je aquarelleert ook. Bij een aquarel vind ik het juist mooi als de achtergrond niet egaal is. Ik gebruik daarbij vaak de nat-in-nat-techniek: eerst maak ik de hele achtergrond (dus niet het onderwerp) met de penseel met schoon water nat, dan laat ik verschillende tinten verf in elkaar overlopen op het natte papier.

Andere antwoorden (2)

Misschien eerst de achtergrond en dan de vorm van het onderwerp wit en dan 'het echte' onderwerp. Veel succes en.. plezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het onderwerp scherp uit te snijden met een superscherp mesje bijvoorbeeld langs de contouren (omtrek) en dan het geheel op'n strakke achtergrond aan brengen: passepartout erom heen evt.wat conserveringsspray , blanke lak of transparante spuitplastic en de boel is netjes !
Anders moet je iets proberen (indien niet mogelijk) met dunne lichte dekkende (latex)verf met penseel en diverse kleine rollertjes of kwasten
Vaak kan je idd. beter eerst de achtergrond of een aantal maken ! Of in ieder geval erover nadenken helpt al..
Succes!

groet Rein