Wat is de beste manier van het ontdekken van borstkanker in een vroeg stadium?

Ik begreep

dat je het niet kunt voorkomen maar dat als je er vroeg bij bent dat het 99% kans is dat het je niet fataal word...

Dat mammogram gebeurd met straling en dat de straling de kans op borstkanker vergroot...
En dat je zelftesten kunt doen, maar dat je dan soms al te laat bent...

Is er een manier die beter werkt bij het vroegtijdig vaststellen van borstkanker?

Ik kwam dit tegen http://mashable.com/2012/10/11/smart-sports-bra-cancer/
Daarom mijn vraag (en een manier extra om in overweging te nemen? )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Het beste antwoord

Tussen de tweejaarlijkse screening houdt u best zelf in het oog of er iets aan uw borsten verandert. Dat kan door uw borsten geregeld te bekijken en te betasten (bijvoorbeeld tijdens het wassen). Als u veranderingen ziet of voelt (een knobbeltje, vochtverlies, een kuiltje in de borst, een ingetrokken tepel, huiduitslag, een ontsteking,.), gaat u best zo vlug mogelijk naar uw huisarts of gynaecoloog.

Een kleine chip waarmee huisartsen snel borstkanker kunnen opsporen is in volle ontwikkeling. Over drie jaar zou het eerste prototype moeten klaar zijn, aldus de Universiteit Hasselt.

Welke tumoren
De huisarts moet enkele druppels bloed van de patiënt op de chip aanbrengen en deze geeft aan dan of je borstkanker hebt, maar meldt ook voor welke types van tumoren je gevoelig bent, dat meldt she.be. De chip wordt ontwikkeld door het bedrijf Microbiomed. Professor Marc D'Olieslaeger: "Via de test sporen we eiwitten op die aangeven of er in de borst of eierstokken tumoren zijn. Hopelijk is het prototype binnen drie jaar klaar. Onderzoek moet echter nog wel aantonen of de chip mammografieën overbodig maakt."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Benieuwd hoe dat uitpakt, bloed op een chip gooien ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meest uitgebreid antwoord met een interessante toevoeging; bedankt!

Andere antwoorden (1)

Zelf testen blijft een goede methode.
De hoeveelheid straling is bij moderne rontgenapparatuur zo laag dat je wel heel vaak moet scannen om een significant groter risico te lopen.
Het product dat je toont lijkt heel erg in conceptstadium: ik hecht daar zonder overtuigend bewijs weinig geloof aan. (Maar dat is maar mijn mening.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kom je er met zelftesten niet pas jaren later achter?
Als dat ding er al heel lang zit en aan het groeien is? En je hebt groot gelijk dat je zonder bewijs niets gelooft hoor ;)
Als ze je iets willen verkopen maken ze je soms alles wijs x)
Maar ik ben benieuwd of het echt werkt ^^