Is winterdepressie een ziekte? ;o

Misschien een domme vraag. maar ik vraag me gewoon af of dat een "soort" ziekte is....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2K

Het beste antwoord

In de winter krijgen mensen ineens minder zonlicht, wat we nodig hebben om o.a. vitamine d aan te maken. Als gevolg daarvan kunnen we ons ineens heel somber gaan voelen of erger, depressief. Het is puur lichamelijk, dus ik zeg ja, het kan een ziekte worden in ernstige mate..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, duidelijk :]

Andere antwoorden (11)

Domme vragen bestaan niet!!
Winterdepressie is geen ziekte maar het is wel lastig dat je er meer behept bent. Is vaak wat erfelijk. Een zonnebankje en lichttherapie willen nog wel eens helpen

Toegevoegd na 57 minuten:
En die zonnebank helpt ook!

Toegevoegd na 59 minuten:
Winterdepressie is de naam die wordt gegeven aan een verschijnsel waarbij mensen de neiging hebben steeds in het winterseizoen, als de dagen kort zijn, depressief te worden (in de medische wereld Seizoensafhankelijke Depressie/ Seasonal Affective Disorder, kortweg 'SAD', genoemd) en waarbij de depressieve verschijnselen overgaan als de dagen weer gaan lengen. In de tropen komt dit niet voor, maar op hogere breedten (Zweden, Canada) is het niet ongewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel een ziekte, en de zonnebank helpt NIET. Lichttherapie wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet waar Hippo. Winterdepressie is geen ziekte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zonnebank helpt NIET tegen SAD. De zonnebank geeft UV-licht, kan je een prettig gevoel geven, maar helpt NIET tegen SAD.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=278
http://www.stressloos.nl/Artikelen/Winterdepressie.htm
http://www.gezondheidsnet.nl/geest/artikelen/1879/lichttherapie-bij-een-winterdepressie
http://www.chronomed.nl/content/faq-lichttherapie.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha fijn, weer een Hoofdletteraandoening.
Deze kende ik nog niet.
Dat is geen domme vraag, en winterdepressie hoeft helemaal geen ziekte te zijn; hoogstens een heel klein ongemak. Heel veel mensen hebben er "last" van.
Voor de meeste mensen geldt, (misschien ook wel voor jou) dat als het 's avonds wat eerder donker wordt, en het wat kouder wordt, dat iets met je stemming doet.
Mogelijk ben je ietsje somberder dan anders, en zodra de lente weer begint, zie je het leven weer helemaal zitten ;-)

Er zijn ook mensen die echt lijden onder een winterdepressie, maar je kunt er van uitgaan, dat deze mensen in het algemeen wat eerder depressief zijn. Ze hebben in beginsel al een wat depressief karakter, en de komst van de winter kan dat versterken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winterdepressie is wel een ziekte.
Je verwart het met de winterdip, wat vervelend is maar niet te vergelijken met de winterdepressie - zoals een dagje somberen ook niet te vergelijken is met een echte depressie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry ik ben het niet met je eens Hippo. Als iemand zich depressief voelt, dan is hij niet ziek. Een depressie kan wel degelijk zeer ernstig zijn, en dus ook wel degelijk een ziekte, maar vooral met het woord "winter" erin, is het normaal taalgebruik voor een depressief gevoel, of zo je wilt een "dip". Dat is geen ziekte, maar een stemmingswisseling.
Iemand met een winterdepressie gaat niet naar de dokter of psychiater, iemand met een depressie mogelijk wel.
En iemand die aan een depressie lijdt, en daarvoor behandeld wordt (een ziekte dus) praat niet over een "winterdepressie". Dat woord wordt gebruikt, voor mensen die niet ziek zijn, maar in de winter een dip hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De winterdepressie is een aandoening, dat mensen de naam verkeerd gebruiken zegt niks. Denk aan 'het griepje', dat is geen griep ook al noemen mensen het zo.Je moet dingen niet omdraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het prima Hippo.
Ik houd me aan het woord, zoals dat door 90% van de mensen wordt gebruikt, en bedoeld. Vraag het aan iedere huisarts: met een winterdepressie wordt een dipje bedoeld. En gelukkig maar, want als hij iedereen met een winterdepressie, zou gaan behandelen of doorverwijzen alsof het een officiele (ernstige) depressie was, dan zou het er niet best uitzien.
Ons meningsverschil is gewoon gebaseerd op wat iets officieel is, en wat het betekent in de volksmond.
Taal leeft. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Iedere huisarts" klopt ook al niet, want een goeie huisarts maakt verschil tussen een dipje en een depressie, zoals z/hij ook niet acuut antidepressiva zal voorschrijven als je je meldt met 'ik heb er vandaag helemaal geen zin in'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere huisarts weet dat als iemand klaagt over een winterdepressie, het in 9 van de 10 gevallen om een dipje gaat. Maar dat schreef ik hierboven ook al.
Een depressie is een ernstige ziekte, maar in de volksmond wordt snel het woord depressie gebruikt. En winterdepressie is nog populairder. Nogmaals: je hebt gelijk. Een echte depressie is zeer ernstig. De huisarts zal dus moeten onderzoeken, wat er aan de hand is als iemand met een "winterdepressie" op zijn spreekuur komt. Het kan ernstig zijn, en het kan een onschuldig dipje zijn. Meestal is het dat dipje. Hier laat ik het echt bij. Ik heb alles gezegd. ;-)
Nee. Je hebt wel de genetische aanleg nodig om er echt last van te hebben, maar in meer of mindere mate heeft iedereen er last van.

Een winterdepressie/ SAD waarschijnlijk het gevolg van een verstoorde biologische klok, alhoewel dit moeilijk wetenschappelijk te onderbouwen is. De meest gangbare theorie beweert dat een mens gemiddeld 2 uur daglicht per etmaal nodig heeft, iets wat we zelfs tot ons kunnen krijgen als de zon niet schijnt. Dit daglicht krijgen mensen binnen via speciale delen van het netvlies. Via de pijnappelklier zorgt dit voor chemische processen in de hersenen. De stoffen die daar aangemaakt worden, zijn de stoffen die zorgen voor onze innerlijke biologische klok. Eén zo'n stof is melatonine.
Winterdepressieve mensen zouden deze stof overdag al te veel aanmaken. Dat heeft weer gevolgen voor een ander stofje, genaamd serotonine (één van de stoffen die ons welbevinden regelt). Deze stof wordt opgebouwd uit koolhydraten, en wordt dan te weinig aangemaakt. Daardoor snakt het lichaam naar meer koolhydraten dan normaal (vandaar het meer willen eten, één van de kenmerken). Door het meer koolhydraten te eten kan het lichaam dan weer vermoeider worden, en het is ook niet voldoende om het serotoninetekort aan te vullen. Daardoor kan men zich letterlijk en figuurlijk terug willen trekken, net zoals dieren doen ten tijde van hun winterslaap.[2]

Aangezien licht het dag- en nachtritme regelt (de biologische klok), kan het ook zijn dat mensen die veel met de tijd mee, of tegen de tijd invliegen, en dus geregeld last hebben van een jetlag, wat ook het dag- en nachtritme in de war gooit, ook last hebben van een winterdepressie, zij het dan misschien wel in een mindere mate, vaak een 'winterblues' of 'najaarsdipje' genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Somberheid. Minder
energiek zijn. Meer
eten. Meer slapen.
Dikker worden. Twee
tot drie procent van
de Nederlanders lijdt
aan een winterdepressie.
Gelukkig
is het niet heel
ernstig. “Een winterdepressie
is geen
echte ziekte, maar
wel een afwijking
van het normale

Toegevoegd na 2 uur:
Winterdepressie is geen ziekte maar een seizoensgebonden stemmingsstoornis wat mede veroorzaakt word door minder daglicht . (vitamine d tekort)
en als je nog meer onder de leden hebt, tekorten bv, dan ben je er extra gevoelig voor.

ziekte betekend een verstoring van de organen, en dat is bij een winterdepressie niet het geval.. vandaar dat je het geen ziekte kunt noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof me: een winterdepressie is een ziekte. En iets heel anders dan de winterdip, dat gevoel dat je liever zon en warmte wilt en dat je trager bent dan anders en meer wilt eten.
Een winterdepressie is nauwelijks in staat zijn je bed uit te komen, het gevoel hebben dat de winter van oktober tot maart minstens drie jaar duurt en bij god niet weten hoe je die tijd moet doorkomen.

Als je dus heel erg last hebt van zulke verschijnselen (meestal heb je ze dan ook elk jaar weer en weer en weer en weer), ga dan naar je huisarts. Die kan bepalen of lichttherapie geschikt voor je is, en dan kun je in een week tijd van de ellende af zijn voor het het seizoen.

Alternatief: op zoek gaan naar een lichttherapielamp, die minimaal 10000 lux geeft, en die volgens de gebruiksaanwijzingen toepassen ('s ochtends een tijdje ervoor zitten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Domme vragen bestaan niet. Niet vragen is dom.
War is dom?
Het is geen ziekte in mijn beleving en wel verekte lastig als je er last van hebt. De blaadjes vallen nu. Niet opwekkend voor veel mensen. Winterdepressie wordt vaak in verband gebracht met minder licht. Je ziet dan ook rond deze tijd dat de speciale lampen uit de kast worden gehaald waar mensen in kunnen kijken om een winterdepressie te kunnen beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een winterdepressie is een ziekte met alle kenmerken van andere soorten depressies. De officiële diagnose luidt 'SAD (Seasonal Affective Disorder)'. Lichttherapie is de belangrijkste behandelvorm. De belangrijkste symptomen:

* een verstoord slaappatroon
* een verstoord eetpatroon
* een depressief gevoel zonder aanwijsbare reden

De lichtere variant, winterblues wordt 'SSAD (Subsyndromal Seasonal Affective Disorder)' genoemd. De symptomen zijn praktisch dezelfde als bij Winterdepressie, maar zijn een stuk milder. SSAD patiënten zijn vaak al geholpen met betere verlichting in huis en op de werkplek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee winterdepressie is geen ziekte.
Het is wel erg vervelend als je het hebt.
Om er minder last van te hebben zou ik eens aan lichttherapie denken als ik jou was. Dit kan nog wel eens helpen tegen een winterdepressie

Toegevoegd na 2 dagen:
Sorry, ik heb foute informatie gegeven. Het is inderdaad wel een ziekte en behoort tot de depressies. Dat van de lichttherapie is nog steeds een aanrader.
Excuses voor de incorrecte informatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel een ziekte. En lichttherapie helpt. Je kunt doorverwezen worden via je huisarts (mits je een winterdepressie hebt en geen 'dipje'), of zelf een lichttherapielamp aanschaffen.
Goh, weer een Hoofdletteraandoening die ik nog niet kende...

Maar ook aan deze leed ik weer in meer of minder mate.

Je ziet wel dat de meningen verdeeld heeft, ook al heeft het 3 of 4 Hoofdletters.

Of het nu een ziekte heet of niet ik had er behoorlijk last van.

Maar niet meer sinds ik zo lang in mijn bed kan liggen als ik zelf wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winterdepressie is een aandoening waardoor je je ziek voelt. Je kunt het dus zien als een 'soort' ziekte, want het heeft duidelijk een ziektebeeld. In feite is een aandoening een ziekte. Je bent ziek, je voelt je ziek en je komt in de ziektewet als je je werk hierdoor niet kunt doen. Een arts bepaalt dat. De oorzaak begint in je hersenen doordat je bepaalde hormonen niet genoeg aanmaakt. Je kunt hierdoor je biologische klok niet meer regelen en hierdoor krijg je problemen met je fysieke welzijn. Je voelt en bent hierdoor echt ziek.
13 jaar geleden
Winterdepressie (lees: winter en depressie)

- Winter: jaargetijde (wat mij betreft de lekkerste MMMM love it!)

- Depressie: Aandoening door 'state of mind'.

Hoe meer iemand zich aanstelt en zit je jammeren ohhh het is winter, ohh 't is koud en 't is grouw enzovoort, hoe meer die persoon zijn state of mind verslechterd. Hieruit vloeit de depressie, en een vorm van zelfmedelijden.

Het is dus een psychische ziekte! Een zelfaangepraate ziekte door een verkeerde en negatieve state of mind!