hoe groot is de kans dat als je iemand zoent met pfeiffer je het zelf ook krijgt?

gewoon nieuwsgierig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
9.1K
Amadea
12 jaar geleden
Waarom krijgt iedereen een negatieve duim?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via bloedonderzoek kan getest worden of je de ziekte hebt of al hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat zei ik ook al, waarom krijg ik dan een min?

Het beste antwoord

Het lastige is dat je Pfeiffer eigenlijk alleen krijgt als je een lage weerstand hebt. Als je met het virus in aanraking komt en je hebt een hoge weerstand, kan het zijn dat je er helemaal niets merkt. Van alle mensen boven de dertig jaar heeft 97% een Pfeifferinfectie meegemaakt. Maar de meesten zijn er niet ziek door geworden.
Als jouw weerstand laag is, is het dus niet verstandig om iemand te zoenen die de ziekte van Pfeiffer heeft.

Toegevoegd na 20 minuten:
Jaarlijks krijgt ongeveer 1 op de 250 jongeren tussen 15 en 24 jaar de ziekte van Pfeiffer. Dus de kans dat je het krijgt is 0,4%.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans dat je pfeiffer krijgt als je met iemand zoent blijft natuurlijk niet 0,4%... slecht antwoord
Amadea
12 jaar geleden
Onterecht. Lees eens goed de vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
japs heeft gelijk. de vraag is hoeveel kans het is nadat je met iemand (die pfeiffer heeft) gezoend hebt.
dus na het zoenen. niet over het algemeen. toch bedankt voor je antwoord hoor!
Amadea
12 jaar geleden
Het wordt niet voor niks "kissing disease" genoemd! De meesten jongeren lopen de ziekte op door zoenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt toch wel het beste antwoord, omdat je het dichtstbij zat qua cijfers :D

Andere antwoorden (4)

Het is besmettelijk dus als je klachten hebt, even de huisarts bellen voor een bloedonderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik heb niet gezoend met iemand die pfeiffer heeft, ik ben echt gewoon nieuwsgierig. ik heb wel verhalen gehoord erover ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ik begrijp het al:) een belangrijk iemand heeft pfeiffer.
En waarom die min? Ik had zelf vroeger pfeiffer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb je niet gemind hoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar het klopt wel ;-) een belangrijk iemand heeft pfeiffer, en helaas kan ik die de komende 6 maanden dus ff niet zoenen. balen! :D
De ziekte van Pfeiffer is erg besmettelijk, ook via zoenen. Hier in België noemen we dat de "kusjesziekte". Veel jonge mensen krijgen de ziekte, maar ze is goedaardig.
Als je genezen bent, ben je levenslang immuun. Dat verklaart dat jonge mensen het vaak krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft niet echt antwoord op de vraag. Ze vraagt hoeveel kans er is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En tevens klopt "levenslang immuun" ook niet. Als je pfeiffer hebt gaat het virus niet meer uit je bloed. Het wordt wel rustiger oid zodat je er geen of minder last van hebt maar de kans bestaat dat het weer opvlamt. Aldus mijn huisarts...
Zelf weet ik niet hoeveel kans er is, maar ik weet zeker dat het aan je verweringssysteem ligt en aan hoe ziek de persoon is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel groot, het heet niet voor niets The kissing disease.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje kort door de bocht...