Hoe kan ik pijn door nierbekkenontsteking verminderen? Medicijnen, ademhalingsoefeningen, iets?

Ik heb voor de tweede keer een blaasontsteking en nierbekkenontsteking. Met de blaasontsteking is redelijk te leven, maar de nierbekkenontsteking zorgt voor zo veel pijn!
Gister ben ik begonnen met antibiotica, ik heb tot nu toe drie tabletten in genomen. Paracetamol werkt niet genoeg, zijn er andere opties? Ik ben afgelopen nacht een paar keer wakker geworden door de pijn en als ik beweeg (lopen, traplopen, fietsen) wordt het erger.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
9.1K

Het beste antwoord

Ja, pijnlijk hé? Bij ontstekingspijn werken vaak NSAID's beter dan paracetamol, dus middelen als ibuprofen, diclofenac, naproxen. Dat mág je ook samen nemen met paracetamol trouwens. Mocht dat niet voldoende zijn, bel dan je huisarts of die je nog iets sterkers voor kan schrijven. En natuurlijk helpt het om zoveel mogelijk te ontspannen, dus je kunt allicht die ademhalingsoefeningen proberen, afleiding zoeken, en een warme douche of een warme kruik tegen je onderrug kan soms ook helpen.

Nu zou de pijn wel heel snel minder moeten worden: als je gisteren begonnen bent met de AB, zou je eigenlijk vandaag of morgen een sterke verbetering moeten merken, en in elk geval moet de koorts dan zakken. Is dat niet het geval, bel dan je huisarts weer: mogelijk slaat de kuur dan niet aan, en moet je switchen naar een ander antibioticum.

Oh ja, en blijf genoeg drinken hé? Dat is belangrijk, zeker bij een infectie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een nierbekkenontsteking wordt meestal door bacteriën veroorzaakt. Bacteriën komen via de plasbuis de blaas binnen. Vanuit de blaas stijgen ze verder op, via een of beide urineleiders, tot in het nierbekken. Daar dringen de bacteriën door tot in het nierweefsel en veroorzaken een ontsteking.

Op kiesBeter.nl staat een patiëntenbrief van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) over nierbekkenontsteking. Hierin staat dat u als pijnstiller paracetamol kunt gebruiken, zo nodig twee tabletten om de vijf uur (maximaal vier keer per etmaal). Als dat niet helpt kunt u volgens de informatie in de patiëntenbrief andere pijnstillers proberen. Kijk voor meer informatie en adviezen op kiesBeter.nl:

http://www.kiesbeter.nl/ziekte-en-gezondheid/artikelen/ziekte-of-klacht/nierbekkenontsteking/