bij (acute) blindedarm ontsteking altijd rectaal onderzoek nodig?

ik las dat als er vermoed wordt dat je een blinde darm ontsteking hebt je een urine en bloed maar ook rectaal onderzoek plaatsvind. Is dit altijd zo? iemand dit weleens mee moeten maken? was het erg pijnlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
4.2K

Antwoorden (7)

Nee, via een echo kunnen ze vast stellen of je blinde darm afwijkend van vorm is. Met bloedonderzoek en klachten kan de diagnose worden gegeven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had 10 jaar geleden een acute blindedarmontsteking en bij mij is er geen rectaal onderzoek gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dit is niet altijd zo. Bij mij 8 jaar geleden niet. Een hele effectieve en simpele manier zoals het bij mij gebeurde is: gaan liggen en druk zetten met je hand op de plek van de blinde darm. Dan plots loslaten... Geloof me, je weet zeker of je dan een blinde darm ontsteking hebt. Ik neem aan dat een rectaal onderzoek misschien nog minder pijnlijk is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Savana, precies zo is bij mij ook vast gesteld dat het om een blindedarm ontsteking ging. herinner inderdaad dat het loslaten vrij pijnlijk was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat herinner ik me ook nog. Dit wordt dan ook loslaatpijn genoemd.
Bij mij ongeveer 5 jaar geleden hebben ze wel een rectaal onderzoek uitgevoerd. Deed het pijn? Nee... Het was in ieder geval niets in vergelijking met mijn buikpijn op dat moment. Geloof me: als je een blinde darm ontsteking hebt ben je allang blij dat je geholpen wordt. Al het andere ben je dan niet meer in geinteresseerd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rectaal toucher is niet pijnlijk. Tenzij er een ontsteking in het rectum zit misschien, maar normaal gesproken hoort het zeker geen pijn te doen.

Bij een blindedarmontsteking wordt ook lang niet standaard een rectaal toucher gedaan. Dit kan zinnig zijn als de oorzaak van de pijn niet duidelijk is en er een vermoeden is van obstipatie, omdat in dat geval het al dan niet aanwezig zijn van ontlasting in het rectum (en de consistentie hiervan) een beeld kan geven van de ernst en de eventuele oorzaak ervan. Net zoals de urine nagekeken wordt als niet zeker is of de pijnklachten door een urineweginfectie zouden kunnen komen, en er gynaecologisch onderzoek gedaan kan worden als men vermoedt dat de pijn vanuit de vrouwelijke inwendige geslachtsorganen ontstaat. Maar als het beeld samen met het verhaal al direct heel duidelijk wijst op een blindedarmontsteking, zal er geluisterd worden naar de darmen, zal de buik onderzocht worden met percussie (kloppen) en palpatie (voelen) waarbij er vooral gelet wordt op druk- en loslaatpijn op de plaats van de blindedarm. Vervolgens zal er in elk geval bloedonderzoek worden gedaan, en kunnen verhoogde ontstekingswaarden het beeld compleet maken. Zeker bij twijfel wordt er vaak ook nog een echo gemaakt, waarbij dan soms een verdikte blindedarm gezien kan worden. Bij een echt klassiek beeld zijn die dingen ruim voldoende voor de diagnose. Als het niet duidelijk is, dan kunnen er uiteraard - afhankelijk van het klachtenbeeld - andere onderzoeken worden gedaan om e.e.a. uit te sluiten danwel aan te tonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rectaal onderzoek lijkt me niet de gewoonte. Als dat wel nodig is of lijkt dan zal het vast wel eens voorkomen. Ik heb al vele malen een dergelijk onderzoek gehad en dat is altijd onder een roesje gebeurt. Je bent dan wel min of meer wakker maar je bent het niet bewust en het zorgt ervoor dat je het niet kan herinneren. Want behalve dat het toch niet bepaald prettig is om een slang in je te krijgen is de hele situatie niet echt leuk. Je ligt daar naakt , zenuwachtig, verpleegsters dokter enz. Dus vraag om een roesje. 1 prikje en het maakt het voor jezelf een stuk prettiger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij hebt het over een kijkonderzoek, dus een rectoscopie, sigmoïdscopie of een colonoscopie. Waarschijnlijk het laatste, want als alleen het rectum of het sigmoïd wordt onderzocht, is een roesje nogal overkill. Een rectaal onderzoek (rectaal toucher) is iets iets anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Maar ik kan me héél goed voorstellen dat iemand zich om zoiets erg druk kan maken. Dan kan zó een roesje een prima geruststelling zijn. Is ook voor iedereen anders. Als je je goed kan ontspannen en niet zo veel schaamte kent dan kan hou prima zonder. preuts aangelegd en bang voor wat komen gaat. . . Prikje Dormicum doet wonderen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar serieus, voor alléén een rectaal toucher, dus met één vinger voelen in de anus, is écht geen verdoving nodig hoor. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit gedaan wordt, tenzij in heel uitzonderlijke situaties wanneer iemand echt panisch reageert vanwege traumatische ervaringen. Bij een gynaecologisch onderzoek (en dan heb ik het alleen over toucheren) wordt dat ook niet gedaan. Het risico en de bijwerkingen wegen dan echt niet op tegen het veronderstelde ongemak van het onderzoek. Dat is anders dan bij een gastroscopie of een colonoscopie, waar verdoving op zich ook niet noodzakelijk is, maar waar het toch redelijk veel wordt toegepast omdat dat wel echt oncomfortabele onderzoeken zijn. Ik moet de eerste arts nog tegenkomen die überhaupt een roesje zou overwegen voor een simpel rectaal toucher.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de vraag steller het heeft over een onderzoek wat iets dieper gaat dan een vinger. Het is aan de vraag steller om met mijn informatie te doen wat hij of zij wil. Niet om discussies onder beantwoorders te veroorzaken. Ik heb naar mijn eer en geweten beantwoord. Aan de ander om zien wat ermee te doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Citaat: "Ik denk dat de vraag steller het heeft over een onderzoek wat iets dieper gaat dan een vinger." Zou kunnen, maar dan bedoelt hij iets anders dan wat hij vraagt. Het gaat immers om een rectaal onderzoek, dus een onderzoek van het rectum. Niet van het sigmoïd of zelfs het gehele colon. Daarbij kan ik me een rectaal toucher bij niet geheel duidelijke acute buikklachten nog voorstellen, o.a. omdat ook obstipatieklachten soms koliekachtige pijnen kunnen veroorzaken. Een compleet darmonderzoek wordt minder vaak gedaan bij zo'n beeld, dat wordt vaker gedaan bij langdurige klachten, óf bij een bloeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals proberen:
Het is aan de vraag steller om met mijn informatie te doen wat hij of zij wil. Niet om discussies onder beantwoorders te veroorzaken. Ik heb naar mijn eer en geweten beantwoord. Aan de ander om zien wat ermee te doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vragensteller veroorzaakt toch ook geen discussies? Ik beantwoord ook naar eer en geweten, en daarom vul ik ook antwoorden aan die naar mijn idee niet helemaal relevant of niet correct zijn. En daarmee mag de vragensteller óók doen wat hij/zij wil. En in de reacties mogen discussies gevoerd worden, dat gebeurt zo vaak hier.
nee, ze kunne meteen opereren. daarnaast is een endoscopie niet pijnlijk, je krijgt een soort roesje waardoor je je nog maar weinig herinnert van het onderzoek. ( het roesje kan voelen alsof je dronken bent)