Een verwaarloosde keelontsteking, wat had je dan moeten doen?

Mijn collega heeft nu bronchitis. Volgens de dokter heeft hij zijn keelontsteking van 2 weken geleden verwaarloosd. Wat heeft hij niet goed gedaan of wat had hij moeten doen om de keelontsteking niet te verwaarlozen. Hij had alleen wat last van de keel, niet ziek verder. Rook en drinkt niet doet verder geen rare dingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
8.4K

Het beste antwoord

Je kunt niet erg veel doen, want bij een gewone keelontsteking zegt een arts vooral: kijk het nog even aan, tenzij je al bekend bent met longklachten.
Alleen lijkt er nu een geniepig virus rond te waren dat een soort smerige verkoudheid veroorzaakt met uiteindelijk last van alle holtes, oor- en keelontstekingen en soms afzakkend naar bronchitis.
Ik denk niet dat je collega dit had kunnen voorkomen, want soms heb je domweg geen alarmerende klachten tot het echt misgaat.
Dan kan de dokter wel zeggen 'verwaarloosd', maar de term 'complicatie' lijkt me dan zinvoller, want het is niet de schuld van je collega dat iets dat onschuldig leek nu ineens ernstiger is geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank, en graag gedaan.
Ik heb in mijn omgeving nu al een hele zooi mensen aan de antibiotica gezien met exact dit verhaal, dus het ligt echt niet aan je collega.
Annswers
13 jaar geleden
Ja je moet verwaarlozen niet te letterlijk nemen inderdaad.
Annswers
13 jaar geleden
@ hippo min is van mij, foutje, dikte van duim onderschat, wordt gecomposeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal even kijken of ik de goeie duim kan raken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Is inderdaad een gemeen virus. Ik heb al heel wat slachtoffers gezien. Of juist niet in de vorm van uitgevallen collega's...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gezegd, en domme uitspraak van de huisarts. (het zijn net mensen ;)

Andere antwoorden (2)

95% van de keelontstekingen worden veroorzaakt door een virus en gaat vanzelf over. De resterende 5% wordt veroorzaakt door bacteriën, meestal streptococcen. Vanwege de kans op complicaties is het verstandig om die te behandelen met antibiotica. Zo'n bacteriële keelontsteking kun je herkennen aan de witgele pusplekken op de amandelen. Mogelijk dat die huisarts daar op doelde maar het kan ook zijn dat die huisarts het helemaal niet als verwijt bedoelde. Ook bronchitis kan zowel door een virus als een bacterie worden veroorzaakt, voor de volledigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de term die verwarring zaait. Een verwaarloosde keelontsteking betekend niet dat jouw collega een 'fout' gemaakt heeft.
De arts bedoelt hiermee dat het een keelontsteking is waar niets aan gedaan is, wat overigens vrij normaal is, want meestal gaan dergelijke ontstekingen vanzelf weer over. Alleen in dit geval is het van kwaad tot erger geworden, maar dat is niemands 'schuld'