De ziekte van Bell is een verlamming van de aangezichtsspieren. Dit komt door een aandoening van de aangezichtszenuw.
Het is niet besmettelijk maar het kan iedereen overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verlamming van Bell, genoemd naar de Engelse chirurg Sir Charles Bell (1774-1842), wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door het herpes simplex virus, type 1. Dit virus, dat ook de bekende "koortslip" doet ontstaan, zou een sluimerend bestaan leiden in zenuwweefsel en weer actief kunnen worden. Dat kan gebeuren na een periode van afkoeling of tocht (bijv. een open autoraampje), of na hevige emoties en spanningen waardoor je een verminderde weerstand hebt. Hierdoor ontstaat een ontsteking van de zevende hersenzenuw, de aangezichtszenuw, die dan opzwelt. Deze zenuw verzorgt de prikkels naar de spieren die met de gelaatsexpressie te maken hebben (aan één zijde van het gezicht). De zenuw loopt door een nauw en benig kanaal in het oor en heeft ook aftakkingen voor de smaak en voor het dempen van harde geluiden.
Een koortslip is besmettelijk in het opzicht dat wanneer je het herpes simplex virus bij je draagt, je de koortslip van een naaste makkelijk overneemt. Maar als je dat virus niet hebt krijg je geen koortslip. Dat weet ik omdat mijn moeder en mijn zus het van elkaar kunnen overnemen, maar zelf heb ik nog nooit een koortslip gehad (en denk het ook nooit te zullen krijgen).
Er is geen informatie te vinden over besmettelijkheid van de ziekte van Bell, dus zal het dat niet zijn. Je kunt er alleen vatbaarder voor zijn als je het herpesvirus al hebt. In Nederland komt de verlamming per jaar bij circa 1 op de 5000 volwassenen voor. Het komt evenveel voor bij mannen als bij vrouwen en evenveel links- als rechtszijdig. Mannen krijgen de ziekte van Bell opvallend vaak tussen hun 30e en 40e jaar. Bij kinderen komt de verlamming minder vaak voor.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praktisch iedereen heeft het herpesvirus toch bij zich??? We hebben toch allemaal de waterpokken gehad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nynke54: dat is net een iets ander type herpesvirus (er zijn vele varianten).