Hoe kan het zijn dat ik haast nooit de griep krijg en anderen juist erg vaak?

Ik heb in mijn leven misschien 1 a 2 keer een flinke griep gehad en zelfs toen was het maar voor 1 a 2 dagen. Ik kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst echt ziek ben geweest. Natuurlijk heb ik af en toe wel van die kwaaltjes zoals verkoudheid, spierpijn, koortachtig gevoel, maar die verdwijnen bij mij vaak na een nachtje goed te hebben geslapen.

Hoe kan het zijn dat ik hier bijna nooit last van hebt en andere mensen juist erg veel? Nu weet ik dat het eventueel door de weerstand kan komen, maar op zich is mijn weerstand niet altijd even sterk. Zodra ik maar even verkouden ben geweest of het weer slaat om heb ik een koortslip. Waarom ben ik juist daar wel gevoelig voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een griep duurt echt langer dan 2 dagen, dus kan je gerust stellen dat jij nog nooit de griep hebt gehad.

Het beste antwoord

Immuunsysteem moet altijd eerst de virussen of bacterie herkennen in die periode wordt je ziek indien het immuunsysteem eerst moet herkennen en antistoffen moet aanmaken. In dat proces zou het wel eens kunnen dat je minder daarvan voelt tegenover anderen of het zou ook kunnen dat je redelijk steriel leeft zodat het minder in aanmerking komt van virussen of bacterie. Waarvan natuurlijk indien je dan eens besmet wordt wel eens goed ziek kan zijn indien het een zware infectie is.

Ook indien je jaarlijks vaccinaties op griep neemt is de kans ook veel kleiner de griep te krijgen.
Over je koortslip is makkelijk te verklaren het zou kunnen dat je een herpesvirus hebt gingivostomatitis herpeticans
is de naam ervan dat virus blijft levenslang achter in je nervus trigeminus dat is dus een zenuw dat innervatie van de tong en het hele aangezicht regelt en buiten het immuunsysteem zich bevind. Dus op die manier kan het koortslipterug komen.

Groetjes Ritchie

Toegevoegd na 1 dag:
uiteraard zoals navel het ook zegt zeggen ze tegenwoordig veel te snel dat iemand een griep heeft. Maar is het wel daadwerkelijk een echte griep? Waardoor dat het dan ook lijkt dat vele mensen meer griep hebben dan jij. Uiteraard kunnen al die andere factoren die ik eerder zei ook kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je hebt betere weerstan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom heb ik dan wel snel een koortslip? Zodra het weer omslaat of ik verkouden ben krijg ik het.
Je bent dan immuun voor bepaalde griepjes en ziektetjes...
En waarschijnlijk heb je een grotere weerstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft het te maken met de beleving van mensen. Van een flinke verkoudheid kun je je goed beroerd voelen: hoofdpijn, spierpijn, wat verhoging, algeheel gevoel van ellende. En dan zeggen mensen: "Ik heb griep/ik ben grieperig".

Maar wie ooit échte griep heeft gehad, kent uitstekend het verschil tussen griep en een flinke verkoudheid.

Om nou te zeggen dat het allemaal "watjes" zijn, gaat misschien wat ver, maar mensen roepen mijns inziens te snel dat ze griep hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, verkoudheid en griep worden vaak door elkaar gehaald. Bij een griep ben je echt dagenlang goed ziek.