is een oncoloog ook gespecialiseerd in goed aardige kanker? Zoals myomen? Of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (5)

Een oncoloog houdt zich bezig met kanker en met onderzoeken OF iets kanker is. Want een gezwel kan ook goedaardig zijn - en is dan géén kanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grote verschil tussen kwaadaardige tumoren (kanker) en goedaardige tumoren is dat kankerweefsel invasief is en dus andere cellen aantast. Een kwaadaardige tumor kan zich dus uitzaaien - een goedaardige tumor kan naastliggend weefsel opzij duwen (en zo grote problemen veroorzaken), maar zal niet IN dat weefsel gaan woekeren.
Hieronder informatie over oncologie en over myomen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oncologie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Myoom

Het zou heel goed kunnen zijn, dat voor alle zekerheid gekeken wordt, of het echt myomen zijn bij je moeder (ik heb je vorige vraag gelezen). Het is alleen maar prettig dan, dat het goed bekeken wordt, toch? Je maakt je zorgen hè? Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn gynaecologen gespecialiseerd in oncologie (Leer van de gezwellen). Myomen zijn goedaardige knobbels bestaande uit spierweefsel die aan of in de baarmoeder zitten (ongeveer 1 op de 5 vrouwen heeft ze). Niet te ongerust over maken dus. succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Myomen worden ook wel vleesbomen genoemd. Het zijn goedaardige knobbels in de spierwand van de baarmoeder en bestaan vooral uit spierweefsel.
Myomen kunnen aan de buitenzijde van de baarmoeder zitten, in de baarmoederwand of in de baarmoederholte (zie figuur 1). Hoe myomen ontstaan is niet bekend. Myomen kunnen een paar millimeters groot zijn, maar ook zelfs een paar kilo wegen.

http://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/805281021572715

Het zijn dus goedaardige knobbels.
Daar hoef je geen last van te hebben.
Ik kwam er toevallig achter dat ik ze ook heb,
toen ik na een ongeluk in het ziekenhuis goed
onderzocht werd.
Ik laat er niets aan doen.

Het kan best zijn dat jouw moeder, samen met de gynaecoloog, besloten heeft dat nader onderzoek wel fijn is.

Myomen zijn dus GEEN kanker!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oncologen houden zich zowel met goedaardige als kwaadaardige tumoren bezig.
Zoals bijv. bij goedaardige tumoren die relatief gezien sterk groeien en gelokaliseerd zijn in de hersenen moeten vaak verwijdert worden i.v.m. het gebrek aan ruimte binnen het hoofd en de vele kritieke structuren en zenuwen die eventueel weggedrukt kunnen worden. De therapieën die gegeven worden zijn vaak chirurgie, chemotherapie of radiotherapie (ligt aan de lokalisatie van de tumor binnen het hoofd).

Je hebt verschillende myomen aangezien een myoom een verzamelnaam is voor goedaardige tumoren van het spierweefsel. Zo heb je leiomyomen (tumoren uitgaande van het glad spierweefsel) en rhabdomyomen (tumoren uitgaande van het dwarsgestreept spierweefsel). De rhabdomyomen hebben een lichte neiging tot het ondergaan van maligne degeneratie ( transformeren tot kanker). Het kan zijn dat patiënten in de gaten worden gehouden door bijv. jaarlijks diagnostisch onderzoek. Deze patiënten komen echter alleen bij een oncoloog terecht als is gebleken dat de tumor zich getransformeerd heeft tot kanker.