Wekendelen reuma, hoe kan ik de pijn verminderen?

Ik heb wekendelenreuma, al doet het wel veel meer pijn dan beschreven werd/word. Is er een medicijn of iets anders wat de pijn kan verminderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K

Antwoorden (4)

Fibromyalgie of wekedelenreuma heeft geen aanwijsbare oorzaak en beschrijft slechts de situatie: pijn in spieren en bindweefsels. Omdat er geen aanwijsbare oorzaak is, bestaat de behandeling voornamelijk uit symptoombestrijding:

- pijnmedicatie (bij voorkeur paracetamol, soms NSAID, maar deze behoeven een maagbeschermer, in uiterste gevallen plaatselijke verdoving of opiaten)
- eventueel slaapmedicatie (melatonine) of een licht antidepressivum (Amitriptyline)
- dagelijkse beweging om het lichaam soepel te houden
milde sporten, zoals wandelen, zwemmen, fietsen
fysiotherapie, ergotherapie, Cesartherapie
- balans tussen activiteit en rust
- aanpassing in leefstijl
- begeleiding reumaverpleegkundige

Denk misschien ook aan:
- ondersteuning met voedingssupplementen, glucosamine en omega-3 vetzuren
- alternatieve behandelingen met homeopathie, acupunctuur, infrarood, kuren, tai-chi, voetreflextherapie, magnetisme, enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer 4 tot 6 weken een glutenvrij dieet! Ik ben er na bijna 50 (!) jaar achter gekomen dat het bij mij door glutenintolerantie kwam. Zodra ik (per ongeluk) gluten binnnekrijg heb ik weer zo 14 dagen pijn. dit is bij 1/3 tot 1/2 van de gevallen (een deel van) de oorzaak. Als je in het verleden (misschien zelfs bij je geboorte) trauma's hebt opgelopen aan hoofd, nek en rug zou je ook craniosacraal therapie kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn opinie (met de nadruk op MIJN) is Fibromyalgie enkel een benaming voor iets dat niet bestaat.
Ik heb 2,5 jaar geleden dit naamplaatje ook gekregen en dacht dat ik er maar mee moest leren leven.

Ik zeg niet dat Fibromyalgie niet bestaat maar heb er wel mijn twijfels over.
Momenteel heb ik 3 maanden een Candida Dieet gevolgd, na de constatering dat ik een candida infectie heb door een orthomoleculair arts. Nu, 3 maanden later, ben ik van al mijn klachten af die gerelateerd zouden zijn aan Fibromyalgie. Vandaar dat ik mijn twijfels heb of Firbomyalgie wel bestaat en niet enkel een benaming is voor spier en gewrichtsklachten die niet erkent kunnen worden.

Daarnaast gebruik ik nu het supplement Mangaan om te kijken of dat helpt voor mijn overige klachten die misschien HPU gerelateerd zijn. Of ik daadwerkelijk HPU heb, weet ik nog niet.

Graag citeer ik een stuk, afkomstig van de HPU patientenvereniging:
"De 'waslijst' met HPU-verwante klachten is enorm: chronische vermoeidheid, menstruatiestoornissen, hypoglykemie, maagklachten, prikkelbare darm, verstopping, diarree, huiduitslag, zwangerschapsklachten, bloedarmoede, verlaagde bloeddruk, hypermobiliteit en gewrichtsproblemen (bekkeninstabiliteit), spierzwakte, terugkerende infecties, verminderde vruchtbaarheid, overgewicht, spierspasmen, stuipen, krampaanvallen, hart- en vaatziekten, slaapstoornissen, hoofdpijn, migraine, depressiviteit, allergieën en voedselintolerantie."
en
"Vermoeide HPU-patiënten worden dikwijls verkeerd behandeld of foutief gediagnosticeerd. Een voorbeeld is de 'rest-diagnose' chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS of ME). Een deel van de vrouwen die leven met het etiket 'ME' of 'CVS' heeft in werkelijkheid HPU en is derhalve te behandelen. Ook vrouwen die in de veronderstelling leven dat ze fibromyalgie hebben maar bij wie deze diagnose nooit is gesteld, moeten er rekening mee houden dat ze in werkelijkheid aan HPU lijden. "

Mijn tip aan jou zou zijn: Ga eens naar een orthomoleculair arts. Deze arts kijkt verder dan een reguliere arts, en zal het waarschijnlijk niet laten bij: "leer er maar mee leven''. Er wordt gekeken naar de oorzaak van jouw klachten en wellicht kom je van die klachten af!

Lees je daarbij eens in, in HPU en Candida.nl. Wellicht herken je jezelf hierin. Een candida infectie komt namelijk heel veel voor bij de 'Fibromyalgie patienten' en is misschien wel de oorzaak van de klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weke-delen-reuma is een verzamelnaam van een hele heterogene groep aandoeningen. Wat voor aandoening heb je precies? Dit bepaalt namelijk welke behandeling het meest geschikt is:

*Bij spierreuma (polymyalgia rheumatica) wordt meestal prednison voorgeschreven.
*Bij fibromyalgie zijn er geen specifieke medicijnen, maar wel bepaalde behandeltrajecten die de klachten kunnen verminderen, en worden soms ondersteunend pijnstillers en/of andere pijnmodulerende medicatie voorgeschreven.
*Bij pees- of slijmbeursontstekingen wordt vaak een combinatie van rust en NSAID's (ontstekingsremmende pijnstillers, zoals ibuprofen of diclofenac) voorgeschreven, en kan koelen ook effectief zijn.

Om wat voor aandoening gaat het precies? Wat voor pijn heb je, en wat voor behandelingen zijn al geprobeerd? Gebruik je (pijn)medicatie op dit moment?