Als je als man HIV positief bent (of zelfs al AIDS hebt), is je kind dan ook altijd HIV geinfecteerd?

Als een vrouw met HIV of AIDS voor de bevalling behandeld wordt met 'HIV-remmers' en ze haar kind geen borstvoeding geeft is de kans klein dat haar kindje HIV (van haar) zal krijgen.
maar wat nou als je vader bij het verwekken (ook) HIV geinfecteerd is?

Als je (als man) geinfecteerd bent door het ' Human Immunodeficiency Virus' zit het virus ook in je sperma(cellen). Dit betekend toch dat als de zaadcel en de eicel samensmelten dat de zygote ook het virus draagt? En dat het kind (bijna) altijd HIV-geinfecteerd zal zijn...?

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Wat je over het hoofd ziet, is dit: het virus zit in het sperma, maar niet in de individuele spermacellen. Het virus zit in het vocht. Het virus komt dus ook niet in de zygote.