Hoe heet de deze ziekte, en wat kan je er tegen doen? Zie uitleg

Sommige kinderen en volwassen mensen ook trouwens draaien continu in de haren, en uiteindelijk worden er hele knopen en plukken haren uit getrokken Dat doen ze net zo lang tot er kale plekken zichtbaar worden. Wat is de beste behandeling voor deze ziekte of is er geen behandeling en is het geen ziekte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Trichotillomanie
Dit zijn de 5 criteria volgens DSM IV:

- Recidiverend uittrekken van de eigen haren, hetgeen leidt tot waarneembaar haarverlies.
- Een toenemend gevoel van spanning vlak voor het uittrekken van het haar of bij pogingen dit gedrag te weerstaan.
- Lust, bevrediging of opluchting bij het uittrekken van het haar.
- De stoornis is niet eerder toe te schrijven aan een andere psychische stoornis en is niet het gevolg van een somatische aandoening (bijvoorbeeld dermatologische ziekte).
- De stoornis veroorzaakt in significante mate lijden of beperkingen in het sociaal of beroepsmatig functioneren of het functioneren op andere terreinen.

Of

Automutilatie
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand automutileert:

zichzelf willen straffen;
het kwijt raken van spanningen;
het omzetten van geestelijke pijn naar lichamelijke pijn;
het gebruiken van pijn om andere (onaangename) zaken te vergeten;
bewust of onbewust je omgeving manipuleren;
als onderdeel van initiatie-rituelen bij sommige volkeren;
om te bewijzen dat je tegen pijn kunt;
om jezelf een machtsgevoel geven doordat je zelf kan bepalen wanneer je pijn voelt en wanneer niet;
om het lege gevoel van binnen op te vullen;
om gevoelens te uiten die niet op een andere manier geuit kunnen worden;
uit zelfbescherming, dus om erger te voorkomen;
als uiting van agressie, de patiënt wordt er rustig van;
als minachting van het eigen lichaam;
bij depressiviteit;
voor aandacht.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de behandeling:

Medicatie zoals;
- Clomipramine
- Fluoxetine

Gedragtherapie zoals;

- Gewoonte omkering
- Zelfmonitoring
- Aversietherapie
- Cognitieve gedragstherapie

Kijk even op wiki voor uitgebreide informatie erover!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heet trichotillomanie, en behandeling berust op gedragstherapie en eventueel medicijnen.
zie voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Trichotillomanie