kun je gifstoffen in je lichaam/bloed hebben die je lichamelijk en geestelijk ziek maken?

Ik was een tijdje geleden in het ziekenhuis voor diverse onderzoeken ivm behandeling en evt. opname.(Ik ben Borderline-patient met een eetstoornis,ik heb ondergewicht en ben depressief en heb veel lichamelijke klachten)
Tussen de onderzoeken door kwam een verpleegkundige bij me zitten om een praatje te maken.Ze zei dat ze aan me zag dat ik ''ontzettend veel woede'' in me heb en toen zei dat ze aan mijn ogen(??)zag dat ik veel gifstoffen in mijn bloed heb en dat dat de oorzaak is van zowel mijn psychische als lichamelijke klachten.De hoofdverpleegkundige hoorde dit en kwam echt woedend tussenbeide met de mededeling dat ze me geen flauwekul moest aanpraten.Toen ik vroeg of zoiets kon vroeg ze of ik ook in kaboutertjes geloof!
maar is dit nu echt mogelijk?
Ik denk zelf dat mijn slechte/weinige eten elke dag en mijn vele, dagelijkse medicatie en tekorten(oa kalium) en bloedarmoede wel een grote rol spelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Het beste antwoord

Dat iemand aan jou kan zien dat je "ontzettend veel woede" in je hebt, zou in principe nog wel kunnen. Sommige mensen zijn heel goed in het interpreteren van lichaamstaal, manier van doen, en andere subtiele aanwijzingen.

Dus theoretisch is het mogelijk.

Aan de andere kant is het ook heel goed mogelijk dat die verpleegster haar eigen vooroordeel, of verkeerde eerste indruk, zodanig op jou projecteerde dat ze alleen maar *dacht* dat ze iets wist.

Dat je aan iemands ogen kunt zien dat er gifstoffen in het bloed zitten, is echt onzin. Ja, als je echt vergiftigd bent, is het zichtbaar - maar dan moet je al heel ver heen zijn.

Daarom vind ik het geen wonder dat die hoofdverpleegkundige insprong. De dingen die de verpleegster jou vertelde, zijn op z'n best een eerste, heel persoonlijke indruk, en op z'n slechtst helemaal nergens op gebaseerd. Dat is leuk voor aan de borreltafel, maar in een serieus ziekenhuis geeft het geen pas.

Het lijkt erop dat die verpleegkundige haar eigen hobby cq overtuigingen aan jou aan het opdringen was.

Zelfs al zou ze nog zo gelijk hebben, dan nog mag ze dit niet doen. Het is volkomen onprofessioneel, en het gaat tegen alle ziekenhuisregels in. Een verpleegkundige mag geen diagnoses stellen. Punt.

Zeker gezien jouw psychisch problematische achtergrond, is dit in feite immoreel. Jij kunt dan nog wel goed zelf nadenken, maar er zijn ook mensen die dat, door hun psychische problemen, niet meer kunnen. Die mensen zijn extreem beïnvloedbaar. En dan zou iemand die toch vertrouwen zou moeten inboezemen, zo'n labiele patiënt mooi even een bepaalde hoek inpraten, en dat nog wel zonder enig fundament! Nee, dat is schandalig. En jij mag blij zijn dat je nog gezond genoeg bent om zulke uitspraken nog in perspectief te kunnen plaatsen.

Kortom: dat van die "veel woede" zou eventueel nog kunnen, maar ook dan had ze dat nooit zo mogen zeggen. Dat van die gifstoffen is pure onzin. En haar gedrag zou, als ik die verpleegkundige zou moeten beoordelen, reden zijn voor een stevig gesprek.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt dus niet aan mij dat ik het allemaal vreemd vond!
Ik zat daar dus (op bed) te wachten,ze kwam naast me zitten,sloeg meteen een arm om me heen(ik dacht "nou ja,ze wil me op m`n gemak stellen)en toen vertelde ze me dus wat zij er van dacht.Ze deed ook een beetje "samenzweerderig",ik weet niet hoe ik anders moet omschrijven.Misschien was ze al eerder op de vingers getikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, als het je wel geraakt heeft op een of andere manier, kan het wel zijn dat je er iets mee moet, en misschien wil je dat eigenlijk ook wel. Gezonder eten is in jouw geval zowiezo een goed advies, of niet dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel
Ik weet helemaal niet wat,of juist of ik hier iets mee moet.
Ik geloof ook niet dat hier veel zinnigs over te zeggen valt.
Het overviel me, ik was toch in een ziekenhuis en dan verwacht je dat alles toch gaat zoals het hoort.
En wat dat eten betreft: ik hoorde vandaag nog van mijn psycholoog dat ze vinden dat ik schrikbarend mager ben geworden.Dus daar zal ik me nu op moeten focussen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het heeft je waarschijnlijk extra overvallen omdat ze een punt aanroerde waar je sowieso al mee bezig bent. Voorbeeld: Het is alsof je tegen een onzeker iemand die altijd heel erg op haar uiterlijk is gefocusseerd, zegt dat je het gevoel hebt dat haar oogschaduw zometeen zal gaan afbrokkelen. Of zo'n opmerking nou een grond van waarheid bevat, of dat het werkelijk totaal uit de duim gezogen onzin is, maakt dan niet uit: het feit dat die persoon altijd zo op haar uiterlijk is gericht, zorgt er al voor dat zo'n opmerking gegarandeerd "raak" is. De onzekere persoon zal zich overvallen voelen, en gaan twijfelen. Die twijfel zal een hele tijd blijven doorzeuren - ook als duidelijk wordt dat die opmerking complete onzin is, ook als de oogschaduw de hele dag prima blijft zitten.

Andere antwoorden (3)

Kan je gifstoffen in je lichaam hebben welke je lichamelijk en geestelijk ziek maken? Ja.
Kan je dit aan je ogen zien? Zeer zelden (Hoewel je bv koper ophopingen wel in je ogen kan zien)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kan gifstoffen in je lichaam hebben die je ziek maken.
En zoals je zelf beseft heeft het hoogstwaarschijnlijk te maken met je ongezonde levenstijl en je medicatie.

Het lichaam heeft een aantal organen welke zich bezighouden met het afvoeren van vrijgekomen afvalstoffen (ontgifting) bvb de lever en de nieren.
Maar voor deze organen kan het wel eens teveel worden en dan kan je ziek worden.

Over die verpleegster: die is volgens mij te veel bezig met Chinese geneeskunde. Die geneeskunde beweert dat ze vele ziektes in de ogen kunnen zien. Maar we wonen hier wel in Europa, en zij werkt hier in een ziekenhuis.

Zoiets kan écht niet door de beugel. Je ouders of jij kunnen daar zelfs voor naar de directie gaan, denk ik. Een verpleegster moet doen waar ze voor betaald wordt: verplegen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou,ik heb geen idee of dit iets met Chinese geneeskunde te maken heeft,zij was trouwens niet Chinees hoor.(maar dat hoeft natuurlijk ook niet)
Maar het was echt een beetje een vreemde ervaring.
Ik moest echt af van die gifstoffen zei ze ook nog.
Hoe kon ze dus niet meer zeggen.
Ik vraag me af wat ze bedoelde.
Volgens mijn broer heb ik een radar voor "rare types"
Misschien moet ik het hier maar bij laten.Ik heb al genoeg aan mijn hoofd.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het is juist de *bedoeling* van zulke types dat je gaat twijfelen. Ook als ze dat zelf niet doorhebben, ook als ze er zelf heilig van overtuigd zijn dat ze jou willen helpen. Ze zaaien twijfel. Ze weken jou langzaam los van de rest van de wereld. Als je toegeeft, loop je het risico dat je langzaam een bepaalde richting in wordt getrokken, dat je het contact met de normale wereld kwijtraakt, en dat je uiteindelijk alleen nog maar gelooft in de verhalen van die andere wereld. -- Zou het kunnen dat je direct begint te twijfelen of zo iemand misschien toch iets weet dat jij niet weet? Dat je daardoor via je lichaamstaal onbewust je belangstelling laat blijken? Mij gebeurt het namelijk ook wel eens dat "rare types" op me af komen om mij iets te vertellen. Maar kennelijk is mijn houding dan heel zelfbewust en zelfverzekerd. Ik denk dat ik uitstraal: "Nou joh, dat klinkt wel heel raar, hoor. Maar goed, laat maar horen, dan zie ik wel wat ik ervan vind." Het "rare type" krijgt dus de boodschap dat ik hem/haar niet direct geloof, maar dat ik hem/haar wel een kans wil geven. Daarmee ben ik geen willoos slachtoffer, en meestal zijn ze al snel weer weg. Sommige proberen nog een stuk verhaal af te draaien, maar ik laat dan blijken wat ik ervan vind, en dan zijn ze weg - ze zien dat ik teveel kennis heb, en me niet zomaar laat meesleuren naar hun wereldje. Als jouw uitstraling echter is: "Oh, is dat zo? Tjee, je maakt me wel bang, hoor. Welke dingen zou ik tot nu toe hebben gemist? Welke gevaren bedreigen mij? Hoe kan ik nog gered worden?", dan voelt zo'n "raar type" dat direct aan. Hij/zij ziet een potentieel nieuw zieltje, hij/zij ziet bevestiging van zijn/haar wereldbeeld, en hij/zij zal er vol inspringen. -- Ik wil maar zeggen: als je je probeert voor te stellen hoe jouw basishouding (die ik trouwens maar gok, hoor - misschien zit ik er wel totaal naast) en mijn basishouding overkomen, dan is het niet zo dat jij "rare types" aantrekt zoals je broer zegt, maar dat die types op *iedereen* afkomen, dat ze meestal een afstand voelen, maar dat ze bij jou een 'welkom' bespeuren. Wat denk je, zou het zoiets kunnen zijn? -- Hoe dan ook, verlies NOOIT het contact met de rest van de wereld. Blijf open. Dat kan - onder andere - door vragen te stellen op GV. Daarmee krijg je een hoop verschillende visies te horen, zodat je niet het gevaar loopt een smalle tunnelblik te krijgen. Ga dus vooral zo door!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel
Dank je!
Ik denk dat jou reactie hier het voor mij de moeite waard maakt dat ik deze vraag ( toch) gesteld heb.
Er is, denk ik, niet zo veel over te zeggen wat ik al niet wist.
Maar het was een beetje rare ervaring en dan ga ik zo ontzettend aan mezelf twijfelen..
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat misschien helpt, al is het niet op het moment zelf, maar dan in ieder geval achteraf: Bedenk je dat deze verpleegster probeerde jou *heimelijk* iets te vertellen. Terwijl de artsen en de hoofdverpleegkundige in alle openheid met jou bezig zijn (openheid natuurlijk wel met behoud van jouw privacy). Dat is typerend. Kennelijk weet die verpleegster heel goed dat haar beweringen geen stand houden wanneer je ze vergelijkt met andere meningen. Ze kan jou dus alleen maar in haar ban krijgen als ze ervoor zorgt dat jij wordt losgeweekt van de rest van de wereld. Hetzelfde zie je bij fanatieke groeperingen. Of het nu Palestijnen zijn die aanslagen op Joden plegen, of Joden die tegen Palestina ten strijde trekken - je ziet telkens dat de leiding alle volgelingen streng verbiedt om met de vijand te praten, om teksten van de vijand te lezen, enzovoort. Want stel je voor dat je volgelingen een bredere blik krijgen, en zelf gaan nadenken... Ook sektes gebruiken die praktijken. Volgelingen van sektes moeten vaak het contact met niet-sekteleden verbreken. Stel je voor dat ze een andere mening zouden horen... De sekteleider weet heel goed dat zijn ideeën geen stand houden wanneer ze worden vergeleken met andere ideeën. Het zou me niet verbazen als je nu via GV een paar PB's krijgt waarin mensen hun visie verkondigen. Wát er dan precies in zulke PB's staat, doet er dan niet eens toe. Het gaat erom, dat deze mensen in het geniep hun mening verkondigen, op zo'n manier dat de rest van de wereld er niets van weet. Andere mensen kunnen zulke meningen dan niet in perspectief plaatsen. Daardoor kun jij een eenzijdig beeld krijgen. Luister dus nooit naar iemand die jou "stiekem", in een onderonsje, iets wil vertellen. Zulke mensen verkondigen een mening die in de openbaarheid geen stand houdt, omdat het een zwakke, of zelfs foute, visie is. "Jouw" verpleegster had haar mening best kunnen geven - maar dan niet stiekem, maar in een openbaar overleg, waar een arts, de hoofdverpleegkundige, misschien nog een verpleegster, jij, en een familielid bijzitten. Dan hadden jullie SAMEN de voors en tegens van de diverse visies kunnen bespreken, en SAMEN de beste aanpak kunnen kiezen. Openheid is goed. Daar leer je van. Daarmee vind je het beste. Geslotenheid is verkeerd. Daarmee sluit je je af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel
Dank je voor al je adviezen en goede raad.
Ik heb inderdaad diverse PB's gekregen, dat heb je dus goed voorzien.
Ook verschillende uitnodigingen voor consulten en readings etc.
Ik heb gelukkig wel mensen om me heen die het goed met me voor hebben en die me in de gaten houden.Ik heb al genoeg domme en rare dingen gedaan en meegemaakt..
Er zijn zoveel mensen niet te vertrouwen, heb ik ondervonden.
Die echt misbruik van je maken als ze de kans krijgen.
Maar nogmaals:ik stel je ( goede) raad echt op prijs.Echt!!('~')
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank voor je lieve woorden, Laurena. Ja, ik was er al bang voor dat mensen jou PB's zouden gaan sturen. Weet je, die PB's waarin je een reading krijgt aanbevolen, die zijn nog niet eens zo erg. Da's een aanbod waar je wel of geen gebruik van kunt maken, en ik kan me voorstellen dat het weinig toevoegt aan de discussies op GV als je zo'n aanbod hier neerzet waar iedereen mee kan lezen. Aan de andere kant is er natuurlijk ook geen *bezwaar* zo'n tip hier gewoon in alle openbaarheid te geven. Maar goed, da's een keuze die ieder voor zich maakt, vooral omdat er specifieke omstandigheden mee kunnen spelen. De PB's waarin mensen jou een bepaalde kant op proberen te praten, zijn echter van een heel andere orde. Dat zijn mensen die hun visie net zo goed hier, in alle openheid, hadden kunnen plaatsen - maar die kennelijk redenen zien, om niet in de openbaarheid te treden. Ik ben bang dat die mensen zelf ook wel weten dat hun ideeën niet waardevol zijn. Als ze hun ideeën op GV zetten, is er altijd wel iemand met verstand van zaken die meeleest, en die vertelt waarom die ideeën niet zinnig zijn. Mensen die weten dat ze geen gelijk hebben, mensen die weten dat ze daardoor zwak staan, zullen dus liever een PB sturen, zodat niemand kan meelezen. In de hoop dat jij niet zult ontdekken welke nadelen er achter die ideeën schuilgaan. Daarom zeg ik: laten we liever openheid en eerlijkheid nastreven. Ik zeg maar zo: als een idee door tweehonderd paar ogen is bekeken, zijn alle voor- en nadelen van dat idee wel besproken. Een idee dat die tweehonderd paar ogen 'overleeft', moet haast wel een goed idee zijn. En andersom: een idee waar niemand naar heeft kunnen kijken, waar kennelijk niemand naar mág kijken - daarvan weet je nooit wat er eventueel aan zou kunnen mankeren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Als toevoeging op mijn vorige reactie: Als iemand jou via PB een bepaalde tip heeft gegeven, of bepaalde dingen heeft verteld, dan kun je dat idee alsnog in de openbaarheid brengen door het hier op GV als vraag neer te zetten. Je moet dan natuurlijk wel zorgen dat degene die jou de PB heeft gestuurd, anoniem blijft. Een PB moet natuurlijk wel vertrouwelijk blijven. Ik vermoed dat het voor de meeste van die tips en ideeën goed mogelijk is, er een vraag over te stellen op zo'n manier dat niemand kan ontdekken wie jou een PB heeft gestuurd. Ik wens je veel sterkte toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je weer,Cryofiel.
Echt fijn dat je de moeite en tijd neemt te reageren.
Doet me goed,echt.
Ik maak echt een hele moeilijke en zware tijd door en dan is zoiets echt een opstekertje voor me.
Cryofiel
13 jaar geleden
  ;-) Fijn dat je iets aan mijn bijdragen hebt, en dat je dat ook even laat weten. Dat doet mij dan weer goed!
Heb eens gezien dat er iets bestaat tegen ontgiften dit op spirituele beurzen je voeten in een badje leggen an een tijdje ziet het echt wel bruin, wat de waarheid daar achter zit is wel een twijfel.

Maar eigenlijk bezit elk lichaam wel giftige stoffen zoals je op straat loopt en de uitlaat van de auto's in ademt zo heb je giftige stoffen binnen die dan ook nestelen in je longen enz...Dus ergens heeft die verpleester wel gelijk.

Ook als jij zelf te weinig eet vergiftig je ook je eigen lichaam wat tot een zware bloedarmoede kan leiden die dan overgaat tot beenmergfalen die dodelijk kunnen zijn met spijtig genoeg meestal slechte aflopen.

Ook organen zouden dit kunnen begeven dus dit is ook een vorm van zeer zware vergiftiging, dus ik raad je ten sterkste aan om beetje bij beetje terug wat te gaan eten.
Depressie enz heb ik ook gehad maar ik ben in een alternatieve behandeling geweest , een echte psychiater maar een alternatieve waar mijn leven meer zin had gegeven en zo de depressie is opgelost.

Ik sluit af met deze woorden :
Herpak je leven, alles wat we meemaken heeft een reden, geloof me de grootste leermeesters zijn de mensen die het meeste meemaken.

Groetjes Ritchie

ps indien je wil praten stuur gerust PM
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
De waarheid achter dat voetenbadje is absoluut geen twijfel. Je kunt het zelf controleren door zo'n voetenbadbehandeling te nemen, maar dan *zonder* dat je je voeten erin doet. En ziet: het water kleurt bruin! Hoe dat komt, wordt door de natuurkunde verklaard. De elektroden die in het badje staan, zijn gemaakt van een metaal dat erg makkelijk corrodeert (zeg maar: roest). Doordat je een stroom door het water stuurt, corroderen die elektroden extreem snel. De corrosieproducten lossen op in het water; daardoor kleurt het water bruin. Eigenlijk krijg je dus heel gewoon een roestig voetenbadje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ritchie,bedankt voor je antwoord.
Ben het trouwens helemaal eens met wat je zegt over die leermeesters!
Wat dat betreft heb ik zelf wel een harde leerschool gehad tot nu toe.
Maar hopelijk kunnen ook mijn ( negatieve) ervaringen een ander helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Laurena
zorg zeker goed voor jezelf meid,
probeer positief te denken je komt er zeker wel maar je moet er zelf in geloven. Als je wil praten stuur gerust een pm. Groetjes Ritchie