Is uitzieken nuttig, en zo ja, in hoeverre?

vriend kampte met keelontsteking, opgezwollen pijnlijke ogen, eenzijdige doofheid, en algehele malaise.
twee dagen ziekgemeld, en toen weer aan de slag, hoewel hij zich nog lang niet goed voelde.
nu, ruim 2 weken verder, kwakkelt hij nog steeds, en klaagt over vermoeidheid.
mijn theorie is dat hij niet genoeg de tijd heeft genomen om uit te zieken.
hij geeft aan dat hij niet in het fenomeen uitzieken gelooft.

11 jaar geleden
in: Ziekten
5.4K

Het beste antwoord

Ik vond dit op de site van Kring Apotheken:

Eigenlijk is uitzieken de enige remedie tegen griep. Zorg voor voldoende (nacht)rust, warmte en ontspanning. Als u koorts heeft, is het belangrijk dat u voldoende drinkt en in bed blijft. Neem de tijd om rustig uit te zieken. Als u te vroeg weer aan de slag gaat, kunnen de ziekteverschijnselen terugkomen. Geneesmiddelen zijn niet nodig. Rust is het beste medicijn.
http://www.kring-apotheek.nl/zz/mainzz09.html

Maar het is hier wel duidelijk dat "de wetenschap" er daar helemaal niet over eens is:

In iedere richtlijn of overheidsadvies over griep vind je het terug: neem rust en vermijd lichamelijke inspanning. 'Bedrust is niet strikt noodzakelijk, maar inspanning kan beter worden vermeden, meldt de standaard van het NHG. Maar waarom moeten we eigenlijk uitzieken?

'Naar mijn weten is er nooit wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van rust of uitzieken', zegt infectiedeskundige Aura Timen van het RIVM. 'Het is ook bijna onmogelijk om daar echt experimenteel onderzoek naar te doen. Er spelen zoveel factoren een rol bij griep, dat je die nooit allemaal kunt controleren. Dit soort medische kennis is gebaseerd op jarenlange ervaring en observaties in de praktijk.'

Er zijn dus ook mensen die vinden dat je beter weer zo snel mogelijk gewoon aan het werk kan gaan omdat het lichaam beter herstelt als het iets doet.

Lees hier maar de verschillende meningen:
http://www.intermediair.nl/carriere/werk-en-leven/gezondheid-stress-burnout/griep-thuis-plat-doorwerken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je nog niet volledig beter bent en je gaat weer volop aan de slag, heeft je lichaam niet genoeg tijd gehad om te herstellen.
Ook riskeer je hiermee dat je collega's ziek worden, je komt bacillen verspreiden op het werk.

Tegenwoordig wil iedereen snel snel, maar rust is echt belangrijk bij ziekte. Niet eigenwijs doorkachelen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En is hij wel weer gezond gaan eten en genoeg slapen?
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
bacillen verspeiden zal wel meevallen; als hij aan het werk is is mond/neuskapje verplicht, plus overjas, overschoenen enz. goed eten en goed slapen is altijd maar matig gelukt. ben het verder met je eens, maar zou graag wat meer onderbouwing willen.
evenzogoed +
In iedere richtlijn of overheidsadvies over griep vind je het terug: neem rust en vermijd lichamelijke inspanning. 'Bedrust is niet strikt noodzakelijk, maar inspanning kan beter worden vermeden, meldt de standaard van het NHG. Maar waarom moeten we eigenlijk uitzieken?

'Naar mijn weten is er nooit wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van rust of uitzieken', zegt infectiedeskundige Aura Timen van het RIVM. 'Het is ook bijna onmogelijk om daar echt experimenteel onderzoek naar te doen. Er spelen zoveel factoren een rol bij griep, dat je die nooit allemaal kunt controleren. Dit soort medische kennis is gebaseerd op jarenlange ervaring en observaties in de praktijk.'
Ze waagt zich aan een verklaring die aansluit bij de werking van het afweersysteem (zie hierboven). 'Om complicaties te voorkomen, moet je zorgen dat de afweer zo snel mogelijk op gang komt. Het afweersysteem voorkomt dat het virus nieuwe cellen aantast. Inspanning trekt een zware wissel op je energiehuishouding. Bij infecties heeft het lichaam juist extra energie nodig om de weerstand op te starten. Als je je moe voelt, is dat niet voor niets. Het is dus goed te reageren op de signalen van je lichaam. Uitzieken lijkt me dus inderdaad nuttig.
fremar
11 jaar geleden
Tijdens een griep, verkoudheid of andere ontsteking probeert het lichaam een ziektemaker – bacterie, virus of schimmel – te elimineren. Die ziekteverschijnselen kun je zien als een soort huishoudster, die langskomt om op te ruimen en schoon te maken. Dat ‘huishoudelijke werk’ vergt echter behoorlijk wat energie. Niet voor niets gaan griep en ontstekingen vaak gepaard met symptomen zoals vermoeidheid, algemene malaise en een versnelde pols.
Veel mensen die ziek zijn en toch op de been willen blijven, kúnnen dat ook bij de gratie van een paar aspirines of een dosis paracetamol. Die remmen de aanmaak van prostaglandine, een afweerstofje dat extra veel wordt aangemaakt bij ontstekingen. Prostaglandine is verantwoordelijk voor het doorgeven van de pijnprikkels van het geïnfecteerde lichaamsdeel, en zorgt ook voor de verhoging van de lichaamstemperatuur waarmee een ontsteking vaak gepaard gaat.
Doordat aspirine en paracetamol de aanmaak van prostaglandine remmen, zakken de pijn en de koorts. Dan kun je denken dat alles wel weer oké is en je weer in het drukke leven van alledag storten. Maar de waarheid is dat je alleen minder last hebt van de ontsteking, maar de ontsteking gaat er niet mee weg.
Op zich kan het verlichtende effect van een pijnstiller heel prettig zijn. Mits je de ziektekiem maar serieus neemt en dus ook genoeg rust neemt, zodat het lichaam kan werken aan zijn herstel. Anders is het voor de huishoudster dweilen met de kraan open.
Sommige mensen gaan door tot ze erbij neervallen. Zij beschouwen hun lichaam onbewust als een werkezel.
‘Denk je nou echt dat ik me beter ga voelen als ik even op de bank ga liggen?’ Ja, en dat weten we zeker. Want ziek zijn kost energie!