Omdat een clusterhoofdpijnaanval snel optreedt en verschrikkelijk pijn doet, moet een aanvalsbehandeling snel resultaat hebben. Een behandeling met zuurstof is over het algemeen zeer effectief. Het gebruik van pijnstillers in de vorm van zetpil of tablet werkt meestal niet snel genoeg. Injecties werken vele malen sneller, namelijk binnen 10 tot 15 minuten. Circa 80% van de patiënten is dan pijnvrij. Er zijn zeer gebruiksvriendelijke injecties verkrijgbaar die patiënten zichzelf eenvoudig kunnen toedienen. Intussen lijken er ook goede ervaringen te zijn met een neusspray als toedieningsvorm.

Zeer veel patiënten, 60 % tot 70%, hebben baat bij een behandeling met zuurstof. De behandeling bestaat uit het inademen van zeven tot tien liter van 100% zuurstof in één minuut gedurende een periode van tien tot vijftien minuten
Imigran-injecties met 6 mg sumatriptan (met auto-injector in het onderhuidse weefsel) vormen de meest effectieve methode om aanvallen snel en volledig te onderdrukken
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hardstikke bedankt. Ik ga er naar kijken.

Andere antwoorden (3)

De apotheek.

Het is wel aan te raden eerst even langs een huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Clusterhoofdpijn is bij mij bekend als een vorm van migraine. Als dat bij jou zo is dan kun je aan de huisarts vragen of imigran iets voor je is als het werkelijk een afgeleide van migraine is. Als dan de eerste verschijnselen voelbaar worden dan kun je het medicijn innemen en mogelijk kun je de aanval dan voorblijven.
Beterschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt clusterhoofdpijn hebt (diagnose door neuroloog) dan kan je met je neuroloog een afspraak maken om bij een cluster aanval je O2 (zuurstof) te geven in het ziekenhuis. Over het algemeen helpt 15 minuten 8-15l/min zuurstof prima tegen de pijn.