Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik nog besmettelijk voor iemand met een normale weerstand als ik weer wat opknap maar nog niet helemaal beter ben?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel na een verkoudheid, keelpijn, griep e.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
750

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Griep: je bent besmettelijk vanaf 1 dag VOOR je ziek wordt tot en met 5 dagen NA dat je ziek bent geworden.

Bij verkoudheid ben je besmettelijk VANAF dat de klachten ontstaan aan neus of keel en na een paar dagen vermindert de besmettelijkheid.

Het ligt er dus aan of je nog besmettelijk bent. Bij griep ben je vaak wel echt 5 dg goed ziek dus als je dan begint op te knappen ben je niet meer besmettelijk. Bij verkoudheid ben je veel minder ziek dus dat ligt er aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij kinderen is het trouwens anders bij griep: Jonge kinderen kunnen het virus al bij zich dragen tot zes dagen voordat de symptomen zich openbaren. Al die tijd kunnen ze andere mensen aansteken. Volwassenen zijn nog tot vijf dagen na de eerste symptomen besmettelijk en kinderen kunnen nog eens vijf dagen langer besmettelijk zijn.

https://www.degrotegriepmeting.nl/nl/griep/veelgestelde-vragen/#langbesmet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is inherent aan de ziekte waarvan je opknapt.
Met een gebroken,maar genezende arm, zul je niemand kunnen besmetten.
Tijdens het genezingsproces van een besmettelijke ziekte zul je waarschijnlijk geen bacteriën meer om je heen strooien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding