Ja, het herpes simplex-virus dat verantwoordelijk is voor een koortslip, kun je ook op die manier oplopen. (net als met zoenen bijvoorbeeld).
Echter : alléén als de persoon in kwestie op dat moment een koortslip heeft.

Als je het virus eenmaal in je lichaam hebt, gaat het nooit meer weg, maar steekt het van tijd tot tijd de kop op als een koortslip. Op dat moment ben je besmettelijk voor anderen, en kun je dus beter niemand zoenen, niet uit hetzelfde glas drinken of met hetzelfde bestek eten, en van het zelfde voedsel eten (ijsje ofzo).

Toegevoegd na 50 seconden:
Heeft iemand op dat moment geen uitbraak, en is het virus dus slapende, dan kun je niet worden besmet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ben je gegarandeerd besmet als je per ongeluk uit iemands glas hebt gedrobkt die op dit moment een koprtslip heeft? En bonnen welk termijn is je koortslip zichtbaar?

Andere antwoorden (2)

Ja, zo ben ik er vorig jaar mee besmet geraakt. Heb je het eenmaal dan kom je er nooit meer vanaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee. een koorstlip ontstaat door een virus, het herpes simplex virus. dit virus blijft in de zenuwknopen aanwezig en kan actief worden, in de vorm van een koortslip ( of koortsvinger, het kan ook elders op het lichaam) Dit virus loop je op door een druppelinfectie. In theorie zitten er wel virussen in het blaasjes vocht, maar dat is meestal niet de oorzaak van de infectie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is juist wel DE manier van verspreiden.
Wel krijg je het meestal al op jonge leeftijd.
http://www.thuisarts.nl/koortslip/ik-heb-last-van-koortslip "Een koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Het virus zit in het vocht van de blaasjes. Via knuffelen en kussen verspreidt het virus zich."
ronron1212
11 jaar geleden
Jong of oud dat maakt niet uit als je besmet wordt wordt je besmet. Dat is dus ongfeacht je leeftijd.