Zit er in de uitspraak 'als mensen zeggen dat ze vroeg sterven gebeurt dat ook' een kern van waarheid?

Ik heb dit namelijk weleens gehoord.

Toegevoegd na 25 minuten:
De mensen die ik heb horen beweren dat ze denken vroeg te zullen sterven weten niet waarom ze dit denken. Ze zijn gewoon gezond. Mijn oma zei dit ook en stierf redelijk jong. Ik vind dit idee best eng, want stel dat ze gelijk hebben en het om een of andere reden echt zal gebeuren?
En zullen mensen die zeggen dat ze heel oud gaan worden ook echt oud worden? Zijn deze uitspraken over jezelf iets waar je in moet 'geloven' en dat dit dan invloed heeft op je lichaam?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Ja, en dit noemt men het 'nocebo' effect. Dit is het tegenovergestelde van het placebo effect. En kan zelfs de dood tot gevolg hebben.
Waar men een placebo voorgeschreven kan krijgen en men zegt dat de hoofdpijn zal afnemen zal een placebo dit effect, of een deel daarvan, ook hebben op de patiënt.
Als men nu diezelfde patiënt een placebo voorschrijft en zegt dat de hoofdpijn minder zal worden maar je er wel misselijk van wordt, zullen vele patiënten ook daadwerkelijk misselijk worden.
Dit heeft totaal niks met het pilletje te maken, want die heeft immers geen effect, maar dit veroorzaken de patiënten zelf. En dat noemt men een nocebo effect.

Ff gekopieerd van Wiki, maar dit is een uitspraak van een de geleerde N.S. Yawger uit 1936. Dit effect is dus al heel lang bekend.

"Het nocebo-effect is een negatief verwachtingseffect en de tegenhanger van het positieve verwachtingseffect dat bekend is als het placebo-effect. Nocebo wordt veelal gezien als een onderdeel van het placebo-effect. Populair gezegd: 'Angst maakt ziek'. Iemand met autoriteit kan door een ongunstige diagnose te stellen (per abuis of niet) een negatieve verwachting wekken. Als er bovendien een onzeker klimaat is, zal deze diagnose sneller worden aangenomen. Bij onzekere, suggestibele mensen zal het effect nog groter zijn. Als de negatieve verwachting maar sterk genoeg geloofd wordt is het zelfs mogelijk dat iemand dood zal gaan door het nocebo-effect. Het zelfgenezend vermogen kan ernstig verzwakken door deze negatieve invloeden. ( N.S. Yawger 1936)"

Er staat een stuk over in in de laatste uitgave van het tijdschrift Wetenschap in beeld nr 10-2010 (Ligt denk ik nog wel ergens in de boekhandel/kiosk)

Toegevoegd na 9 minuten:
Nog een experiment met dodelijk afloop door suggestie: http://www.kennislink.nl/publicaties/dodelijke-verbeeldingskracht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep... tegenwoordig noemt met dit ook wel 'self fulfilling prophecy'... kracht van de suggestie, zowel positief als negatief, wordt (denk ik) vaak onderschat. Gedachten zijn energie wat uitgezonden wordt, net als gesproken/geschreven woorden. En bij herhaling, herhaling, herhaling, 'wortelt' zich dat, men stemt zich er (onbewust) op af, et voila... Er is niet voor niets het gezegde: 'careful what you wish, you may get it'...
Interessante link trouwens (kennislink).

Andere antwoorden (3)

Dat kan op basis van eerdere generaties.. Maar onnatuurlijk heb je er zelf ook enige invloed op natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als de dokter dat heeft gezegt, weet men dat zeker(nou ja, bijna zeker)Als men zegt vroeg te sterven verwijst dat meestal naar een lifestyle die ze hebben waarbij je niet lang leeft, maar zeker weten is daar niet bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen zijn heel erg gevoelig en kunnen heel goed luisteren naar hun gevoel. Dat gevoel vertelt hun best veel.
Ja, ik geloof, dat ze kunnen voelen wanneer hun einde van het leven is.

En ja, ik geloof ook, dat zij hun eigen verwachting op de een of andere wijze verwezenlijken. Hierbij is het dus ook belangrijk in hoeverre het door de persoon wordt geloofd.

Ik lees momenteel een boek over anti-kanker en daarin wordt ook het sturen met de geest en werkelijkheid neergezet. Iemand met een terminale kanker, wilde niet in de mediaan zitten van de ziekte, dan zou hij binnen 8 maanden sterven. Hij heeft zijn gedachten zodanig kunnen omgooien dat hij ervan overtuigd was dat hij de uitzondering was. Uiteindelijk is hij 10 jaar later overleden aan een hele andere oorzaak.
Het boek staat vol wetenschappelijke onderzoeken en referenties.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/antikanker/1001004007959375/index.html