Mijn linker ringvinger staat helemaal omhoog, staat niet zoals die andere ringvinger aan mijn rechte hand, wat kan ik eraan doen?

Zie foto, van de ringvinger die wel goed is en een foto waar de ringvinger niet goed staat en niet zoals die ander plat op tafel kunnen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Op de tweede foto, kunnen jullie het als het goed is wel zien. Hij staat omhoog.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn dezelfde foto's van je rechterhand!
capthavoc
12 jaar geleden
ik zie in elk geval niets vreemd aan je ringvinger maar wel je pink ?
Cryofiel
12 jaar geleden
Is dit sinds kort, en vrij snel ontstaan?
Is dit heel geleidelijk ontstaan, gedurende meerdere maanden of zelfs jaren?
Of had je het altijd al? Je rechter pink staat ook anders dan alle andere vingers. Mijn eerste gedachten over de ringvinger zijn: ooit gebroken geweest, of gekneusd. Als dat het niet is: ontstoken, of reuma. Komt er iets met gewrichten voor in de familie? Ben je recent door een teek gebeten? Ben je in de tropen geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is sinds begin dit jaar, maar in eens gekomen. Niet naar de tropen geweest, niet gebeten door een teek, komt niets voor met gewrichten in de fam, nooit iets gebroken geweest.

Antwoorden (3)

Als ik kijk naar je linkerhand en de ringvinger daarvan dan zie ik een dik gewricht. Ik heb het idee dat het daar door omhoog staat. Geen pijn aan je vinger? Of warm?
Lijkt wel op artrose of reuma.
In dat geval raad ik je aan om even naar je huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je was me voor - ik werd onderbroken door een telefoontje, daarom was ik wat trager met antwoorden.
Bedankt voor je reactie, naar aanleiding van de vragen die ik stelde in mijn reactie onder je vraag.

Als het vrij snel is ontstaan, zou het een ingekapselde ontsteking kunnen zijn. Of toch, zonder dat je het hebt gemerkt, gebroken geweest (geheel of gedeeltelijk) en verkeerd genezen.

Het kan ook reuma, artrose, of een auto-immuunziekte zijn. Of een stofwisselingsziekte die leidt tot bepaalde afzettingen in en om de gewrichten of de gewrichtskapsels.

Hoe dan ook, meer dan voldoende reden om naar de dokter te gaan. Als het alleen deze vinger is en als het daarbij blijft, is het niet zo'n ramp. Als er echter meer aan de hand is, loop je het risico dat er telkens een gewricht bijkomt dat op deze manier wordt aangetast.

Meestal is dat te voorkomen, door medicijnen of door een dieet.

Om te bepalen of dit voor jou geldt, moet je echt naar een dokter. Die kan waarschijnlijk vrij snel uitsluitsel geven.

Toegevoegd na 6 minuten:

Overigens hoef je niet met spoed naar de dokter. Je loopt er nu al zo lang mee, dat een weekje later niet veel verschil meer maakt. Dus volgende week, of zelfs de week daarna, is vroeg genoeg.

Maar ik zou zeker wel een afspraak maken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, je hebt er veel kennis van.
Het lijkt op reuma of artrose (slijtage).

Reumatoïde artritis en artrose zijn twee verschillende ziekten die beiden aantasting van de gewrichten veroorzaken. Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte waarbij het immuunsysteem van het lichaam eigen gezond weefsel aanvalt.
In het geval van artrose, is het weefsel vernietigd door slijtage.

Reumatoïde artritis (RA) is een chronische ontstekingsziekte die meerdere gewrichten aantast.
Deze aantasting veroorzaakt pijnlijke en gezwollen gewrichten.
De ziekte ontwikkelt zich over vele jaren en komt vooral voor tussen de 35 en 50 jaar, maar kan op elke leeftijd voorkomen.

Ga naar de huisarts voor een juiste diagnose en behandeling.