Denkt een doof persoon dat gebruikt maakt van gebarentaal ook met "handen" in gedachtes voor woorden?

Ik denk over het algemeen in het nederlands, maar als ik een tijd engels heb gesproken met mensen heb ik wel is de neiging om in het engels verder te denken. Als mensen constant met gebaren taal werken, zou dit dan ook zo ver de hersenen binnen gaan dat je in gebaren denkt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat je in het Engels gaat denken, als je een tijdje Engels hebt gesproken, dat verbaast mij niet. Waarschijnlijk zul dan je ook in het Engels dromen.

Maar ik heb de indruk, dat je het aspect "in woorden denken" wat overschat. M.i. is dat maar een heel klein gedeelte van het denkproces. Er komt veel meer aan te pas. Beelden, sfeer, gevoel, stemming, emotie, en noem maar op. Voor iemand die niet doof is, is het denken in woorden en zinnen al beperkt, en voor een dove zal dat nog iets beperkter zijn. Er zal dus zeker ook in gebaren worden gedacht, maar ook in woorden. Want lezen kan een dove natuurlijk wel, en hij kan die woorden ook gebruiken in zijn gedachten.