Is er een standaard draaiboek / stappenplan voor een uitvaart?

Ik vroeg mij af er een standaard stappenplan is voor een uitvaart? Ik stel mij dan voor dat er een aantal acties in de juiste volgorde staan waardoor je het meest efficient een uitvaart voor je zelf of voor iemand anders kan plannen. Ik heb de reguliere uitvaart site al bezocht echter zonder het gewenste resultaat. Even voor de goede orde, voor zover ik weet mankeer ik niets ernstigs ofzo en ik ben ook niet depressief :-) Mijn moeder is echter hoogbejaard en niet meer gezond. Ik merk de laatse tijd dat ik er last van heb dat ik het uitvaartplan niet op papier heb staan. Vandaar deze vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

De stappen zoals op deze website staan beschreven kloppen wel. Ook wordt je, bij het overlijden van iemand die dichtbij je staat, zoals je moeder bijvoorbeeld, goed ondersteund en geadviseerd.
Toen de vader van een vriendin was overleden regelde de vrouw van de uitvaart bijna alles. Zij hoefde bij wijze van alleen ja of nee te knikken en de vrouw vertelde wat er allemaal gedaan werd, en zat overal achteraan.

http://www.uitvaart.nl/page_34.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er komt bij een uitvaart zoveel te te kijken waar je aan denken moet : een mooie foto van jou moeder .welke muziek . hoeveel personen . een heilige mis . een verknopte levenloop van jou moeder . welke personen uitnodigen . en nog vele dingen meer .
En ik vindt het klasse van jou om er aan te denken en deze vraag te stellen .
En ik zou nu al dingetjes op papier zetten .
En ik zou je ook aanraden om te bellen met de uivaartverzekering om iemand bij langs te sturen om alle dingetjes op papier te zetten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijk bij een uitvaart is een goede begeleiding van de uitvaart onderneming. Die denken aan alles, zelf hoef je dat gelukkig niet te doen.
Deze mensen zijn hier dagelijks mee bezig en wij gelukkig niet zo vaak.
Standaard dingen zijn er wel, maar je kan een uitvaart zo persoonlijk maken als je wil, dat is juist ook weer mooi, je hoeft niet mee in de standaard die er voor staat.

Als je het prettig vind kan je natuurlijk wat op papier zetten, mijn ouders hebben dat ook, maar echt nodig is het niet. Wil je je toch voorbereiden, kan je ook eens ervaringen vragen van mensen met verschillende begravenis ondernemingen.

Ik heb me ook verbaasd over wat er allemaal komt kijken bij een uitvaart. Veel dingen sta je helemaal niet bij stil.

Maar het ergste is de papieren rompslomp erná, dat is me erg tegen gevallen. Het doorgeven aan allerlei instantie's, het stopzetten van dingen enzenz. De post die je maar blijft ontvangen, juist als daar je hoofd nou helemaal niet naar staat, maar het moet allemaal geregeld worden.