Je bedoelt waarschijnlijk plaque, en dit komt door cholesterol.

Cholesterol is een belangrijke bouwstof voor het lichaam. Het is echter niet oplosbaar in bloed. Om cholesterol toch door de bloedbaan naar de plaatsen te krijgen waar het nodig is, slaat het lichaam er een zogenaamde LDL- of HDL-verpakking omheen.

LDL-verpakkingen brengen cholesterol via de bloedbaan naar weefsels en organen en bevorderen ook het ontstaan van aderverkalking. HDL-verpakkingen doen precies het omgekeerde en verlagen zo het risico op aderverkalking.

Cholesterol en de vaatwandcholesterol en vaatwanden
LDL-cholesterol hoopt zich gemakkelijk op in de wand van slagaders. Zo’n ophoping heet een ‘plaque’
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord, ik neem aan van: http://www.stopaderverkalking.nl/Default.aspx?tabid=77
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, som, inderdaad. Ik moest het weer even terugzoeken. Maar dat is zo. Ik zet er eigenlijk altijd de bron wel bij, tenzij het een combi is van eigen kennis en bron en dan in eigen woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was geen (verkapte) kritiek, want een letterlijke kopie was het ook niet. Toch zou je wel de bron kunnen vermelden als doorverwijzing (extra info). Of je dat doet is overigens geheel aan jou. Goede Vraag promoot het geven van links naar bronnen, het is niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is er zelfs een broek geplaatst [ stuk slagader vervangen] maar bij mij had het niks met cholesterol te maken .
Er kunnen meerdere oorzaken zijn leeftijd . roken . vekeerd en vet eten . en nog vele oorzaken meer
Bij mij oorzaak onbekend.
Bron : de chirurg .
Atherotische plaque bestaat uit een complex van allerlei stoffen zoals spiercellen, calcium, bindweefselstructuren, witte bloedcellen, macrofagen, leukocyten, een heel klein beetje cholesterol (1%) en vet (5%). De massale aanwezigheid van deze stoffen geeft aan dat atherosclerose een ontstekingsproces is. Ontsteking, verbranding, en oxidatie betekenen allemaal hetzelfde: het zijn verbindingsprocessen met zuurstof. Dat oxidatieproces kun je tegengaan met antioxidanten, zoals statines en vitamine C. Geoxideerd LDL is het gevolg van ontstekingsprocessen, niet de oorzaak. De inname van voldoende vitamine C verlaagt het LDL omdat ontstekingen worden tegengegaan. Cholesterol verlagen is het paard achter de wagen spannen omdat die stof juist ingezet moet worden om ontstekingsprocessen tegen te gaan. Die ontstekingsprocessen ontstaan door lichamelijke en psychische stress en verkeerde voeding, zoals kunstmatig geharde vetten, een overmaat aan linolzuur en geraffineerde voedingsstoffen, zoals witte bloem en suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank ik ben een heel stuk wijzer geworden.
Geharde vetten en geraffineerde voedingstoffen wist ik al maar de rest eigenlijk niet.