word paracetamol gesubsidieerd?

vandaag voor het eerst van mijn leven gekocht. het viel me op hoe goedkoop het was. 45 cent voor 20 pillen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Patent op paracetamol is lang geleden verlopen, waardoor bij wijze van spreken iedereen het mag produceren. Het is een goedkope en meestal prima pijnstiller maar omdat het vrij verkrijgbaar is betekent het nog niet dat het een volkomen onschuldig middel is. De Aldi verkoopt 20 tabletten voor 39 eurocent. Twee cent per tablet. Je vraagt je af waar ze het voor doen. Ik denk lage-lonen-landen. Geen subsidie.

Nee het wordt niet gesubsidieerd. Het is zo goedkoop omdat het patent al voorbij is en dat er nu vele fabrikanten het maken.

Nee,datwordt het niet, maar er zijn wel prijsverschillen. Jij hebt volgens mij één van de goedkoopste soorten gekocht, met ook niet zo veel werkzame stof er in. Want daar zit ook verschil in.

Paracetamol wordt al meer dan 120 jaar gemaakt. Het is een goed begrepen chemische (en niet-gepatenteerde, ook belangrijk) proces. De vraag is enorm evenals het aanbod. Ik heb geen precieze cijfers maar wereldwijd zullen er wel vele tientallen miljoenen van die pilletjes geproduceerd worden. Dat houdt de prijs laag. Het wordt zeker niet gesubsidieerd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100