Welke middelen zijn er om reuma, reumatoïde artritis, te bestrijden? heb je er ervaring mee, of ken je iemand die ervaring heeft? en hoe pakt dat uit?

en dan specifiek: artritis psoriatica.
ik ken deze middelen die worden gebruikt: paracetamol, naproxen, ibuprofen, diclofenac, prednison, arava, dexamethason, biologicals zoals Humira, Etanercept, Enbrel.
liever geen website-verwijzingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

ik heb het boek Medicijnen van prof. dr. Ivan Wolffers, daarin kun je de effekten en bijwerkingen lezen van die medicijnen die je noemt.
alleen paracetemol komt er goed vanaf, de meeste anderen zijn NSAID's en die hebben heel veel bijwerkingen en weinig resultaat.
er zijn wel combinaties van geneesmiddelen, waar de resultaten wat beter zijn, maar dat moet je zelf maar lezen.
En voor de rest kan goede voeding ook een rol spelen, geen kant en klaar eten kopen, haast overal wordt tegenwoordig suiker aan toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, ik heb de boeken van Ivan Wolfers ook. Er is nog geen geneesmiddels tegen reumatiek uitgevonden.
Ik denk dat anti-jicht voeding in ieder geval ook helpt om verergering te voorkomen. Dus geen koffie, chocola, varkensvlees en alcohol. Wel brandnetelthee zoals Eddij zegt.
Pas vooral op met prednison. (bijnierschorshormoon, je botten worden minder en je huid wordt dun). Geen persoonlijke ervaring, maar gezien bij clienten en vrienden.

Andere antwoorden (5)

Het drie keer per dag een kop brandnetelthee drinken helpt bij heel veel mensen buitengewoon goed, het gaat gewrichtontstekingen tegen, is bloedzuiverend en helpt bij div, eczeem achtige aandoeningen, bevat ijzer en is voedzaam.
Binnen een week zijn resultaten vaak al zicht-voelbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey bedankt Ed, was ik helemaal vergeten..+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon van het reformhuis?
Gebleken is dat bepaalde lichaamsoefeningen een gunstige uitwerking hebben op heel veel symptomen, waaronder gewrichtspijn en zwelling, vermoeidheid, malaise en depressie.
Het nut van lichaamsbeweging wordt zelfs bij hoogbejaarden waargenomen. Lichaamsbeweging kan ook het verlies van botdichtheid beperken.
Diverse vormen van warmte- en koudetherapie en acupunctuur.
Sommigen stellen ook dat een voedingspatroon met onder meer calciumrijk voedsel zoals donkere bladgroenten, vers fruit en koudwatervis rijk aan omega-3-vetzuren — terwijl de hoeveelheid bewerkt voedsel en verzadigde vetten wordt beperkt — niet alleen kan bijdragen tot gewichtsverlies maar ook de pijn kan verminderen.
In enkele gevallen wordt artroscopische chirurgie aanbevolen.
Daarbij wordt een instrument in een gewricht ingebracht, zodat een chirurg het synoviale weefsel kan verwijderen dat de verwoestende enzymen produceert. De effectiviteit van die ingreep is echter beperkt omdat de ontsteking vaak terugkomt.
Een nog drastischer ingreep is artroplastiek, waarbij het hele gewricht (meestal een heup of een knie) wordt vervangen door een kunstgewricht.
Deze operatie helpt voor tien tot vijftien jaar en is vaak zeer doeltreffend uit het oogpunt van pijnbestrijding.
Nog niet zo lang geleden hebben artsen proeven gedaan met minder invasieve behandelingen, zoals viscosupplementatie, waarbij hyaluronzuur rechtstreeks in een gewricht wordt geïnjecteerd. Dat wordt het meest gedaan bij de knieën. Met het injecteren van middelen die het herstel van kraakbeen bevorderen, is volgens enkele Europese studies ook een mate van succes geboekt.
Hoewel er nog geen geneesmiddel gevonden is om artritis te genezen, bestrijden veel geneesmiddelen de pijn en ontsteking en zijn sommige veelbelovend qua vertraging van het voortschrijden van de ziekte.
Analgetica of pijnstillers, corticosteroïden, non-steroïde ontstekingsremmers , langwerkende antireumamiddelen , immunosuppressiva, biologische immuunonderdrukkende middelen en genetisch gemanipuleerde middelen die de immuunreactie afremmen maken allemaal deel uit van het arsenaal dat wordt gebruikt ter verlichting van de fnuikende symptomen van artritis. Voor die verlichting moet soms echter een hoge prijs betaald worden, omdat al deze soorten geneesmiddelen ernstige bijwerkingen kunnen hebben. Het afwegen van de potentiële voordelen tegen de risico’s vormt een uitdaging voor zowel de patiënt als de arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dame heeft sinds jaar en dag reumatoïde artritis en bestrijdt dit door dagelijks een lichte dosis prednisolon en dagelijks 4 tot 8 paracetamolletjes te gebruiken. De rest van de bestrijding is hopen op één of meer goede dagen, wat gelukkig de laatste paar jaar regelmatig en geregeld voor komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Elsevier van 28 augustus j.l. (nr. 34) stond een opmerkelijk artikel met de titel "Dááág Reuma: Nieuwe medicijnen geven reumapatienten perspectief". Ik kan je aanbevelen dat artikel te lezen, b.v. in de bibliotheek.
Makkelijk te vinden, want het artikel wordt aangekondigd op de cover. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mesher: heb je een link naar dit artikel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eleo, die link zou ik met wat zoekwerk wel kunnen vinden, maar dat heeft geen zin als je geen abonnee van Elsevier bent. Alleen abonnees kunnen oudere nummers op het internet inzien, na registratie. Maandag toch maar even naar de bieb? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ik heb bechterew (reuma in mijn bekken en onderrug) en gebruik daarvoor Humira. 1 keer per 2 weken een prikpen in mijn been.
De prik is vrij venijnig maar het helpt bij mij enorm. Ik kon vantevoren niet fatsoendelijk meer lopen, zitten of liggen en sinds ik Humira spuit kan ik weer normaal functioneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelukkig Janessa
dat de Humira je je leven teruggegeven heeft.