Klopt het als men zegt: 1 stapje vooruit en 2 achteruit? Dan kom je toch nooit vooruit?

Of is het juist 2 vooruit 1 achteruit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.3K

Het beste antwoord

Het is 'Twee stappen vooruit, één achteruit'. Vaak bedoeld men hiermee dat iets heel lang duurt, met moeite vooruit komt of niet efficiënt verloopt. Bijvoorbeeld de politiek wordt weleens zo beschreven.
Soms wordt het weleens andersom gebruikt om een specifieke situatie aan te duiden, maar dit is niet het officiële gebruik waar 'ie voor bedoeld is. Maar werkt soms illustrerend voor achteruitgang, langzame aftakeling, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ha, die Hoeverzinikeennickname;

Het is een uitdrukking die aangeeft dat iemand wel druk, maar niet zo efficiënt bezig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het 1 achteruit en daarna 2 vooruit.

Dat je de tijd neemt om een stapje terug te doen goed voor te bereiden en dat je daarna 2 stappen verder bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger werd in de springprocessie van Echternach drie stappen naar voren gedaan en twee terug.

Tegenwoordig springen ze in de maat van de processiemars naar voren, afwisselend op hun linker- en rechtervoet. Dit is in 1947 zo ingesteld omdat het toenmalige ritme (drie stappen naar voren en twee terug) voor chaos zorgde.

Als iets wel opschiet, maar er is af en toe een terugval,
dan zeg je 2 stappen vooruit en 1 achteruit.

Om een sterke groei aan te geven zegt met vaak:
we gaan met 2 stappen vooruit.

Andersom kan ook:
http://www.koudekalkoen.nl/katholiek-allerlei-1-stap-vooruit-2-stappen-achteruit/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt er ook vanaf hoe groot je de stappen doet. 1 grote stap vooruit en 2 kleine stapjes achteruit. het duurt wel even voordat je op bestemming bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geldt alleen voor stoeptegels, ik heb het vanochtend uitgeprobeerd naar school en op asfalt lukte het wel maar op de stoep kwam ik niet vooruit waardoor ik te laat op school kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is dit de oorspronkelijke uitdrukking. Het was de titel van een artikel van Lenin uit 1904. ' Een stap voorwaarts, twee stappen achterwaarts'. Het was een kritiek op een artikel van Rosa Luxemburg. Lenin bedoelde wel degelijk precies wat hij zei. Iets wat vooruitgang lijkt is dat lang niet altijd.