Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Heeft er iemand tips om je emotie onder controle te houden??

Met name bij functioneringsgesprekken kan ik erg emotioneel worden. Zonder dat ik het wil komen de tranen. Vooral als de andere persoon dit benoemt ("ik zie dat je emotioneel wordt") breek ik in tranen uit.

Rationeel gezien weet ik heel goed dat een functioneringsgesprek niet perse negatief hoeft te zijn. De meeste kritiek is ook echt opbouwend bedoeld en zijn fijn om te krijgen (je weet ten minste waar je aan toe bent). Toch komt het hard aan bij me.

Nu ben ik benieuwd of er iemand tips heeft om die emotie niet te laten zien. Ik merk zelf bijvoorbeeld dat ik een erg gespannen buik-ademhaling krijg. Deze probeer ik dan te ontspannen, wat me niet altijd lukt...

Ik ben benieuwd naar jullie tips!

Weet jij het antwoord?

/2500

Wat ik meestal doe is een gesprek voorbereiden in mijn hoofd. Stel je bent je leidinggevende en deze wil je tot op de grond afbreken. Wat zou hij kunnen zeggen en wat kan je antwoord hierop zijn. Wat als het ergste van het ergste op zo'n gesprek zou gebeuren....is het dan wel erg? In je hoofd dus voorbereiden en serieus nadenken over wat zijn opmerkingen zijn en wat je hem kunt vragen. Verder niet bang zijn, want ookal zouden ze je slecht beoordelen...er zijn nog meer banen en je komt altijd wel terecht. Zo denk ik dan weer.

Hoi, heel herkenbaar! Heb je al eens nagedacht over een aantal sessies ademtherapie? Dat heeft mij enorm geholpen, vooral tijdens lastige gesprekken. Je leert ademen op een manier waardoor je je emoties beter kunt controleren en het werkt echt! Misschien kun je eens op internet rondkijken of het je wat lijkt. Succes ermee in elk geval!

Bronnen:
Shoegirl

neem de tijd, haal diep adem en neem een slokje water als je voelt dat je emotioneel wordt :)

Je mag best zeggen hoe je je voelt en waar je tegen aan loopt. Begin het gesprek met 'ik moet eerst even wat kwijt'ik ben echt heel zenuwachtig voor dit gesprek en dan wordt ik zo emotioneel, dat vind ik vervelend, maar het overkomt me elke keer weer.' Het gekke is dat als je iets uitspreekt het soms helemaal niet meer in het pad staat. Een andere truck die ik hier van goeievraag van iemand kreeg was 'visualiseer eeb schilt. Dus denk je in dat er een soort van scherm tussen jou en de persoon is, waartegen alle woorden vallen.' Dit heeft mij heel goed geholpen bij een vervelend gesprek om rustig te blijven, omdat de woorden dan niet meer recht bij je binnenkomen, maar een soort van over je heen vallen/van je af glijden, terwijl je ze wel hoort. Zo blijft je hoofd leeg.' Je zou een keer kunnen kijken naar trainingen. Er zijn vaak bedrijven die traineingen geven in comminicatie en je in een toneelspel tools kunnen geven om hiermee om te gaan. Succes. Toegevoegd na 2 minuten: En de al oude truc, ga mediteren. Dat kun je bij enige oefening goed gebruiken tijdens zon gesprek, omdat je dan oordeelloos kunt luisteren naar wat iemand te zeggen heeft. En je houd tegelijk je ademhaling onder controle. Het kost tijd, maar het helpt bij bijna alle geestelijke (en soms zelfs lichamelijke) klachten.

Natuurlijk is een functioneringsgesprek belangrijk voor je, maar jij bepaalt door je (onbewuste) gedachten en opvattingen daarover hoe gespannen je bent en welk effect de inhoud op je heeft. Namelijk: jouw opvatting over het gesprek bepaalt welke emoties er in je naar boven komen. Voor die emoties ben je kennelijk bang. In plaats van krampachtig te proberen je emoties te onderdrukken kun je proberen iets aan die opvattingen (overtuigingen) te doen. Voorbeelden van (onbewuste) overtuigingen die je in de weg kunnen zitten: - kritiek krijgen is verschrikkelijk - als ik kritiek krijg op mijn functioneren ben ik als mens waardeloos - als iemand kritiek op me levert zal hij me ook wel niet aardig vinden - als ik kritiek krijg op mijn functioneren ben ik afgebrand, ik kan er toch niets aan veranderen. Maar er zijn nog veel meer mogelijke overtuigingen waar je last van kunt hebben. Zo'n overtuiging werkt als een bril waardoor je de wereld waarneemt en interpreteert. Je kunt probreren je overtuigingen te onderzoeken en zo nodig te veranderen. Daarmee veranderen je ook je emoties. Mogelijkheden zijn legio, van een eenvoudig boekje ("Beren op de weg, spinsels in je hoofd" , http://www.bol.com/nl/p/beren-op-de-weg-spinsels-in-je-hoofd/1001004006579399/ plm € 18) tot een training Avatar (www.avatar.nl, erg duur maar effectief, weet ik uit ervaring). Daarnast kun je een cursus doen waarin je leert hoe je feedback (een positievere term dan kritiek) kunt ontvangen en geven. Ik ken je probleem uit eigen ervaring en de dingen die ik noem hebben mij zeer goede diensten bewezen.

Ik ben het helemaal eens met de bovengenoemde tips. Als het gesprek halverwege de dag of aan het einde van de dag plaatsvindt geef jezelf dan weinig ruimte om er vooraf over na te denken. Mocht het gesprek aan het begin van de dag zijn ga dan 's ochtends nog even mediteren voor je naar je werk gaat. Als het je lukt om te visualiseren tijdens het gesprek zou je de situatie ook grappig kunnen maken. Bijvoorbeeld dat er een roze olifant achter je leidinggevende zit. Hierdoor ontspan je meer waardoor je ook openheid creëert voor de positiviteit die je te horen krijgt. Ik hoop dat het lukt

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100