Elke keer als ik probeer te slapen raak ik eerst in paniek, dan word ik weer rustig en dan is er weer iets waarvan ik in paniek raak, wat kan ik doen?

Ik raak in paniek van echt de onnozelste dingen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
5.9K

Antwoorden (7)

wat versta je onder paniek, is het een nachtmerrie en is het daarna angstig of gaat het weer weg? heb je vlak voor het slapen iets gegeten? Als je onrustig bent zou je bijv even buiten kunnen lopen. Of mediteren ( kan je al snel met zonder aan iets te denken of dat je op een mooi strand zit met geluid vd zee ofzo) iets waar je rustig van wordt..
Het kan aan veel dingen liggen. Je moet iets zoeken waar je heel blij van wordt voor t slapen gaan... en dan kijken of het veranderd is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en ben je dan bang? zwetend of hartkloppingen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je nu goed geslapen? of hetzelfde scenario?
Ik ken het probleem wat goed helpt is geen cola of koffie te drinken of chocola te eten en meer van dat soort energie gevende producten en zet eventueel een muziekje op het zei met je radio of mp3 en wat ook helpt je moet er wel van houden als je eventueel een kat heb neem die mee dat zorgt toch voor een afleiding maar ook weer niet zodanig dat je er niet van ken slapen en een rondtje lopen voor het slapen gaan is goed om eventuele stress te doen afnemen

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar mocht het aanhouden en of erger worden dan is een bezoekje aan de huisarts raadzaam zodat die kan kijken wat eraan te doen met eventueel medicijnen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is heel belangrijk om eerst zelf te achterhalen waardoor je in paniek raakt,wat de reden daar van is pas dan kun je er iets tegen doen.

Je kunt ook bv met een vriendin hier over praten,ik kom zelf regelmatig al pratende achter een probleem.

Als dat niet lukt is het raadzaam om eens met een therapeut te gaan praten misschien kom je er dan wel achter.

Er zijn ook speciale klinieken voor mensen met een slaapprobleem.
bv http://www.kempenhaeghe.nl/slaapgeneeskunde/5/4/5/0/0/slaapproblemen/

In wens je heel veel sterkte!
Groet vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eigenlijk vind ik je vraag niet zo duidelijk, je geeft niet genoeg uitleg, maar toch zal ik proberen te antwoorden.
je ligt in bed, doet je ogen dicht en je raakt in paniek... waarvan en hoe....... daarna wordt je rustig... je doet je ogen dicht en raakt weer in paniek... waarvan en hoe....... daarna etc.

om te beginnen wat noem jij paniek ? en waarvan: 'n spin ? hoor je ineens een geluid dat je niet kan plaatsen ? ligt er een monster onder je bed ? zijn er schaduwen die eng zijn ?

ik hoorde een een half uur geleden een "plof" buiten, ik zit in de woonkamer achter/voor de pc met de tuindeur open en hoorde een "plof"... in plaats van me op te winden/in paniek te raken, stond ik op en ging kijken wat het was... buiten op de grond zag ik een badhanddoek liggen die van 3-hoog naar beneden was gevallen, een knijper zat er nog aan, de andere lag op de grond.

als je van alles wat er gebeurt "schrikt", dan zou ik misschien in een kamer gaan zitten met de deur en de ramen dicht en op slot... dan weet je zeker dat er niets kan gebeuren.

nu is het misschien een idee om naar de huisarts te gaan en even te vertellen wat je probleem is.
als dit te behandelen is, weet de dokter hoe, ga maandag maar een afspraak maken, je wilt er toch van af ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dat een periode veel gehad. Dan lig je in bed, ben je bijna in slaap gevallen en ineens schrik je van iets onnozels. Shit denk je dan, waarom nu, terwijl ik zo goed als sliep?

De oorzaak was bij mij passiviteit. Het was in een periode dat ik werkzoekende was, weinig actief was en dus een nogal verstoord bioritme had. Toen ik weer een baan had was het over.

Ik heb het nu sporadisch nog, meestal op een zondagnacht. Het helpt, zoals al hierboven is aangegeven, om geen koffie/thee e.d. te nemen voor je gaat slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rustig inslapen kan alleen met een rustig hoofd, waarin dingen zijn geordend, zijn geparkeerd voor een later moment en waar overzicht is.
Bij onrust, spanning, chaos kan iedere minimale prikkel van buitenaf een schrikreactie veroorzaken.
Neem tijd voor een goede overgang tussen dag en nacht, gun jezelf de rust en tijd om je goed voor te bereiden op de nacht.
Je lichaam verlangt naar slaap, je geest draait nog op volle toeren. Breng daar een gezonde balans in. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hersenen zeggen dat het onnozele dingen zijn waarvan je in paniek raakt. Dat is hetzelfde als dat iedereen weet dat je voor spinnen niet bang hoeft te zijn. Toch zijn er genoeg mensen bang voor die beestjes. We noemen dat een angststoornis als dit het functioneren belemmert.

In jouw geval lijkt het er op dat je je angsten niet of nauwelijks meer kunt onderdrukken. De angst uit zich dan met symptomen als: zweten, vluchtgedrag, flauwvallen of agressie. Soms buikloop, ademproblemen en zulks meer.

Verstandig is om te onderzoeken waarom dit Fight, Fly of Freeze gedrag vandaan komt. Dit kan mogelijk te maken hebben met een veronachtzaamd trauma uit het verleden.

Soms is EMDR voldoende om een angstpatroon te doorbreken. In ieder geval is het onzinnig om hier zelf mee aan de slag te gaan.