Als je zelf vegetariër bent, en je wilt een relatie, stel je dan als eis dat die gene geen vlees eet?

En vinden 'vleesetende' mensen het een minpunt als je vlees eet? Dat ze het een nadeel vinden en dan toch liever iemand opzoeken die dat wel eet.
Ik zeg het meestal pas heel laat, omdat ik denken dat ze anders al eerder afhaken..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Hoe belangrijk het voor iemand is dat de toekomstige partner ook vegetariër is, verschilt per persoon. De een zal het weinig uitmaken; de ander zal een vegetarische partner een pluspunt vinden en het eetgedrag van een niet-vegetarische partner wel te accepteren vinden maar wel lastig; en weer een ander vindt het zo'n belangrijk onderdeel van zijn/haar visie en leven dat diegene geen relatie met een vleeseter zal willen.
Ik heb het idee dat de meeste vegetariërs dit niet als eis stellen, maar er bestaan wel wat die dat wel doen.

Mocht het voor jou een pluspunt zijn als je toekomstige partner een vegetariër is, en je op het moment nog niemand op het oog hebt, kan je eens kijken naar Vegadates, een datingwebsite waarop je contact kan leggen met andere (parttime-)vegetariërs.

Of een vleeseter het een bezwaar vindt als de partner vegetariër is, verschilt ook weer per persoon. De een vindt het fantastisch dat de ander dat doet, maar heeft geen zin om mee te doen; de ander staat er neutraal tegenover; weer een ander vindt het dom; weer een ander vindt het prima, maar wel lastig.
Ik heb niet het idee dat er veel vleeseters zijn die het zo belangrijk vinden dat ze geen relatie met een vegetariër zullen willen. Meestal hangt het af van of die vegetariër ook respect heeft voor de keuze van de ander om wel vlees te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Vegetarier zijn is een bewuste keuze. Die keuze moet je zelf maken en niemand opdringen.

Als je een relatie krijgt met iemand, moet je iemand vrij laten, of hij/ zij wel of geen vlees wil gaan eten. Als de ander jou ook vrij laat, is er geen probleem.

Denk niet dat iemand af gaat haken, alleen om het feit dat jij vegetariër bent. Daar ben je veel te leuk voor :).
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het lijkt me niet dat je kunt gaan eisen dat je evt. partner ook stopt met vlees eten. Dat zou hetzelfde zijn als dat hij/zij ineens eist dat jij wél vlees gaat eten. Niet leuk en voer voor onenigheid. Het enige dat je kunt doen is het ter sprake brengen en je beweegredenen duidelijk maken. Wellicht dat dit de weg opent naar een tussenweg waarop je bv een aantal dagen per week samen geen vlees eet.
Het is lastig want vegetariers zijn natuurlijk nog steeds ver in de minderheid hier dus hoe groot is de kans dat je er één tegen het lijf loopt.
Maar eisen stellen aan een prille partner? Niet doen hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eisen stellen op dat soort gebied is een beetje je eigen ramen ingooien.

Als het klikt met een persoon en je wilt een relatie, dan is het ook de bedoeling dat je elkaar de ruimte geeft om te zijn én te blijven wie ze zijn.

Zo zijn er heel veel verschillen tussen twee mensen, of dat nou op eetgewoonte of politieke voorkeur is, soms heb je het niet voor kiezen en zul je toch consessies moeten doen in een relatie.

Ik ken genoeg stellen waarvan de ene partner vegetariër is en de ander niet. Of de een rookt en de ander niet en ga zo maar door. Het kan prima werken als je de ander daarin vrij laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het altijd vrij snel gezegd, en het is nooit een twistpunt geweest.
het enige wat ik verwachtte, was dat als mijn partner voor ons samen kookte, er geen vlees in zat.
maar dat hij vlees en vleeswaren voor zichzelf kocht en klaarmaakte, prima.
je moet niet al te strak in de leer zijn, en je principes aan anderen willen opleggen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ik ben mijn hele leven al vegetariër, maar vind het zeker geen minpunt, als iemand een andere keuze maakt : iedereen is daarin vrij.
Gelukkig vind ik koken erg leuk, en net zoals ik voor mijn honden vuile pens in stukken snijdt, en mijn kat af en toe verwend wordt met hart, maak ik voor mijn niet-vegetarische vrienden iets vlezigs/kippigs of visserigs klaar - er zijn tenslotte genoeg goede receptenboeken. Ik voel me fijn bij mijn levenswijze, maar zal die niemand voorschrijven of opdringen.

Zoals iemand die mij leert kennen op zijn/haar beurt zal moeten accepteren dat ik, met mijn waarden en normen en mijn levensfilosofie, op een bepaalde manier verkies te leven, zo zal hij/zij ook moeten accepteren, dat ik 'niets met ogen' eet.
In onze rijke samenleving is het tenslotte geen enkel probleem : zelfs in een Argentijns steakhouse kan je een vegetarische schotel bestellen.
Ik denk, dat een zoutarm dieet, of een glutenvrij-dieet voor véél meer problemen zou kunnen zorgen in het leven van alledag.

En wie het allemaal te lastig vindt, en geen zin heeft in discussies over dierenwelzijn en natuurbehoud, of een daarmee rekeninghoudende levenswijze, is meestal toch geen vriend-voor-het-leven, omdat ik materialistische gebruikers die op egoïstische wijze over alles en iedereen heenwalsen zonder na te denken over 'morgen' tóch niet zo fijn vind om intensief mee om te gaan. En zij vinden mij een sentimentele wereldverbeteraar met (nog net geen) geitenwollensokken, dus daar gaan geen diepe vriendschappen aan verloren.

Gelukkig zijn er net zoveel verschillende mensen als er kleuren zijn in de wereld, en loopt niet iedereen in dezelfde kleur pimpelpaars....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet jij zelf bepalen. Hoe belangrijk vindt jij het dat je partner ook vegetarier is?

En er zullen vast wel mensen zijn die vegetarisme als een bezwaar zien. (Of het feit dat je veel naar Justin Bieber luistert.) En er zullen vast ook heel veel mensen zijn die dat bezwaar niet kennen.

Wil jij een relatie met iemand die het een bezwaar vind dat jij vegetarier bent?
13 jaar geleden
In een relatie moet je elkaar de ruimte kunnen geven, dus moet het geen punt zijn als je liever vegetarisch eet.
Mits jij er geen punt van maakt dat die ander liever niet-vegetarisch eet.
Het hangt er ook een beetje vanaf hoe principieel je daar over bent en groot het vermogen van jullie beiden is om elkaar daarin te respecteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je verder geen softie bent en er niet vreemd uitziet, vinden mensen het geen minpunt als je geen vlees eet. Ga alleen niet in discussie daarover. Geef alleen antwoord op vragen. Mensen krijgen vanzelf respect voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eisen dat iemand geen vlees eet komt er vond ik op neer dat je iemand niet accepteert zoals hij/zij is. Als je er al moeite mee hebt voordat een relatie begonnen is, en het voor jou essentieel is dat je partner ook vegetariër is, zou ik me serieus afvragen of deze persoon wel bij jou past.
Natuurlijk kan het nooit kwaad om met iemand te praten over je ideeën, maar ik denk niet dat het een goed idee is om eisen te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel het praktischer is, als je allebei vegetarisch (of juist niet) bent, is het nonsens om zowel het een als het ander als voorwaarde een relatie te stellen.Mensen zijn vrij om te eten wat en hoe ze willen.
Zelf ben ik al 36 jaar vegetarisch, terwijl ik iedere dag vlees heb gebraden (hij kookt niet) voor mijn ega. Ik vind het niet prettig (vooral gehaktballen ..of vlees wat erg ruikt) maar ik weet dat hij het vleesonderdeel het belangrijkste van de dis vindt.Ik heb door die verschillende gewoontes wel meer werk en meer afwas (geen automaat). Het lastigs was dit toen ik nog een huis vol kinderen (waaronder 1 vleeseter) had en daarnaast een full-time baan. Die vleesvervangers van nu waren er toen nog niet en het was vaak een kunst om een lekkere, voedzame vegetarische maaltijd op tafel te toveren. En daarnaast natuurlijk de traditionele pot met vlees voor de carnivoren.
Terugziend snap ik vaak niet hoe ik het altijd gered heb. ( aparte pannen. Nooit met dezelfde vork het vlees keren als de toen nog zelfgemaakte vegaburgers!) Maar het ging. Zelfs toen ik nog maar 3 gaspitten ter beschikking had.
Een schoondochter kan dat (ondanks haar 7 gaspitten) niet opbrengen. Zij eet vegetarisch mee met man en kind. Als hij op reis is ( veel weg) eet ze ' met' .
Zo zal het vaker gaan, want een vleeseter walgt niet altijd van vegetarisch maar een vegetarier wel van vlees.
Overigens zitten er grenzen aan mijn welwillendheid t.a.v. vlees bereiden voor mijn vleesetende tafelgenoten. Ik bereid nooit kippen waar nog bot in zit. De aanblik van iemand die met een van vet druipende kin kippenboutjes kluift brengt mijn maag dermate in opstand, dat ik de rest van het maal gedwongen op de vierkante meter moet doorbrengen.
Kipfilet is dan een net alternatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mensen zeggen over 'niet opdringen' is wel juist maar er zullen in het geval van een gemengd huwelijk wel twee soorten maaltijden moeten worden gekookt.
Ik denk dat dat een bron van blijvende ergenis wordt, als je bedenkt dat relaties uit elkaar gaar vanwege de maniet waarop de partners de tandpasta uit de tube knijpen.

Mijn advies: trouw met een andere veggie en waag je niet aan een vlesie. Bovendien ruiken ze anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kun je niet eisen
net zo min als van een roker te verlangen dat 'ie stopt.
wel kan het zijn naarmate de relatie met een canivoor vordert het vleeseten minder wordt of stopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het aangaan van een relatie ga je geen eisen stellen aan iemand. Je moet respect hebben voor de ander.
Het kan zijn dat je als voorwaarde stelt dat iemand net als jou geen vlees eet. wanneer je dit zo hard maakt moet je een ander zoeken die wel bij jou leefgewoonten past.
Zeg het gelijk en dan weet iemand tenminste waar ze aan toe zijn.
Dat er na verloop van tijd nog lijken uit de kast komen kan heel frustrerend zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een relatie zonder respect voor elkaar, is gedoemd te mislukken, dus juist een punt als vegetarier zijn is zo iets waar je respect voor moet hebben, iemand doet zo iets niet voor de grap maar uit overtuiging waarvan je noch wat kunt leren ook al ben je niet (helemaal) dezelfde mening toegedaan. Zelf werk ik voor een bedrijf wat veel vegetarische producten verkoopt en ik ben altijd weer onder de indruk wat mensen zich soms ontzeggen en hoeveel moeite ze doen om vegetarisch te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,
Leuke vraag !
Ik ben werwoed koker , hobbykok en eet heel graag vlees.
Heb een vriendin die absoluut vegetarisch is en liefst het voedsel heeft wat ik kanarievoer noem.
Toch is het een ontzettende uitdaging voor mij geweest om voor haar eten klaar te maken wat zij lekker vindt.
Ik kan een prachtige rosbief voor haar maken, maar zij kotst ervan. Dat is hetzelfde als dat ik een sigaar moet opeten of zo.

Al met al inspireert het enorm om mijn kookkunsten met allerlei beperkingen toch voor haar tot uiting te laten komen.
Het heeft er in de afgelopen 11 jaar toe geleid, dat ik zelf ook vrijwel geen vlees meer eet.
Dus niet doordat zij mij het vegetarisme opgelegd heeft, maar doordat ik op een andere manier ons voedsel heb leren bereiden.
Overigens word ik zelf na een week zonder vlees echt beroerd , ziek en zwak.
Dat is ook zo als ik exact hetzelfde eet als mijn partner en lieve vriendin.
Kennelijk , althans het lijkt erop, dat er mensen zijn die zo nu en dan wat vlees nodig hebben.
Bij mij is dat wel met 90% verminderd en ik voel me er prima bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel simpel. Vergelijk het met roken. Ieder moet voor zichzelf bepalen, of hij wel of niet rookt, maar hij moet anderen er niet mee lastig vallen.
Hetzelfde geldt voor vlees. Je kunt je partner niet verbieden om vlees te eten, maar je kunt hem/haar wel vragen om geen vlees te eten als jij in de buurt bent. (Net zoals je iemand kunt vragen even niet te roken als je er last van hebt) Natuurlijk moet je ook niet tolereren dat hij vlees meeneemt oid in jou huis. Dat zou erg respectloos zijn. En ik zou hem ook vragen erop te letten dat hij eerst zijn tanden poetst als hij/zij vlees heeft gegeten en hij/zij is van plan naar jou toe te komen. Stel hij/zij heeft net een hamburger op, komt komt vervolgens bij jou en pakt je vol op je mond dan sta je met een mortuariumbek te zoenen.
En geef hem/haar het goede voorbeeld. Door lekkere vega gerechten te koken, maar ook door je partner voor je te laten koken. www.plantaardigmaandag.nl is speciaal bedoeld om het goede voorbeeld te geven voor vleeseters en vegetariërs.
Voor je het weet, wil hij/zij niks anders meer.
Heeft je partner weinig begrip voor je eetgewoonte, laat dan films zien als Earthlings, Meat the Truth en Sea the truth.

Hier is ook een topic over partnerkeuze en hoe om te gaan met de afwijkende eetgewoontes van je partner
http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=305&p=124052&hilit=partner#p124052