Hoe kan het dat bij mijn zoon van 14 in de puberteit dus,maar aan 1 kant okselhaar en schaamhaar groeit? Is dit normaal?

Aan de niet groeiende kant is zijn borst ook wat dikker.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Ivana
9 jaar geleden
Zou deze vraag even aan de huisarts stellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ook, dat de ene kant zich sneller ontwikkeld dan de andere is niet vreemd, maar ook de lichaamsbeharing??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als het heel extreem is en je maakt je zorgen, dan zou ik eens naar een goede arts gaan die misschien eens kan kijken wat het zou kunnen zijn, of het überhaupt kwaad kan.
Voelt hij zich er verder goed bij ? of heeft hij misschien ook vreemde klachten ?! dan zou ik zéker even naar de/een (huis)arts gaan.

Antwoorden (1)

Niemand is helemaal symmetrisch. Bij mij zat er zeker een jaar tussen voor ik aan de linkerkant een klein plukje okselhaar kreeg, terwijl er rechts intussen een flinke bos zat. Ik heb dus heel lang ook okselhaargroei aan slechts één kant gehad. Dat is trouwens nog steeds ongelijk; aan één kant zit veel meer haar dan aan de andere kant.

Zoals het ook normaal is dat mensen een klein lengteverschil hebben tussen het rechter en linkerbeen, of dat bij vrouwen de ene borst lager hangt, groter is, ronder is, of zich eerder ontwikkelt dan de andere, bij mannen één testikel vaak wat lager hangt, of kleiner is, of onze vingers slechts zelden exact hetzelfde zijn aan de linker- en rechterhand, zo ontwikkelt ook iets als haargroei zich soms niet helemaal tegelijkertijd en ook niet altijd exact hetzelfde. Je verwacht bij je zoon dat hij uiteindelijk aan beide kanten haar gaat krijgen, al hoeft dat niet aan elke kant even veel te zijn. Als hij nog maar net schaam- en okselhaar begint te krijgen, zou ik het gewoon even aanzien. Als je op den duur het idee hebt dat de ene kant al zo'n beetje volledig ontwikkeld is en de andere kant laat nog niets zien, zou je deze vraag eens aan de huisarts kunnen stellen. Ik kan alleen niet bedenken waarom dat zou gebeuren: deze ontwikkeling wordt centraal aangestuurd, en behalve de normale asymmetrie van het lichaam kan ik niet bedenken waarom dit enorm zou afwijken aan één zijde van het lichaam. Maar dat kan natuurlijk ook een hiaat in mijn kennis zijn.

Die borstontwikkeling bij jongens in de puberteit is vrij normaal, en bijna altijd verdwijnt het volledig binnen twee jaar. De één heeft het sterker dan de ander, en bij jouw zoon is het blijkbaar - op dit moment - vooral aan één zijde. Vooral wanneer het aan één kant voorkomt zijn mensen vaak bang voor kanker, maar hoewel het vaker aan beide kanten voorkomt dan aan één kant, is het in veruit de meeste gevallen een normaal puberteitsverschijnsel (hoewel het ook bij oudere mannen voorkomt). Normale borstontwikkeling bij een jongen voelt eigenlijk net als bij een meisje waarbij die ontwikkeling net begint, een soort harde, beweegbare 'schijf' net onder de tepel. Als je andere dingen denkt te voelen, zoals onregelmatige knobbels die niet duidelijk begrensd zijn en/of vast lijken te zitten aan de ondergrond, of als je twijfelt of dat het geval is, of als zijn tepel ineens ingetrokken is of uitvloed heeft of als je je zorgen maakt, moet je natuurlijk met hem naar de huisarts gaan.