Zijn er hulpmiddelen voor mensen met een spraakbeperking om o.a. te telefoneren? Dank!

Bij voorkeur hulpmiddelen die vergoed worden voor de zorgverzekering en/of de gemeente. Dank!

11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De teksttelefoon werd altijd veel gebruikt door doven en slechthorenden, maar de laatste jaren is die service steeds meer vervangen door zaken als sms en diverse chat-mogelijkheden via internet. Met een smartphone kan iedereen immers via internet tekstberichten verzenden op allerlei manieren, met een gewone mobiele telefoon kan iedereen sms-en. Het bereik is dan veel groter, omdat bijna iedereen een mobiele telefoon heeft en gewend is om via bijvoorbeeld sms-berichten te communiceren. En voor een langer of intiemer gesprek kun je via services als skype of MSN elkaar ook zien als je dat wilt.

Er zijn ook speciale telefoons voor, bijvoorbeeld deze:
"Onlangs is er een nieuwe mobiele telefoonoplossing voor doven en slechthorenden beschikbaar gekomen: Textphone. Deze telefoonoplossing bestaat uit de E71 smartphone van Nokia, specifiek aangepaste software en een speciaal mobiel abonnement waarmee je voor een vast bedrag (17,45 euro per maand) altijd online bent.

De Textphone-software is gebaseerd op Instant Messaging (chatten) en specifiek afgestemd op doven en slechthorenden, onder andere door extra functionaliteiten. Het ondersteunt alle gangbare instant messaging protocollen zoals MSN, GoogleTalk, ICQ, Yahoo, AOL en XMPP. Daardoor kan Textphone communiceren met vrijwel alle gangbare chatprogramma’s op elke willekeurige pc of smartphone."
Bron: http://www.doof.nl/nieuws/textphone-mobiele-telefoon-voor-doven-en-slechthorenden/26073

Voor meer gespecialiseerde communicatiehulpmiddelen kan ik je RDG Kompagne aanraden, die weten ook precies wat er wel en niet vergoed wordt bijvoorbeeld.

http://www.kompagne.nl/category.asp?catid=2

Toegevoegd na 5 minuten:
Over de telefoondienst voor doven en slechthorenden:

Bron: http://www.doof.nl/nieuws/telefoondienst-voor-doven-en-slechthorenden-veiliggesteld/27905

Ik denk dat je sowieso meer handige hulpmiddelen kunt vinden door je te verdiepen in hulpmiddelen voor doven en slechthorenden, naast de gewone communicatie apparatuur zoals je die bijvoorbeeld vindt op de site van RDG.

Toegevoegd na 19 uur:
Je zou zelfs apparatuur voor spraaksynthese (zie site RDG) zoals de Lightwriter of Allora kunnen gebruiken in combinatie met een gewone telefoon. Dat zijn sowieso mooie hulpmiddelen voor iemand met spraakproblemen: je typt een tekst in het (draagbare) apparaat, en het apparaat spreekt de tekst voor je uit. Je kunt ook boodschappen voorprogrammeren onder bepaalde knoppen, bijvoorbeeld zinnen die je vaak gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, dit paste helaas niet meer in het antwoord, maar apparatuur voor spraaksynthese wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Een ergotherapeut of logopedist kan je helpen bij de aanvraag.
Wouter2011
11 jaar geleden
Hartelijk dank!

Andere antwoorden (2)

Die zijn er vast wel. Of ze vergoedt worden door verzekering of gemeente ligt eraan hoe je verzekerd bent.
Meestal komt de gemeente pas over de brug als de voorliggende mogelijkheden niet werken, en als je inkomen niet te hoog is.
Zoals: dingen die in de aanvullende verzekering zitten, moeten via de verzekering, dus dan moet je maar zorgen dat je aanvullend verzekerd bent.
Maar omdat iedere gemeente eigen regels mag hebben: Ga eens praten met de soc dienst over aanvullende bijstand, en kijk of er een zorgwinkel in de regio is, die kan vertellen wat de mogelijkheden zijn
anneliez
11 jaar geleden
Hiervoor kun je het beste bij MEE zijn, je kunt via deze link de leeftijd en de groep kiezen en dan 'telefoonhulpmiddelen' aan klikken (op alfabet) en dan kiezen voor welke MEE bij jou in de buurt. Zij weten alles over wat er mogelijk is en wat er vergoed wordt.

http://www.langsdelevenslijn.nl/checklist_start2.asp