Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je zelf een gebitsprothese repareren? Zo,ja..waarmee?

Gisteren liet mijn schoonmoeder tijdens het schoonborstelen van haar ondergebit,deze uit haar handen vallen. Hij viel in 3 stukken kapot op de stenen keuken vloer.
Ik heb hem s`middags naar een tandtechnicus gebracht en vanmorgen weer opgehaald.
Er staat mij iets bij dat er een tube moet zijn,waarmee je zelf zo`n breuk kunt lijmen.
Bestaat dat nog en waar is dat te koop?
En hoe heet het?
Altijd makkelijk om in huis te hebben in noodgevallen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het kan in elk geval niet blijvend lijkt het:
"De klassieke vraag waarmee Marc Buyle zich geconfronteerd weet is: Kunt u mijn gebroken gebit lijmen? Neen,” antwoord de tandtechnicus dan, dat kan niet “onder invloed van het speeksel, een zure substantie, lossen alle bekende lijmsoorten na enkele dagen op. Van het gebroken gebit maak ik een werkmodel in siliconen. Het breukvlak wordt weggeslepen en vervangen door een halfvloeibaar kunsthars. Dan wordt het gebit gepolymeriseerd – chemisch en onder hoge druk gebakken in een autoclaaf- en worden de beide delen een mooi naadloos geheel. Dit proces neemt minimum 1 uur in beslag”, aldus de tandtechnische uitleg van Marc Buyle."

Bedenk ook dat lijm het gebit kan aantasten waardoor reparatie misschien helemaal niet meer kan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

Een gebitsprothese wordt volgens mij gewoon gemaakt van kunststof en zou dus gerepareerd kunnen worden met secondenlijm, in dit geval cyanoacrylaatlijm, deze lijm is niet giftig, niet brandbaar en waterbestendig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon met seconde lijm.
dat gaat goed.
ik heb het ook al eens gevraagd op goeievraag.
of het dan giftig is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hehe, is ook precies waar mijn antwoord vandaan kwam +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nu kun je de tong niet meer binnen boord krijgen, Gerrit?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding