hoe overtuig je een vriend/vriendin van het niet te doen als hij/zij zegt da ze zelfmoord wil plegen?

een heel goede vriendin wist mij onlangs te zeggen dat ze zich niet goed voelt in haar vel en dat ze een paar keer op het punt stond zelfmoord te plegen, hoe overtuig ik haar dat niet te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.6K

Antwoorden (24)

Te zeggen dat hij het niet moet doen en over tuigen dat hij heel veel aan zijn leven heeft en dat hij het niet moet doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Nice try', Coen22, maar zo werkt het niet! Een troost +.
Vertellen dat erongemerkt heel veel mensen van haar houden, soms merk je dat niet.
Zeggen dat ze al die mensen veel pijn zou doen als ze zelf moord zou plegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na regen, komt zonneschijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een zware vraag, en dit is misschien een licht antwoord op de zware vraag, maar wel de waarheid.
Ik heb zelf mensen gekend die zelfmoord hebben gepleegd, 1 op een hele nare manier, en ik heb gedacht: na regen komt zonneschijn! En ik ben er overheen, al was het moeilijk.
En, al klinkt dit harteloos en bot, je kan er beter logisch over denken dan allemaal moeilijke en rare theorieën te gaan verzinnen die mogelijk toch niet werken, right? Lupineke, ik wens je in elk geval heel veel sterkte toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wat ik ook had gehoord toen mijn vriend twee weken geleden zich had opgehangen. Dit vond ik heel erg. Hij deed dit omdat: hij al problemen had hij zat net als mij in de 4de dus examens en hij had problemen thuis en hij was een beetje onzeker over zichzelf, Dus hij ging 's avonds allemaal meisjes verkering zitten vragen en die meisjes zeiden allemaal nee.. En daarna deed ie het.. En wat als hij had gewacht misschien konden zijn examens goed gaan hij kon later nog een vriendin krijgen maar het was al te laat..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt niet garanderen dat er na regen zonneschijn komt.
Dit is heel moeilijk voor jou en kan je ook zelf niet aan. Overtuig hem/haar ervan te gaan praten met de huisarts, deze kan de vervolgstappen bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms wil het MISSCHIEN wel eens helpen om juist geen medelijden te tonen, omdat ze zich hierdoor juist zieliger gaan volen. en gewoon te reageren van laat me weten wanneet je het wilt doen dan zorg ik dat ik vrij heb. Dit kan natuurlijk ook averechts werken dus bedenk goed wat je met deze tip doet!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat mensen die zéggen dat ze zelfmoord willen plegen of (wel eens) denken aan zelfmoord, niet de mensen zijn die dat ook echt in praktijk brengen. Zelfmoord is de uiterste uitweg uit de uiterste nood. Als iemand met zelfmoordplannen rondloopt en daarover gaat praten met vrienden of familie en die mensen nemen hem/haar serieus, dan is het hele idee van zelfmoord al bijna of helemaal weer van de baan. Diegene wil vooral gehoord worden. Krijgt hij/zij aandacht, er wordt naar hem/haar geluisterd, dan is de kans groot dat het hele zelfmoord-idee naar de achtergrond verdwijnt.

Laat ik het omdraaien: de mensen die ik ken die zelfmoord hebben gepleegd, hebben het er nooit over gehad. Ze deden het 'gewoon', zonder enige aankondiging, zonder er ooit over gesproken te hebben.

Geen garantie, zal ik maar zeggen, dat jouw vriend of vriendin het niet alsnog zal doen, maar wel - in jouw geval - een teken dat jouw vriend of vriendin er misschien wel heel anders over denkt en andere paden gaat bewandelen om zijn/haar leven te verbeteren. Hij of zij neemt jou niet voor niets in vertrouwen.

Praten, praten, praten. De persoon in kwestie blijven benaderen en zijn/haar gevoelens en gedachten serieus blijven nemen, al is het 3 uur 's nachts als hij/zij bij je aanklopt, snap je?

Maar weet wel dat jij nooit verantwoordelijk kan zijn voor zoiets. Stel dat jouw vriend of vriendin besluit er een eind aan te maken, dan ben jij daar niet schuldig aan, nooit. Iedereen is de baas over zijn eigen leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kende ook wat mensen die zeiden dat ze zelfmoord gingen plegen en die hebben het ook echt gedaan. Dus dit is geen wetmatigheid. Het is een schreeuw om hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook mensen die bang zijn om zelfmoord te plegen, die weten dat ze hiertoe in staat zijn. Hun wanhoop speelt regelmatig zo hoog op dat Ze het kunnen doen. Als zij aangeven dat ze zelfmoord willen plegen is de kans groot dag ze het doen. Je antwoord dat mensen die het uitspreken het niet doen vibd ik slecht en gevaarlijk. De angst voor het leven kan groter zijn dan de angst van de dood. En ik kan bijna niet geloven dat jij, met al je ervaringen van zelfmoord-plegers achteraf geen signalen herkent die toch wel afgegeven zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Iemand die zegt dat hij of zij zelfmoord wil plegen, is niet altijd iemand die dat doet... Je kunt vaak de ernst van de zaak ontdekken door naar haar/hem te luisteren... Is iemand depressief of wil men over problemen praten.. Als men veel praat komt vaak vanzelf de oplossing.. Praat iemand niet dan zou ik haar naasten waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou het kort. Zeg dat die persoon belangrijk voor je is in jouw leven en dat je haar niet graag zult missen. Verwijs haar verder naar de huisarts, en controleer of ze er is geweest; daarmee toon je dat je dat bezoek voor haar als zeer gewenst ziet.
Vermijd ellenlange en urenlange gesprekken. Dat helpt niets. En holt jou alleen maar uit. Het gaat haar even niet zo goed, daar kan wat aan worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt heel stom, maar zelf heb ik ook suïcidale neigingen (gehad) en behoorlijk serieuze. Mijn psycholoog raadde mij aan om er niet inhoudelijk op in te gaan, aangezien het praten erover de drang er naar juist verhoogt.

In de praktijk is dit bij mij ook gebleken. Ik heb gevraagd aan vrienden of ze er niet te veel op in willen gaan en de gedachten er aan zijn ook afgenomen.

Echter betekend dit niet dat je geen luisterend oor kan bieden, als ze er zelf over begint.

Het is belangrijk dat zij zich niet aanmeld op zelfmoord-fora, aangezien bewezen is dat deze mensen elkaar juist aanmoedigen.

Je zou wel in kunnen gaan op de redenen dat ze zich zo vreselijk voelt en misschien zou je haar wat steun kunnen bieden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje, zeker voor de laatste zin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt helemaal niet stom, ImaginaryGirl! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Go girl, +!
Ik lees wel eens verhalen dat mensen die het zeggen dat ze het gaan/willen doen het niet zouden doen (meestal dan).

Het zal best zo zijn dat het voor de meerderheid opgaat.
Dat dacht ik ook altijd. Sterker nog, 'we' hadden het er nog over op de (etens)markt in de stad (ouders, kind en vriend), kwamen thuis en moesten gelijk 112 bellen. Geen persoon is gelijk.

Ik denk dat het het belangrijkst is dat je je vriendin laat weten dat je er voor haar bent, dat anderen er voor haar zijn, dat ze ook belangrijk is. Maar verlies jezelf alsjeblieft niet uit het oog! Laat haar weten dat je haar hoort, maar laat ook merken wat je er zelf van denkt/voelt.

Je geeft niet aan waarom je vriendin zich zo voelt. Is het iets voorbijgaands als een uitgemaakte relatie met een jongen, of zit het dichter bij haarzelf?

Als het echt haar gevoel van binnen is, moet je je er misschien op voorbereiden dat je haar niet (voldoende) kan helpen. Misschien heeft ze professionele hulp nodig?

Mijn advies: probeer een goede vriendin te zijn, luister naar haar, maar als je denkt dat je het niet meer snapt/aankan, roep dan professionele hulp in. Voel je daarover dan ook echt niet schuldig!! Je hebt dan immers alles gedaan wat je kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat het in deze tijd moeilijk is als puber als ik de kranten zo lees, geweld op school, loverboys, veel ouders die beiden werken, te jong om uit te gaan en te oud voor een speeltuin. Kranten staan bol van geweld en oorlogen hier en daar en op het nieuws wordt je ermee doodgegooid. De een na de ander om je heen heeft problemen thuis en met vrienden of met zichzelf en lopen met zelfmoordgedachten rond.

Jij bent eigenlijk (net als je vriendin) te jong om dit soort problemen te begrijpen en op te lossen en dus kan je er niet veel meer aan doen haar vertellen dat je haar aardig vind maar er moeite mee hebt dat zij dit tegen jou verteld.
Dat jij er vreselijk mee in je maag zit en of zij wel beseft hoeveel pijn ze jou en anderen ermee doet door dit te vertellen en zelfs maar te denken.

Vertel haar dit met volwassenen als haar ouders te bespreken en eventueel hiermee naar de huisarts te gaan die haar kan doorverwijzen naar een psycholoog die er alles van weet ( in tegenstelling tot jou).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hem of haar ervan overtuigen dat ze naar de dokter moet gaan, desnoods met jou erbij.
Ze niet aan haar/hem lot overlaten!
Je kan ze misschien overtuigen dat je ze graag ziet, maar dat overtuigen is maar tijdelijk.
Professioneel hulp vragen!
Verlies ze niet uit het oog!
sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je het idee dat je haar moet overtuigen, los moet laten. Ik denk dat daar in veel gevallen professionele hulp voor nodig is.
Wat in zo`n situatie denk ik belangrijk is, is dat je diegene helpt zichzelf te helpen door handvatten aan te reiken en duidelijk te maken dat je het erg belangrijk vindt dat diegene dat op z`n minst een kans geeft.

De huisarts is een goed startpunt. Je zou kunnen overwegen voor te stellen mee te gaan mocht ze moeite hebben zo`n gesprek alleen te voeren.
Verder zijn er hulplijnen waarvan het bestaan niet altijd bekend is. Zo is er 113-online (0900-1130113) speciaal gericht op suïcide. Ik heb alleen begrepen dat ze niet altijd goed bereikbaar zijn. Verder is er Sensoor (0900-0767), niet specifiek gericht op zelfmoord maar toegankelijk voor iedereen die behoefte heeft aan een goed gesprek. Ze hebben overigens ook chatmogelijkheden en lokale (gratis) telefoonnummers, informatie daarover staat op hun site.

Wat jij kunt doen is laten merken dat je er bent, dat je het belangrijk vindt dat diegene hulp gaat zoeken.
De redenen waarom iemand zelfmoord wil plegen lopen uiteen alsook de redenen waarom iemand zegt dat te willen doen. Niet iedereen is daar serieus in (soms is het inderdaad een schreeuw om aandacht) maar vaak ook wel. Het risico is zo groot dat het van belang is zoiets altijd serieus te nemen. Een professionele hulpverlener kan uitzoeken wat de hulpvraag precies is en die heeft vervolgens methoden om daarmee om te gaan. Dat is niet aan jou.

Steun geven, handvatten aanreiken, beseffen dat jij niet verantwoordelijk bent, zijn denk ik de belangrijkste dingen die je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nogal lastig e kunt namelijk niet zeggen: ik wil niet dat je het doet of het mag niet ofzo.

Het gaat erom dat ze begrijpt dat het geen zin heeft, het niet het einde is en zelfmoord dus ook nooit de problemen waarvoor ze weg wilt vluchten zullen oplossen. Naast dat ze heel erg veel mensen pin zal doen. Soms wilt het helpen als ze zelf weten hoe het voelt, iemand aan zelfmoord te verliezen. Ik wou het ooit ook maar als ik me bedacht wat er zou gebeuren als mijn moeder of broer zelfmoord zou plegen... in mijn hoofd vergaat mijn wereld dan echt! Dit is toch wel 1 van de redenen waarom ik het anderen niet aan heb kunnen doen, het lijkt me vreselijk.
het kan haar ook helpen te praten met lotgenoten, die het toch nog wel zien zitten door te gaan al zouden ze er liever mee ophouden.
Ze moet begrijpen waarom ze het gevoel heeft dat ze liever dood gaat dan dat ze in de situatie blijft waar ze nu in zit. Er is iets dat haar dusdanig pin doet dat ze geloofd dat doodgaan beter is. Weet waarom ze het denkt, en je kunt daar op in spelen.

Maar het is niet makkelijk hoor, psychologen en psychiaters zijn er haast voor in het leven geroepen en zelfs die kunnen het vaak niet oplossen. Als je niet wilt leven lukt dat natuurlijk ook niet.
Bi mi kwam het door trauma's misbruik etc. ik heb de gevolgen ervan opgelost en begrepen dat het mijn schuld niet was.

Ik ben blij dat ik nog leef.

Je kunt haar dus overtuigen, door haar te vragen waarom ze vind dat doodgaan (wat echt gelijk een definitief einde van je lichaam is) beter lijkt dan doorgaan...

Mi hield het er goed vanaf te bedenken dat karma bestaat, en een volgend leven ook, dan heb ik echt pas een groot probleem als ik zelfmoord pleeg. Dat zou jezelf zo hard tegenwerken zijn :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat je niet iemand kan overtuigen van het niet te doen .

Overtuig jezelf ervan dat je hier niet verantwoordelijk
voor bent .
Ga hier niet in mee , blijf voorjezelf zorgen .
Je staat giga machteloos immers tgeeft een enorme impact op jou .
Of Anders confronteer haar ermee wat het met jou doet ,of hoe zou vriend/vriendin het vinden als jij dit zou zeggen .
Zet hopelijk tot nadenken bij je vriend/in en doorbreek er iets .
succes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zit met haar in een buitengewone positie. Ik zou vooral begrip en liefde tonen naar haar toe. Een voorbeeld hiervan is aan te geven dat in het leven situaties ALTIJD veranderen (dus nu beroerd, maar later TOP/gelukkig), dus dat ze zich geen 'gevangen' moet voelen in een NU-situatie maar steeds moet zoeken naar manieren om uit die situatie te komen. Geluk is wat je zelf maakt, dus ga de dingen doen die je leuk vindt en je goed laten voelen. Als ze ook hiervoor niet gevoelig is, zoek professionele hulp voor haar (dit is geen verraad maar oprechte hulp)!
PS: let er vooral op wat de dingen zijn die ze wel leuk vindt en geeft haar de aandacht om het samen met haar te doen. Aandacht, liefde is de beste medicijn voor iedereen (vooral die zich eenzaam en ongelukkig voelt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeggen dat ze mensen veel verdriet en ellende aan doet die van haar houden.
En daarom niet nodig is om zelfmoord te plegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wou vroeger ook zelfmoord plegen.
Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan.
Ik moest naar een soort therapie.
Nu voel ik me al veel beter.
Ik geloofde ook niet dat vriendinnen om mij gaven.
Laat zien dat je om haar geeft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb dat op dit moment ook dus ik heb ook wat aan de antwoorden maar ik probeer het ook te doen en het helpt niet, ze werd nu zelfs boos op mij dat ik me er teveel mee bemoeide !
terwijl ze zelf opmsn zit te zeuren tegen mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK had precies het zelfde
als het een meisje is wat bij mij het geval was gingen we naar de stad en op school zag ze een leuk jongen en toen wilde ze het niet meer doen ( met de mes op der pols te snijden) en bij een goede vriend kun je tegen hem zeggen dat hij veel voor je betekend en dat je hem niet kwijt wil !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeggen dat het leven hard is, maar de voorkant van een trein nog harder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heel veel mensen je dan gaan missen
en je doet anderen er soms echt pijn mee !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad je aan om advies te vragen via www.113online.nl. Jouw vriendin kan ook hulp krijgen via deze website, bijvoorbeeld door online therapie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand werkelijk wil hou je haar niet tegen. Dan is er een moment dat ze alleen zijn en gaan ze toch wel.
Haar willen overtuigen is het voeden en er aandacht aan schenken, en alle argumenten het niet te doen heeft ze vast al weleens gehoord.
Verras haar door iets geks met haar te gaan doen. Zeg haar vanuit het diepst van je hart en met een euforisch gevoel: Ik vind het zo geweldig dat jij in mijn leven bent he! ( bijvoorbeeld) En noem dan wat dingen op die jij zo in haar waardeert, Zeg dit als je het echt meent, en glimlach vol liefde naar haar. geef haar een kus op haar wang. Doe iets onverwachts geks met haar. Geef het gevoel dat ze leeft en iemand om haar geeft, maar op een positieve manier. Sla je armen om haar heen. Ze moet zelf tot inzicht komen.
Als iemand zo diep zit komt zij tot rust en dus ook tot inzicht als ze er met iemand tussenuit gaat of alleen, en zich richt op een ding om te doen. Das vaak heel meditatief... Mediteren zelf is erg goed, maar iemand die daar niet voor open staat maar wel heelcreatief is kun je samen wat mee gaan doen met je handen, zoals kaarten maken, muziek maken, kleinen, schilderen, huisje opknappen, opruimen, samen winkelen, samen dingen doen en afspreken een dag eens helemaal niet over negatieve dingen te praten maar alleen maar het leuk te hebben samen... van mijn part ga je ganzenborden of sjoelen, of huur je een bowlingbaan met zijn tweeen of ga je verkleed voor de lol door de stad lopen en lachen om hoe de mensen reageren... Laat het kind in haar los komen, maar forceer niet.