Is déjà-vu een symptoom van epilepsie?

Verleden jaar in april kreeg ik plots een overweldigende déjà-vu in de badkamer. Nadien heb ik het nog verschillende keren gehad (ook wel door er veel over na te denken, aard van het beestje en heb een obsessieve compulsieve stoornis). Het is toen vanzelf overgegaan. Nu, in januari, heb ik het plots weer gekregen (weer in de badkamer, toeval, misschien het onderbewustzijn dat er toch nog mee bezig is). Sindsdien heb ik het zo'n 2 keer per week (ongeveer) en meestal als ik moe ben. Op sommige websites kom je de link met epilepsie tegen, op andere weer niet. Andere websites spreken dan weer van een link met neurotransmitters. Afgelopen zaterdag had ik het ook tijdens een buitenactiviteit maar was er op dat ogenblik ook mee bezig. Ik ben toen aardig geschrokken en kreeg ook een rare geur in mijn neus. Nu ben ik natuurlijk bang dat ik epilepsie heb, heb wat teveel op Google rondgekeken. Maar ik denk dan niet dat het zomaar een half jaar wegblijft... In ieder geval ga ik straks naar de dokter. Hopelijk kan hij me geruststellen. Nog mensen die dit herkenbaar in de oren klinken? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Antwoorden (1)

Er zijn ontzettend veel vormen van epilepsie, met vele vormen van symptomen. Als jij denkt een déjà-vu te hebben gehad, dan kán dat een symptoom/vorm van epilepsie zijn geweest.
Jouw huisarts zal hier geen bevestigend of ontkennend uitsluitsel over kunnen geven.
Hij/zij kan je doorverwijzen naar een neuroloog en die kan (na gedegen onderzoek) vaststellen of het epilepsie is, of iets anders.
In geval van epilepsie is de kans dan groot dat je dan weer door verwezen wordt naar een speciaal epilepsie-centrum, omdat daar meer kennis in huis is van de diverse vormen van epilepsie.
Sterkte en beterschap.
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Voor zover ik weet zijn mensen met absences zich er later niet meer van bewust dat ze even weg waren. Wat dat betreft heeft vraagsteller volgens mij geen epileptische aanvalletjes.