Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Mijn mama praat tegen haarzelf, moet ik mij zorgen maken?

Mijn mama, moeder van 2 en 48j. oud, praat tegen haarzelf. Dit doet ze onbewust heel soms als we ons in dezelfde kamer bevinden. Maar vooral als ze denkt dat er niemand in de buurt is of niemand haar kan horen. Soms hoor ik haar zelfs doen alsof ze gesprekken heeft met iemand anders.
Mijn mama heeft het zwaar te verduren gehad toen mijn papa kanker kreeg en ze is ook iemand die zich veel (teveel) van familie bullshit aantrekt. Zoals de drama rond erfenis of jaloezie onder haar broers en zussen.
Ze heeft ook onlangs een lichte hartaanval gehad en kampt met hoge bloeddruk problemen.

Soms doe ik alsof ik het niet door heb en zeg ik dan: 'sorry, wat?' alsof ze tegen mij aan het praten was, terwijl ik weet dat ze tegen zichzelf bezig is..
Dan ontkent ze iets gezegd te hebben. Maar echt confronteren.. durf ik niet zo goed.

Ik denk dat mijn mama een zware depressie heeft, dat hoop ik tenminste, liever dat dan schizofrenie denk ik dan...

Ze had antidepressiva gekregen omdat ze zich teveel bekommerde om familie issues en zich daar aan opjaagde.. maar die gebruikt ze niet meer omdat ze dikker wordt.

Wie kan ik hiermee benaderen? Onze huisarts? Een psycholoog bellen? Ik heb al verschillende keren gezegd dat we eens naar een psycholoog moeten en dat dat onze relatie ook zou helpen. Dat ze haar verhaal kwijt kan bij een psycholoog en haar risico op hartkwalen naar beneden kan halen etc.. maar ze wil maar niet :(

Ik maak me serieus zorgen...

Weet jij het antwoord?

/2500

Wat lief dat jij je zo zorgen maakt over je moeder. Het lijkt er op dat je moeder het niet meer allemaal aan kan. Dat het een beetje te veel/ te zwaar is geworden. Jammer dat ze haar medicijnen niet inneemt, inderdaad aankomen is een nare bijkomstigheid van sommige medicijnen. Omdat jij haar [jonge] kind bent, zal ze niet zo snel naar jou luisteren en advies van je aannemen, dat is wel begrijpelijk. Het beste lijk mij dat je zelf naar de huisarts gaat, een afspraak maakt [een dubbele - om te praten] en dan alles vertelt wat er met je moeder aan de hand is. Maak vooraf een briefje, schrijf alles op, als je daar zit vergeet je vaak weer wat, althans dat gebeurt met de meeste mensen [mij ook, ik maak altijd een lijstje]. Misschien wordt je moeder inderdaad doorverwezen naar een psycholoog, maar de huisarts kan ook iets anders bedenken, dat hoor je wel. Bel maandag maar met de huisarts, vergeet niet een dubbele afspraak te vragen "om te praten". Succes er mee! Toegevoegd na 9 minuten: Antwoord op je vraag: het kan weinig betekenen, ik praat ook regelmatig tegen/met mezelf, maar ik woon alleen en doe het niet als er andere mensen bij zijn, dus zorgen maken? Nee, zorgen zou ik mij niet maken, maar wel maandag even de huisarts bellen, zodat je van een professionele m/v te horen krijgt wat er eigenlijk aan de hand is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100