Hoe zorg ik ervoor dat ik bij een opmerking me minder op mijn tenen getrapt ga voelen?

Ik heb eigenlijk een ding waar ik niet blij van word.
Dat is dat ik me snel op mijn tenen voel getrapt, soms is het terecht, maar soms vat ik het wat te veel op.
Ik vind dit irritant, dat ik me bij elke opmerking op mijn tenen voel getrapt.

Hoe kan ik me minder zo ga voelen?
Heeft iemand tips want ik vind het dus niet leuk.
Dat ik de dingen te hard opvat.

Heel erg bedankt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
9K

Antwoorden (8)

Ik heb eigenlijk een ding waar ik niet blij van word.
Dat is dat ik soms mensen op hun tenen trap, zonder dat ik dit zo bedoel: ik ga in op de INHOUD wat mensen zeggen, maar soms voelen mensen zich persóónlijk aangevallen...

Tip: Als het gevoel naar boven komt ('au, er staat iemand op m'n tenen'), vraag je dan af:
Waarom zegt die persoon dat eigenlijk?
Misschien heeft hij het wel gewoon over de inhoud (en is het helemaal niet persoonlijk bedoeld, maar als een inhoudelijke opmerking waar die persoon graag verder over wil praten).
Vat het dus iets luchtiger op.

Veel succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Als dit iets te kort door de bocht is, mag je het gerust tegen me zeggen :-)

Toegevoegd na 2 uur:
O ja, vergeten te vermelden dat er op de eerste zin copyright zat - ik hoop dat je het niet erg vind dat ik die even van je geleend heb (hij was namelijk ook op mij van toepassing, maar dan op een andere manier).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je
flyingcrow
12 jaar geleden
ook van mij +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duimpje van mij. je hebt gelijk de meeste mensen (jij bijvoorbeeld) bedoelen het niet zo. het gaat idd gewoon om de inhoud
Ik heb dit vroeger ook gehad... ik kan me ook snel om kleine dingen druk maken...

Ik heb geleerd via Chinese Geneeskunde :P ...Hoe apart het ook klinkt!!... Om te denken dat je leven net zo is als een harde schijf met allemaal mappen.

Als je je even niet druk om dingen wilt maken stop dan je gedachten even in een denkbeeldig mapje. Dit mapje maak je later wel weer open om eraan verder te gaan (of misschien kijk je er niet meer na). Dat idee helpt mij wel heel erg :) Probeer het maar eens denkbeeldig voor te stellen in je gedachten bijvoorbeeld in bed.

Als iemand me iets heeft gezegd doe ik hetzelfde daarbij of gewoon denken van iedereen kan wel eens kort door de bocht zijn... ikzelf zeg zo vaak minder slimme dingen tegen iemand... misschien bedoelen ze het helemaal niet zo kwetsen... Ook kun je niet met iedereen vrienden zijn dat is eenmaal zo.

Ook hierbij kun je iemand vergeven in je eigen gedachten zodat je boosheid/rot gevoel weg is. Sommige mensen zijn eenmaal hard die kunnen er vaak weinig aan doen dat ze zo zijn van karakter! ;)

Ik zelf irriteer me dan die dag er aan maar later denk ik van achja... als ik maar met mezelf gelukkig ben.

Suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
chinese geneeskunde? ken ik niet. maar het klinkt best wel cool
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een vrouw bij ons in het dorp deed dat en je krijgt zelfs de helft vergoed bij CZ (bij druppels tegen de zenuwen) dus dat wilt wel zeggen dat het zelfs erkend is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat wil zeggen dat het wordt vergoed. Het zegt niets over erkenning en al helemaal niet over of het echt is of niet. (Let wel: ik bestrijd de echtheid hier niet.)
Niet alles persoonlijk opvatten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt misschien wat kort door de bocht over en het zal niet de enige oorzaak zijn, maar ik denk dat je leeftijd (17 las ik) een rol speelt hierin. Men is op jouw leeftijd soms nog wat gevoelig voor andermans mening en je kunt je persoonlijk aangesproken voelen om kleine dingen. Als je ouder wordt merk je dat je meer vertrouwen in jezelf krijgt en minder gevoelig wordt voor de mening van anderen. Maar je kunt er natuurlijk nu al iets mee. Houd in je gedachten dat mensen er soms wat onhandig dingen uitfloepen. Hoewel ik best gevoelig ben voor de mening van anderen over mij, kan ik recht voor zijn raap zijn en me daarna afvragen wat ik verkeerd gezegd heb. Mijn raad is: respecteer andermans afwijkende mening/ visie/ uitspraken soms, projecteer niet alles op jezelf en heb vertrouwen in jezelf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tel even tot tien en zie dit als positieve kritiek.
12 jaar geleden
ik vraag me af hoe het met zelfbeeld is.

iemand kan wat zeggen wat heel anders over kan komen, maar als jij bv opvliegend bent, een laag zelfbeeld hebt zal je heftiger reageren en meteen in de verdediging schieten.

wat je kan doen is voorkomen dat je tenen zo uitsteken ;-)
krijg je een opmerking waarvan je voelt dat het bloed gaat borrelen VRAAG dan wat die persoon ermee bedoeld.
omdat het voor JOUW persoonlijk kwetsend overkomt.

als het bij elke opmerking zo is ligt het probleem niet bij een ander maar toch echt bij jou.
het is tijd om dit onder ogen te zien, want het is niet 'soms' zoals je in vraag zet (je weerlegt dit een paar zinnen later)

overigens denk ik dat het ook kan schelen als je niet alles afmeet door het meetlatje 'terecht' of 'onterecht' ernaast te leggen.

dit is misschien niet wat je horen wil, maar hoop dat je wat met alles tips hier kan.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
+
KennisDelen
12 jaar geleden
Kop op, MDD, vraag met een open houding om feedback van anderen, en misschien zal je wel verbaasd zijn door de antwoorden!
je LAAT het dus toe dat anderen je kwetsen (niet bewust hoor!!). Je zegt eigenlijk: je mag me kwetsen. Wanneer je meer respect hebt voor jezelf, is het veel makkelijker om reacties van anderen naast je neer te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herinner me nog enkele andere vragen van je. Weet je, je zit gewoon in een lastige fase. Je groeit hard, je verandert en je bent snel op je teentjes getrapt vertel je nu. Het hoort wel een beetje bij die fase. En nee, het is niet leuk. Maar het komt gewoon omdat je hormonen op dit moment aan het spelen zijn en daar kan je wel eens moe van worden en dus kan je dan ook niet zoveel hebben. Je bent ook onzeker, je lichaam verandert, je wilt dat niet maar hebt er geen controle over. Alles verandert maar gewoon door...
Het klinkt misschien afgezaagd, maar weet je, als je wat verder bent in de tijd gaat het weer over (tenzij je kort aangebonden bent van jezelf maar dat geloof ik niet anders had je deze vraag niet gesteld ;-)
Wat belangrijk is om je bewust te zijn is dat de mensen om je heen het (meestal) goed bedoelen of je een beetje plagen.
Het is lastig maar het gaat over.
Als je er echt heel veel last van hebt kan je misschien naar de dokter gaan die je iets kan geven om je tijdelijk te ondersteunen.
Sterkte.
Kristal