Zijn er artsen die een patient helpen bij euthanasie als diegene ondraaglijk psychisch lijdt in NL?

Een voorbeeldje: een vrouw van 30+ die al vanaf de jeugd de diagnose depressie heeft in een zware vorm en waarbij medicijnen geen baat hebben. Mag een arts diegene dan helpen? En kan dit ook als je bijvoorbeeld 25 bent en al 10 jaar zeer depressief bent? ( Ik bedoel dus dat je niet perse 70 of 80 moet zijn om een euthanasie verklaring te krijgen )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Ha Lovato, er blijkt verwarring te heersen over psychisch lijden in euthanasiewet
Veel mensen denken ten onrechte dat euthanasie niet is toegestaan bij psychisch lijden bij een depressie of dementie. Dat blijkt uit een onderzoek bij vierduizend burgers en zorgprofessionals, uitgevoerd door het UMC Utrecht, het Erasmus MC in Rotterdam en het UMCG.

Waardering

Voor de wet is alom veel waardering. Zelfs tegenstanders van euthanasie vinden het goed dat de wet er is. De wet wordt met name gewaardeerd vanwege de mogelijkheid dat een patiënt die ondraaglijk en uitzichtloos lijdt over het eigen levenseinde kan beschikken. Ook de controle op het zorgvuldig handelen van artsen oogst waardering. Het wil niet zeggen dat alle ondervraagden helemaal tevreden zijn met de wet. Veel burgers vinden dat euthanasie mogelijk moet zijn bij dementie. Een derde van de zorgprofessionals steunt euthanasie bij chronische depressie of beginnende dementie.
Veel mensen interpreteren de euthanasiewet te streng. De meerderheid van de burgers denkt ten onrechte dat euthanasie niet is toegestaan bij ondraaglijk lijden voortkomend uit psychisch lijden. Ook veel artsen denken dat lichamelijk lijden verplicht is en lijken niet altijd goed op de hoogte te zijn van het feit dat euthanasie op grond van lijden aan regieverlies (bij kanker, zonder lichamelijke klachten), chronische depressie of beginnende dementie in bepaalde gevallen is toegestaan. Hierbij speelt mee dat artsen het lijden in dergelijke gevallen soms moeilijker invoelbaar vinden. Met name huisartsen vinden dat ze een patiënt moeten kennen en dat ze samen met de patiënt naar de beslissing over euthanasie toe moeten kunnen groeien.

Dus ja, het schijnt te mogen, maar of men het op die jonge leeftijd wil toepassen lijkt me onwaarschijnlijk. Artsen zullen eerst nóg meer willen doen tegen de depressie zelf.

Bron: UMCG Persbericht1/7/2011
Kristal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat is strafbaar. Een arts zal dit waarschijnlijk niet doen, maar tegen de tijd dat je 20 jaar zwaar depressief bent, zullen artsen je allang al in een instelling gestopt hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke.min, antwoord raakt kant noch wal.
Ja dat kan, bij euthanasie zal een arts altijd moeten overleggen met een andere arts, in het geval van psychisch lijden zal dit een psychiater moeten zijn.
Euthanasie is niet alleen voor mensen op hoge leeftijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, officieel mag euthanasie worden toegepast bij vormen van 'lijden' hieronder valt ook psychisch lijden, zoals zware depressie waarbij de medicatie geen zin heeft.