Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat kan ik doen tegen mijn rijangst?

ik heb sinds half december na 7 keer gezakt te zijn eindelijk mijn examen gehaald in utrecht. tijdens de lessen was ik nooit bang, maar nu ik zelfstandig moet rijden durf ik de snelweg niet meer op. ook in het donker en in de spits rijden vind ik heel erg eng. ik ben bang dat ik fouten maak bij het invoegen. en bamg voor een aanrijding. ik durf op de snelweg geen fouten te maken. gevolg is dat ik alleen maar banger wordt en me hierdoor laat beperken. ik durf niet met vrienden af te spreken. ik ben al wel op de snelweg geweest met een vriendin, met mijn ouders en alleen ook op zondag, maar daar blijft het bij. ik zie alleen maar doemscenario's. wi iedereen om me heen zegtcdat ik gewoon moet gaan rijden, maar dat durf ik dus niet. het gevolg is dat ik me rot voel omdat ik mezelf en mijn omgeving teleurstel. wie heeft er een goede tip?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het allerbeste is toch echt gewoon gaan rijden. Zonder rijden/oefenen zul je niet van je angst afkomen. En je niet te laten beïnvloeden door passagiers. Dat maakt je juist onzeker. Anticiperen, vooruitkijken, vroeg inschatten zijn eigenschappen die je al een beetje in je moet hebben om goed te kunnen autorijden. Doe een cursus tegen je angst. Zie de link.

Bronnen:
https://www.anwb.nl/auto/rijtrainingen/aut...

Vlieguren maken, rijden rijden rijden, maar *NIET.ALLEEN*, nee beter is met iemand naast je! iemand die jij vertrouwt, iemand die rustig en stabiel is -met rijbewijs- die eventueel kan inspringen en jou kan helpen om situaties te doorgronden, waardoor je angst vermindert = het antwoord. ----- Natuurlijk is de oplossing : rijden rijden en nog eens rijden "VLIEGUREN" maken. Dat houdt in dat je heel veel rijdt waardoor je ervaring op doet, door alles wat je tegen komt. Let wel, het is niet nodig om meteen je grootste angsten ( donker/snelweg/spits rijden ) aan te pakken, dat komt later wel, eerst minder angst en die verdwijnt door ervaring. [De eerste keer dat ik de snelweg op moest ..met de instructeur naast me.. kan ik me nog levendig herinneren, niet fijn, heel lang geleden inmiddels, maar ik ben niet bang, nooit geweest, nee niet waar, de eerste keer dat ik de Maastunnel in moest rijden, lesrit, vond ik doodeng!] Advies voor jou is heel veel rijden en omdat je zo onzeker en zelfs bang bent, lijkt het me beter dat je dit NIET ALLEEN doet, probeer iemand in jouw netwerk te vinden die rustig/stabiel is en jou zeker niet nerveus maakt en zelf auto rijdt. Dat laatste is wel handig, dat je weet dat de bijrijder kan helpen, niet alleen erbij is maar ook kan inspringen indien nodig: MET RIJBEWIJS dus. Natuurlijk @taya22 is het nemen van EXTRA LESSEN , die er zijn voor hele angstige nieuwe chauffeurs , die net als jij niet meteen kunnen slagen voor hun rij-examen, een idee en zeker geen slecht idee, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Kosten dus, vraag is kun jij die opbrengen? Beter lijkt het mij om in ieder geval met een extra chauffeur, (nogmaals moet 'n rijbewijs hebben!!) te gaan rijden om de VLIEGUREN te maken. Dat kost tijd, maar dat is wel heel goed bestede tijd, daarna met voldoende opgebouwd zelfvertrouwen als een beetje ervaren chauffeur, kan je alleen op weg om vrienden en familie te bezoeken om naar een evenement te gaan, wat een vooruitzicht! :) N.B. Je wilt anderen niet teleurstellen, zeg je. Dat moet je maar even vergeten, het gaat om jou ten slotte en jij kunt hier iets aan veranderen door in actie te komen. Dat doe je dus voor jezelf en dat anderen dat fijn vinden is alleen maar mee genomen. Succes @taya, je moest eens weten hoe leuk chaufferen is, het geeft vrijheid. Auto rijden is ook iets wat je kunt leren door te oefenen, net als fietsen of zwemmen, "gewoon" doen. -2- reacties "Neem ook iemand mee die je goed kent, ...etc.

Bronnen:
http://www.oudewijsheden.nl/rijangst-verminderen/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100