Hoe geraak je uit een identeitscrisis tijdens (vrouwelijke) overgangsjaren?

Met identiteitscrisis bedoel ik, dat ik merk dat ik sinds ik ouder word ook anders bejegend word door mijn omgeving. dit uit zich op verschillende vlakken. Ik moet me dus ook anders gedragen, maar ik voel me nog dezelfde. Dat is heel verwarrend.
Maar ook zelf heb ik het gevoel dingen meer in de hand te willen hebben. vroeger wist ik heel goed doelen te stellen en me eraan te houden, nu heb ik iets van "ach, wat doet het er allemaal nog toe".
Hoe geraak ik hier uit?
Hobby's heb ik te over, ondanks crisis op mijn werk doe ik mijn job nog zeer graag, mijn relatie is niet altijd even simpel maar dat is al lang zo. Dus niks nieuws onder de zon, alleen het gevoel dat ik "mezelf" niet meer ben zoals ik ooit was.

liveisgreat
8 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
Erna55
8 jaar geleden
In je omschrijving zeg je:
" ik moet me DUS ook anders gedragen. "
Dit is voor mij vreemde gedachtengang. Het lijkt er dan op dat je je meer van anderen aantrekt dan van jezelf.
Kun je uitleggen wat je met bovenstaande zin bedoelt ?
Poet
8 jaar geleden
Ik heb hiervan niet veel verstand al niet in de overgang zijnde man maar het klinkt als een ontstressende, en dus misdchien wel plezierige ontwikkeling. Misschien moet je trachten het op die manier te voelen. Maar wel de belangrijke zaken laten doorgaan (inkomen verdienen, jezelf goed verzorgen, etc)
Amadea
8 jaar geleden
Als de manier waarop jij eruit ziet overeenkomt met hoe oud/jong je je voelt zal er niemand zo'n reactie geven. Dus: laat bijvoorbeeld je haar verven, en draag kleding die past bij jouw gevoelsleeftijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou me blijven gedragen zoals ik me voel. Er zijn bejaarden van 40 en "jonge" blommen van 70!
liveisgreat
8 jaar geleden
Wel, ik zal een voorbeeld geven. Laatst botste ik met mijn fiets op een andere fiets. We vielen beiden, ik was in mijn recht, er stond ook een vrachtwagen die mijn zicht belemmerde (ik ben een heel defensieve en voorzichtige chauffeur maar de andere dame reed erg snel).
Geen zware problemen gelukkig, beiden wat schrammen.
De bouwvakkers van de vrachtwagen schoten allemaal naar de andere dame (een mooie jonge vrouw). Mij lieten ze gewoon liggen.
Ik zie er nog heel goed uit voor mijn leeftijd, verzorg me, kleur mijn haar en heb discrete extensions omdat mijn haar wat dunner werd, kleed me jong en tegelijk passend, ben ietsjes bijgekomen maar nog slank...maar je kan er niet naast dat ik een dame op leeftijd ben.
Ik merk dat men je in winkels etc. anders benadert. Mannen helpen me niet meer als ik met een lekke band langs de weg sta.
Op mijn werk ben ik "de oude wijze" terwijl in mij nog een jonge dartele tiener woont. Maar die kan ik moeilijk laten zien want dat past er niet echt.
Ik voel mijn lichaam veranderen (dus iets dikker dan voordien, maar ook andere vormen), moet brillen...
Ik voel me dus niet meer "mezelf" zoals ik me vroeger "mezelf" voelde...
Ik heb gelezen dat dit vaak voorkomt, ook door hormonen, maar ik weiger om hormonen in te nemen.
Ik wil gewoon me terug "in mijn vel" voelen, als oudere dame in de overgang.
Erna55
8 jaar geleden
Je maakt mee dat mannen meer aandacht aan jonge knappe vrouwen geven dan aan jou.
Je wordt " die oude wijze" genoemd. Je vind het lastig dat je niet meer jong en knap bent.
Je voelt je jong en dartel.
Je kunt zo jong en dartel blijven als je wilt.
Poet
8 jaar geleden
Je wordt behandeld als een man :)
liveisgreat
8 jaar geleden
haha Poet... das een goeie!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien eerder een 'midlife' crisis door het besef dat je ouder wordt, bepaalde uiterlijke schoonheden veranderen terwijl je dit eigenlijk niet wilt omdat je je zo niet voelt. Uiterlijke veranderingen en innerlijk gevoel gaan niet hand in hand en dat heeft met acceptatie te maken dat niet alles hetzelfde blijft. Vast houden van hoe het was wordt steeds moeilijker en je zal meer moeten loslaten . Ook het besef dat de tijd die je nog voor je hebt in verhouding korter is dan de tijd die je al achter je hebt liggen. Dat je meer in de hand wil houden betekent dat je grip op je eigen leven wilt blijven behouden, want veronderstel het gaat een keer niet mee zo goed en iemand anders zou dan de regie over je leven gaan overnemen...daar moet je toch echt niet aan denken. Dan nog iets: wie zegt dat jij je anders moet gaan gedragen? Blijf gewoon wie je bent en wie je altijd was ongeacht welke leeftijd je hebt en ongeacht hoe anderen daar over denken. Jij bent JIJ en daar heeft men het maar mee te doen, punt uit! Als je zo'n instelling kan hebben, dan heb je geen last meer van een identiteitscrisis en dat sommige mannen eerder een mooie jonge blom overeind helpen dan een wat oudere dame zegt toch alles over die op sex beluste kerels dan over jou. Niet elke man handelt op die manier, dus vat dat niet persoonlijk op. Besef dat alles in het leven vergankelijk is dat dit voor iedereen geldt, ook voor de grootste arrogante opscheppers. Accepteer dit en wees gelukkig met de kleine mooie dingen in het leven en blijf je dagelijks verwonderen als een kind, het kind in jou!
Ivana
8 jaar geleden
iedere keer dat ik in de spiegel kijk schrik ik van mezelf. Ik ben 35 jaar en dat ben ik mijn hele leven geweest. Ieder persoon heeft een leeftijd waar hi/zij in blijft geloven dat dat de juiste leeftijd voor hem /haar is. Dat is absoluut niet bijzonder.
Ga niet op jezelf zitten broeden, ouder worden is een zegen, anders was je dood.
Wat maakt het jou uit of je wordt opgeraapt als je valt. Je bent nog jong genoeg om zelf op te staan, laat dat dan ook zien.
Toen je 10 was was je ontevreden omdat je vroeger naar bed moest dan je oudere zus, nu ben je blij als je een avond vroeg naar bed kan. Het is maar een voorbeeld... Iedere leeftijd heeft zijn eigen voordeel. Mij laten ze ook liggen als ik val en als ze me oprapen kijken ze meewarig en vragen of ik niks gebroken heb. Dat is pas erg.
(De spiegel laat me tot slot zien dat ik 75 ben en dat bevalt me prima!)
zondag
8 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat wat je nu als realiteit ervaart niet de echte realiteit is maar dat je gevoel je dat ingeeft. Ik bedoel, je begint te merken dat je ouder wordt en je lichaam veranderingen ondergaat en daardoor heb je je er er nu op gefocust dat jonge mensen niet zoveel aandacht meer voor je hebben, maar is dat ook werkelijk waar? Ik wordt volgende maand 71 en mankeer tegenwoordig van alles en nog wat. Ook loop ik nu met een stok. Toch heb ik helemaal niet het gevoel dat ik nu bij jongere generaties heb afgedaan. Over het algemeen wordt ik nu juist met meer respect behandeld dan toen ik, pak 'm beet, 50 was. Ik denk dat je je 'probleem' uitvergroot. een mens is zo jong als hij zich voelt. Lichamelijk niet meer, maar geestelijk voel ik me als iemand van in de 50. Ik heb 4 vriendinnen waarvan er 2 in de 40 en 2 in de 50 zijn. Die van in de 50 doen of denken soms als het ware 'ouder' dan ikzelf denk of doe.
Ik kleed me ook nog steeds als een jongere vrouw. Misschien is dat in de ogen van anderen belachelijk maar dat kan mij gewoon niks schelen. Wat anderen van mij vinden zal mij worst wezen. Het gaat er mij alleen om wat ik van mijzelf vind en over het algemeen genomen ben ik tevreden met mezelf, niet over mijn krakkemikkige lijf maar wel over mijn geestelijke gesteldheid. Dat kan jij ook bereiken als je anders tegen de dingen gaat aankijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@liveisgreat: je bent pas 57......ik ben 68, profiel foto is 5 dagen oud. Geniet van het leven en blijf die je bent.
Erna55
8 jaar geleden
@azalaia:
Je bent trots op je profielfoto, dus op je uiterlijk. Dat laat je weten.
Hoe help je de vraagsteller hiermee ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55: als je alle reacties goed leest, dan lees je dit in mijn uitgebreide antwoord dat ik al eerder had gegeven op dit onderwerp aan @liveisgreat.
Erna55
8 jaar geleden
@azalaia : wat is dan de toegevoegde waarde van je profielfoto ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je laat jouw zelfbeeld nu afhangen van andermans mening. Wanneer je dat doet zal jouw zelfbeeld niet in je eigen hand zijn. Dat merk je nu, andermans mening veranderd met de tijd en jij voelt je nu ook anders. Ik denk als je je zelfbeeld zelf in de hand neemt, dat je dan gelukkiger kan voelen. Dat je zelf bepaald wat jij vind van jezelf, niet wat een ander bepaald. Als jij bepaald dat je mooi bent, dan is dat ook zo. Al vind een ander dat niet, dat maakt niet uit want jij vind het en dan is het ook jouw realiteit. Een manier om je zelfbeeld in je hand te houden is door elke dag positieve kenmerken van jezelf te benoemen. Je zelfbeeld bestaat namelijk uit overtuigingen van jezelf. Als je de overtuiging hebt dat je jong bent en mooi bent zul je je ook zo voelen. Echter zie ik nu dat je overtuiging veranderd naar; ik word ouder, mensen vinden mij minder mooi, mensen gedragen zich nu anders doordat ik ouder word etc. dan zul je je ook verdrietiger voelen, wat ik zeker erg kan begrijpen. Om dus positief over jezelf te blijven denken en voelen is door jezelf aan te moedigen iedere dag. Jezelf een schouderklopje geven dat je mooi bent. Na een tijdje zul je je ook weer zo voelen en weer gedragen. Dan duurt het niet lang meer, of een ander geeft je een schouderklopje dat je zo straalt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55: ik had altijd al een profielfoto, een soort gelijke, maar omdat ik een nieuwe bril had opgehaald maakte de opticièn even een foto'tje van mij en die foto heb ik nu als profielfoto. Dit staat helemaal los van de eventuele wel of niet toegevoegde waarde. Sommigen hebben geen foto of een foto van een dier of zoals jij alleen een tekst. Met jouw 'profiel foto' wil je denk ik iets zeggen aan de mensen, iets duidelijk maken en of dit toegevoegde waarde heeft moet iedereen zelf maar uitmaken.

Antwoorden (3)

Beste @liveisgreat, Kijk nu eens naar je avatar. live is great! In welk stadium [leeftijd] je ook zit.

Ik ben 'ongeveer' jouw leeftijd en bemerk ook dat mijn lichaam verandert, dat chronische ziekten de kop op steken, dat ik af en toe (nog) mijzelf een 'paar' jaar jonger wens qua mobiliteit en uiterlijk, maar...

Van binnen ben en blijf ik de zelfde (voor mijn gevoel althans).Ben in leven, kennis en wijsheid gegroeid. Dit laatste maakt dat ik concepten en gebeurtenissen beter begrijp, meer beschouwend ben en alles bij elkaar genomen mij rustiger maakt Inderdaad, "de oude wijze", zoals zij jou ook noemen. Ik ga er vanuit dat deze titel positief bedoeld is. Het hoeft niet zo nodig, zeg maar. Jij weet (meer) hoe de vork in de steel steekt.

Laat jezelf zien zoals jij je voelt en blijf hierbij zo dicht mogelijk bij jezelf. Je zult merken dat dit voor jou het makkelijkste is en natuurlijk aanvoelt vor je omgeving. De 'rest' zal minder belangrijk voor je worden. Misschien 'de verandering in gevoel en lichaam' meer accepteren?

Succes, wijze dame!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Plus Cirham. Goed gesproken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus +
Lieve Liveisgreat, eigenlijk zeg je volgens mij dat je het moeilijk vindt om ouder te worden.
Het lastige is om te accepteren dat je inderdaad echt een andere fase binnengaat, en dat is kenbaar door de reacties van anderen. Ik herken het. Ook wat je aangeeft dat je niet meer als seksueel aantrekkelijke vrouw behandeld wordt. Het is de frustratie van het loslaten van een fase waarin je je identiteit o.a. ook aan je aantrekkingskracht voor de andere sekse ontleende.
Het kost even tijd voor je dat zelf kan accepteren merkte ik.
Het kost even tijd om te beseffen dat je identiteit daar helemaal niet van afhangt.
Het is mooi om te zien dat een vrouw die ouder is zichzelf kan accepteren en respecteren in haar zijn van nu, dat deze vrouw blij is met de gelegenheid een volgende fase in te mogen/kunnen gaan en te ontdekken welke schatten daar weer in te ontdekken zijn. Die schatten vind je in jezelf. Hoe heerlijk is het eigenlijk dat veel van wat je vroeger van je stuk bracht, er nu niet meer zo toe doet. We, ik ben bijna 60, we have been there, we hebben veel al eens meegemaakt.

Sinds ik mij kan accepteren en blij ben met wat ik nu ben, kan ik glimlachen om het testosteron van de heren die een blondine helpen die het niet nodig heeft, en ben ik blij dat ik mijzelf zo goed kan helpen. En weet je, dat geeft mij zo'n rust, nu ik het heb geaccepteerd.
Het wonderlijke is dat je dan weer aantrekkelijk schijnt te zijn voor een aantal heren, de heren die juist houden van de balans in een wat oudere vrouw. En zo trek je dan een ander type mannen aan, terwijl je kan gewoon jezelf blijft.
Ik geniet van mij en van mensen die mij nu in een ander licht zien.
Het is fijn ouder te worden wanneer je in redelijke geestelijke en fysieke gezondheid verkeert. Er zijn velen die onze leeftijd niet halen.
En ik ken ook mensen die niet zo gezond ouder worden en evengoed in staat zijn te genieten, gelukkig.

Kijk gewoon eens goed naar jezelf waar je frustratie eigenlijk vandaan komt. Misschien heb je een aantal dingen niet gedaan die je graag wilt? Doe ze alsnog. Niet geleefd zoals je verlangt? Voel je je tijd mogelijk vervliegen? Verander dat dan. En als het echt niet kan, accepteer dan de beperking. Zo kom je er wel uit lieve Liveisgreat, ook al kost het wat tijd. Heb geduld met jezelf, zie de schoonheid van ouder zijn, hou van je zelf
Ouder worden is prachtig :)
Kristal
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi antwoord Kristal. Ik ben 23 dus voor mij is het nog een ver van mijn bed show, maar ik kan het me zeker indenken dat het moeilijk is. Zelf denk ik ook dat een 'gezonde' man naar vrouwen van zijn eigen leeftijd kijkt (of misschien een jaar of 5 hooguit 10 jonger) kijkt. Als een man van 45 naar mij leuk vindt dan denk ik toch dat er wel iets mis is. Op wat uitzonderingen van echte liefde nagelaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus + Heel herkenbaar!
Goed verwoord Kristal, mooi antwoord
Kristal
8 jaar geleden
Ha Lotte, geniet maar lekker van de fase waar je nù in leeft :). Ik had het lastig toen ik 50 jaar werd, net als Liveisgreat nu. Het heeft even geduurd voor ik kon accepteren dat ik ouder werd. Ik vermoed dat veel mensen, mannen en vrouwen, die overgang moeten maken. Die overgang werd nog eens bevestigd toen ik, nu alweer 7 jaar, naar de oudste generatie opschoof toen mijn moeder overleed. Daar ben ik me nog steeds heel bewust van. Misschien hielp het mij ook toen ik kleinkinderen kreeg. En toen ik merkte dat ik inderdaad wat meer in balans raakte dan voor mijn 50 ste. Wij hebben in onze cultuur, helaas vind ik, geen (diepgaande) rituelen die ons helpen bij het gaan van de ene naar de andere fase. Het loslaten van een fase is moeilijk (vond ik) maar o o o... wat heb ik veel ontdekt over mijzelf. Bijvoorbeeld dat ik nog een opleiding wilde en ben gaan doen sinds twee jaar terug. Heerlijk.
En ik denk dat mijn allergrootste verworvenheid uiteindelijk is dat ik zo het zo prettig heb met mij :-)
Kristal
8 jaar geleden
Dank je Jodokus ;-)
Hoe je je mentaal voelt heeft ook met je leefstijl te maken.
in de overgang is het slim om hier bewuster mee om te gaan. Het vraagt vaak een nieuwe aanpak. Boven de 50 ben je minder actief dan met 20,30.
vroeger ging alles vanzelf, om gezond te blijven moet je juist nu in actie komen.
je lichaam heeft minder voeding nodig, je kunt niet meer zoveel eten als in je jeugd.
voeding vraagt aanpassing. Wellicht ga je nu bewuster om met ontspanning, slapen en stress.
in een gezond lijf kun je de veranderingen bij overgang vaak goed aan.
de fase hoeft niet een crisis te worden.
Als je het gevoel hebt het niet aan te kunnen of dat er onverwerkte dingen spelen, ga dan met een psycholoog of coach in gesprek.
het kan je enorm goed doen om wat dieper in gesprek te zijn. Het draait om zingeving.
je wordt maar 1 x ouder, raakt in de overgang. Je moet zelf de regie nemen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
het rare is... vroeger lette ik goed op mijn lichaam. Ik was slank maar dat kwam ook omdat ik heel goed lette op wat ik at. Ik had wel es een relatie met een bakkerszoon die veel taartjes meebracht en toen ben ik ook 9 kg bijgekomen. Die waren er nadien wel terug af, maar hoe dan ook... het is niet zo dat ik toen mijn slanke lijf cadeau kreeg.
maar nu heb ik het er veel moeilijker mee. Ik heb bv. suikerkicks, waarbij ik echt snak naar suiker. Het is alsof ik mezelf minder in de hand heb.
Het punt is idd dat het nu "van binnen" moet komen omdat ik nu eenmaal niet die mooi jonge vrouw meer ben van vroeger. Doordat ik nog relatie slank ben en mooi haar heb, draaien mannen zich nog el naar me om, maar dan zie je direct "oh nee.. een ouwe". hahaha. Ik word sinds een vijftal jaren niet meer aangesproken op straat, niet meer getrakteerd in een café, enfin het is anders. Ik besef nu dat wij in onze jeugd heel sterk gepushed werden om aantrekkelijk gevonden te worden bij mannen. Mijn moeder zei dan bv. "oh die mannen keken nogal naar jou". Dus ik heb zo een zelfwaardepunt van "als mannen kijken ben ik oké". Mijn zus heeft dat ook zij is nu wel een héél mooie dame. En als jonge mannen dan nog op haar vallen (ze is 6 jaar jonger dan ik) zegt ze "hoe vervelend zeg" terwijl ze strààlt.
Ik heb een kinesist geraadpleegd na een ongeval, die wat alternatief werkte. Toen ik hem vertelde van die suikerkicks zei hij dat suiker staat voor "ik". Dus als je identiteitsproblemen hebt, grijp je sneller naar suiker volgens hem. Ik dacht toen "wat lult die nou", maar ik moet hem achteraf bezien gelijk geven.
Soit, ik ben nog goed gezond superlenig, eigenlijk nog wel een goed BMI (wel 22ipv vroeger 19) nauwelijks rimpels enz... Dus mag niet klagen.
Alleen gaat het er nu over mijn eigenwaarde van binnenuit te voelen en daarmee contact te maken. MIsschien is het idd goed om daar begeleiding in te zoeken, het kot erop aan het juiste voor mij te ontdekken.
liveisgreat
8 jaar geleden
er zijn hier wat letters weggevallen, mijn toetsenbord "pakt" niet altijd even goed meer. ik hoop dat je mijn uitleg van hierboven begrijpt...:-)