doen lenzen pijn?

ik wil verschrikkelijk graag lenzen, maar ik durf mijn oog niet aan te raken en als de opticien hem in wil doen vind ik het zoo eng als hij dicht bij mijn oog komt! ik wil het zoooooooooooo ontzettend graag, ik haat mijn bril, maar doet het pijn? is het gevaarlijk? tips om minder bang te zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
5.7K

Antwoorden (11)

Nee het is niet pijnlijk ik vond de eerste keer ook zeer eng maar het went echt heel snel bij de eerste keer deed ik er 3 uur over! En nu doe ik er 5 seconden over en geen pijn :)

Toegevoegd na 9 minuten:
Hier nog een filmpje hoe je zachte lenzen in moet doen. www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&client=mv-google&v=oEFj0Qm94iY
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 een goede opticiën neemt rustig de tijd om je
te leren je lenzen in te doen
Omdat ik net als jij bang was om mijn ogen aan te raken kreeg ik daar speciale oefeningen voor van de contactlensspecialist. Daardoor kon ik over die angst heenstappen, en nu draag ik al tientallen jaren probleemloos lenzen. Ga dus naar een specialist, dan zul je geen pijn hebben!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ogen kunnen toch vaak maar 20 jaar lenzen aan?
Amadea
12 jaar geleden
Dat betreft waarschijnlijk harde lenzen. Mijn broer kon daar zelfs na 5 jaar al niet meer tegen. Maar ik draag zachte!
Kwestie van oefenen. En daar kan de opticien je goed bij helpen. Hij kan je techniekjes leren om je lens in en uit te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nu lenzen voor ongeveer 3 jaar wat ik kan zeggen over het begin van lezen? In he begin is het ff wennen maar he doet geen pijn. als je bij een aardige opticien bent die je leert om he lenzen in te zetten is het niet echt moeilijk. Natuurlijk kan je ook nog kiezen tussen zachte en harde lenzen ( ik heb zachte daglezen) die gooi na een dag weer weg. Over harde lenzen kan ik niks zeggen. Of het gevaarlijk is? Nee niet als je er zorgvuldig mee om gaan dat betekent goed e handen me zeep wassen voor et lenzen in zetten en ook als je ze uitzet handen wassen.reageer maar al je nog een vraag hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het doet geen pijn, alleen is het even wennen in het begin. Het hangt er ook vanaf welke lenzen je neemt ( harde/zachte) zachte voel je niet zitten en harde is even wennen want je hoornvlies is er nog niet aan gewend. Het indoen van lenzen is een kwestie van oefenen. Na een tijd doe je ze binnen 2de onsen erin!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb harde en zachte lenzen gehad, de harde deden niet echt zeer, maar voelde wel vervelend, de zachte voelde ik vanaf het begin helemaal niet, zachte worden ook het meeste gebruikt, het inzetten was zo geleerd, het er uit halen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste paar keer deed het bij mij pijn! Maar dat stopte eigenlijk na een week nu kan ik mijn lenzen zonder spiegel indoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er aan wat voor lenzen je krijgt, maar geen enkele contactlens hoort pijn te doen. In het begin zijn ze nog even wennen, maar na verloop van tijd(bij mij na ongeveer 2 weken) wordt het gewoon routine. Dan wordt je wakker, doet je lenzen in zonder er bij na te denken, en gaat gewoon weer verder. Bij mij duurde het trouwens 2x 1 uur om ze zelfstandig in te doen.
Als je het eng vindt om je ogen aan raken, moet je eerst proberen het witte van je oog aan te raken. Dit voel je niet eens. Dan kun je langzaam naar het midden toeschuiven met je vinger. Belangrijk is dat je je oogleden goed openhoudt, bijna met je vinger onder het vel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lenzen doen geen pijn. Ik heb lenzen sinds mijn 14de, kan en wil gewoon niet met een bril de deur uit. Ben inmiddels 31 en gebruik nog steeds lenzen. Ik kan je wel het beste aanraden om zachte (maand)lenzen te gebruiken, ik doe er alles mee (zwemmen, karate, etc) heb harde lenzen geprobeerd maar die bevielen mij helemaal niet (wel goedkoper) elk stofje was vervelend in mijn oog. Voordeel van zachte lenzen is ook dat je er meerdere meekrijgt. Verlies je er een, heb je altijd reserve. En binnen een week ben je eraan gewend, net zoals tanden poetsen. Probeer zelf eens je lenzen in te doen. Ik kan er ook niet tegen als iemand anders het doet, zelf doen gaat letterlijk flop flop erin en eruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou op het begin prikt het wel eventjes als je het verkeerd zet..
Maar als je het nou eenmaal weet hoe je ze precies in zet doet het helemaal geen pijn

#spreek uit ervaring :)
Eerst moest ik zelf ook eventjes kijken en experimenteren om het egt goed te zetten zonder dat het pijn deed,, toen keek ik een filmpje op YouTube en ik kon het opeens geweldig erin stoppen zonder enkele moeite !
Ze zijn heel leuk vind ik zelf .
Veel plezier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lenzen zelf doen geen pijn en het in en uitdoen moet je gewoon leren.

Ik doe dat zonder verder echt mijn oog aan te raken (ik heb wel harde lenzen) en dat is daarmee ook de bedoeling, ik knipper op een speciale manier terwijl ik het ooglid strak trek en de lens floept er zo uit.

Er is maar één ding dat ERG pijn doet bij lenzen: als je er iets onder krijgt, stof, zand of een ooghaartje, doet 100x zo veel pijn dan wanneer je geen lenzen in hebt.

Maar ja dat is niet zo vaak het geval en ook dat went

Ik heb al heel lang lenzen en zweer erbij