Kan je in zeewater zwemmen met zachte lenzen?

Omdat ik binnenkort op vakantie ga wil ik dat graag weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
3.8K

Antwoorden (2)

Ja hoor dat kan gewoon. Maar natuurlijk niet je ogen open doen. En voor de zekerheid wat lenzen vloeistof meenemen naar t strand, zodat je evt. kan spoelen als je er wel last van krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik met mijn lenzen zwemmen / zonnen?

De kans dat je een harde zuurstofdoorlatende contactlens kwijtraakt in het zwemwater is vrij groot. Om te zorgen dat je toch goed zicht hebt tijdens het zwemmen, kun je een zwembril dragen over de lenzen heen. Zo blijven de lenzen beschermd tegen chloorwater of zeewater en is de kans dat je ze verliest veel kleiner. Wij raden echter wel af om zachte lenzen in natuurzwemwater te gebruiken vanwege risico op bacteriële besmetting. Het meest veilig blijft altijd het gebruik van een bril tijdens het zwemmen, of het dragen van daglenzen die na het zwemmen direct weggegooid dienen te worden. Overigens bestaan er voor fanatieke sporters speciale contactlenzen. Onze contactlensspecialist kan je hierover alles vertellen. Voor zonnen geldt, dat de ogen vaak wat meer uitdrogen als je in de zon ligt. Het kan dan gebeuren dat de ogen droger aanvoelen dan normaal, waardoor irritatie van de lenzen ontstaat. Hiertegen kun je een comfortdruppel of een druppel lensvloeistof gebruiken of de lenzen niet dragen tijdens het zonnen.