Hoe lang kun je Nederlands kraanwater in een afgesloten, schone jerrycan bewaren?

Ik las weer eens een bericht over dat we voorbereid moesten zijn voor noodgevallen, en dat je een noodpakket moest maken.

Niet dat ik één, twee, drie van plan was om een noodpakket te maken, maar ik vroeg me af wie hier allemaal een noodpakket thuis heeft staan?

En hoelang nederlands kraanwater bewaard kan worden in een schone afgesloten jerrycan, en daarna nog opgedronken kan worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen noodpakket, maar misschien toch wel een goed idee!

Antwoorden (4)

Na twee dagen begint het te bederven, dus een die jerrycan zul je toch steeds moeten verversen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water blijft heel lang goed. Deze vraag wordt regelmatig gesteld; Zoek even op GV.

In principe is het handiger om ontsmettingstabletten in huis te halen; Water is er in nederland altijd wel. Chloor erin en filteren en je kan het dirnken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste kun je vlgns mij flessen water kopen en uit het licht op een plaats neer leggen die qua temperatuur niet te veel veranderd (kelder of zo). Het water in die flessen zijn nl vacuüm afgesloten. En indd chloortabletten gebruiken als de houdbaarheidsdatum is verlopen, dan kun je het water nog zeker 10 jaar gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lang. Water bederft in principe niet. Denk aan de oost indie vaarders welke wekenlang uit vaten dronken waar ze algen dik in stonden en de waterkevers lustig in rondzwommen. Ziek wordt je er niet van.Het is alleen niet lekker.

Als je je echt wilt voorbereiden kan je wellicht beter in een campingwinkel een filterset & desinfectie tabletten kopen. Dan kan je gewoon water uit de sloot zelf reinigen dmv filteren & desinfectie. Of je koopt een gastank & kookt het water dat je buiten uit de sloot trekt..

Met dank aan jelle