Wat te doen met een dazenbult?

Mijn zusje is gestoken door vermoederlijk een daas wat kunnen wij en vooral zij daar nu aan doen?
En wanneer weten wij zeker dat deze bult van een daas is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dazenbeet
Een daas is een bloeddorstige roofvlieg (ook wel steekvlieg of paardenvlieg genoemd) die bij warm en windstil weer gemeen kan bijten. De meeste dazen zijn grijs of bruin van kleur. Ze zijn minimaal 6 millimeter groot, en hebben vaak vlekkerige vleugels en een licht gestreept achterlijf. Ze worden vaak verward met horzels, terwijl horzels niet bijten. Horzels zijn weer schadelijk doordat de larven parasiteren in levende dieren. Net zoals dat bij steekmuggen het geval is, zijn het ook bij de dazen de vrouwtjes die steken en bloed zuigen. Ze strijken snel neer en bijten dan vrijwel onmiddelijk. Na de paring heeft een vrouwtjesdaas het eiwitrijke bloed nodig om de eieren in haar achterlijf te laten rijpen.

Hoe herken je een dazenbeet?
Een dazenbeet kan heel gemeen en pijnlijk zijn. Ze sporen mensen op aan de hand van de koolstofdioxide die ze uitademen. De snuit van de daas bestaat uit tal van mesjes, waarmee ze zelfs door dunne kleding heen kunnen bijten. Om het stollen van het bloed te kunnen voorkomen, komt tijdens het steken speeksel vrij, dat jeuk en een opgezwollen schijf op de huid veroorzaakt. De zwelling kan klein zijn en van vrij korte duur. Maar er zijn ook mensen die heftig reageren en grote zwellingen krijgen.

Wat te doen bij een dazenbeet?
Het is sterk aan te raden de beet te ontsmetten met bijvoorbeeld azijn. Bij een dazenbeet bestaat het gevaar van bacteriële infecties. Peterselie over de beet wrijven schijnt te helpen tegen de jeuk. Als sprake is van een bacteriële infectie, moet je de wond inwrijven met antibioticahoudende zalf. Bij de apotheek zijn ook middelen als Flammazine of Azaron te verkrijgen die helpen bij jeuk of een ontsteking.

Gezondheidsrisico's
Dazen kunnen bacteriële infecties overbrengen. Hoe vaker dazen bijten, hoe groter de kans dat ze een infectie overbrengen. Dus vooral in de zomer is het oppassen geblazen, want dan zijn dazen het meest actief. Zo'n infectie kan flink pijn doen en leiden tot onderhuidse ontstekingen. Hierdoor kun je grote rode vlekken op je huid krijgen. Gelukkig is een bacteriële infectie goed te bestrijden met antibiotica en ontstekingsremmers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vooral niet krabben want dan wordt hij enorm. Ontsmetten met azijn helpt meteen ook een beetje tegen de jeuk. Na een paar dagen zal hij weg zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
komkommer erop leggen hielp bij de jeuk als mijn moeder was gebeten, zij reageerde ook altijd heftig op een dazenbeet