Kun je een minderwaardigeheidscomplex, erge onzekerheid overwinnen?

Ik ben erg onzeker en voel me tussen de vriendinnen altijd de minst leuke. Ik heb weinig zelfvertrouwen en dit belemmert mij in veel dingen. Negatief zelfbeeld. Ik ben achterdochtig tegen vriendinnen als ik bv niet uitgenodigd ben.
Ik ben net in therapie maar vraag het me af en hoe ik hier aan kan werken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Ik kan je niet veel zeggen maar weet dat er altijd een toekomst is en in die toekomst kijk jij terug op je situatie nu en bedenk je jezelf dat je veel leuke dingen heb gemist omdat je alleen maar zit te denken aan je negatieve ik.

Ook zal je in de toekomst misschien wel de perfecte partner vinden samen wonen in een mooi huis en terug kijken op jezelf en denken jee wat heb ik het toch goed dit had ik nooit verwacht x aantal jaren geleden.

Dit is bij veel mensen zo ze denken de toekomst te weten (zeker mensen met een negatief moment) maar deze is altijd anders

Ik wil je hier mee zeggen geef de moed iig niet op de toekomst is altijd een verrassing en nooit zo zwart als je denkt dat het is.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan. Therapie kan je helpen in te zien dat je net zo goed en net zo slecht bent als de meeste andere mensen - niemand is perfect en dat hoef en kan jij ook niet te zijn.

Therapie kan zwaar zijn, maar heel waardevol. Het zal ook met stappen gaan, soms zul je misschien het gevoel hebben dat het niet opschiet, maar mijn ervaring is dat je dat gevoel vooral krijgt net voordat je een grote stap vooruit zet.

Het kan goed zijn dat later je onzekerheid nog opspeelt, maar waarschijnlijk zul je daar dan beter mee om kunnen gaan.

Vermoedelijk zul je nooit een type worden dat met een grote bek vooraan staat, maar die zijn er al genoeg ;-)

(En misschien zul je net zoals ik regelmatig te horen gaan krijgen: 'Ja, maar _jij_, jij bent zo zelfverzekerd, jij durft alles, en jij zegt het gewoon als er iets is' - terwijl jij de dingen waar ze op doelen bibberend van de zenuwen deed of zei. Die anderen zijn net zo onzeker als ik op zo'n moment, alleen heb ik er beter mee om leren gaan...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn testen geweest over minderwaardigheidscomplexen;

Er werden testen gedaan met verschillende honden
Beide honden kregen elektriciteit .

Hond nummer 1 kreeg in zijn kooi een soort van hendel waarmee hij de elektriciteit kan doen laten stoppen.
De 2de hond zijn kooi zat met draden vast aan de kooi van hond 1 zodat hij op het zelfde moment elektriciteit voelt.

Ze beginnen de testen te doen en hond 1 voelt elektriciteit en duwt aan de hendel en stopt elektriciteit. Bij hond 2 stopt de elektriciteit ook uit deze test leert hij dat hij er niks aan kan veranderen of hij elektriciteit voelt hij kan het niet doen stoppen.

De volgende dag:
Zetten ze de zelfde honden in een andere kooien. Beide honden worden in een dubbele kooi gezet kooi met een metalen plaat en normale plaat met een paar centimeters tussen. Op deze platen word er elektriciteit geplaatst.

Hond nummer 1 voelt elektriciteit en denkt na en springt naar de andere kant van de kooi en voelt geen elektriciteit.

Hond nummer 2 voelt de elektriciteit en gaat liggen op de grond en janken.... Want hij heeft geleerd bij de vorige test dat hij er niks aan kan veranderen dat hij nu eenmaal elektriciteit voelt.

Snap je waar ik naar toe wil gaan?
Het is goed dat je herkent dat je een slecht geloof hebt over jezelf. En je kan dit wel degelijk veranderen!!!!

Zelf zou ik je dit aanraden :
http://www.zelfzeker.com/programma.php

Ik probeer hier geen reclame te maken,
Maar ik zelf heb het programma zelf gevolg en ik kom van zeer ver! Ik heb een huidziekte en heb er al van mijn 13 jaar een minderwaardigheidsgevoel over, ik ben nu 19 en ben er van af :)

Je kan op de site sowieso gratis nieuwsbrieven ontvangen :
http://www.meerzelfvertrouwen.com/indexoptin.php
Hier kan je je inschrijven op gratis nieuwsbrieven met tips om je zelfvertrouwen te vergroten.

Natuurlijk zijn de nieuwsbrieven maar een klein stukje van het programma. Het heeft voor mij allesinds geholpen!!

Hopelijk heb je er wat aan!!!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht je meer info willen ik heb zelf het programma gevold dus aan mij kan je ook vragen wat ik er van vond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken je verhaal, ben zelf ook in therapie geweest, al zo vaak maar ik bleek er niet genoeg aan te hebben.

Toen ben ik boeken gaan kopen omdat ik wist en dit is ook vaak zo, dat ik zelf daaraan mee werkte door altijd maar te bedenken hoe onzeker ik was, hoe minderwaardig ik me voelde enz...

Met je gedachten creëer jij je situatie en deze gedachten moet je zien te doorbreken!

Ik heb erg veel gehad aan het boek;

Kracht in jezelf - J. Murphy

en

Gedachten worden dingen- Darel Rutherford

Deze boeken geven je opdrachten hoe jij je gedachten kunt veranderen, hoe je daardoor zúlt veranderen!
Het werkt écht heel goed, ik raad je het ten zeerste aan, weet wat het is om je altijd maar onzeker te voelen!

Dit werkte bij mij tien keer beter als de therapie!

Deze boeken kun je verkrijgen bij Bol.com.

Wens je succes maar vooral vertrouwen!

En weet; Wat je zaait, zul je oogsten! Je kunt het!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer bewust te zijn van de negatieve gedachten zoals: 'Ze zullen me wel niet ...of 'Zie je wel dat ik....'

Als je die gedachten namelijk opmerkt en direct afkapt dan zal dat stemmetje in je dat jezelf steeds neerhaalt geen kans meer krijgen. Maar je moet wel continu bewust blijven wat je denkt.